Elise og Flemmings julebrev 2022

Jørlunde Kirke den 16. december 2022

Tivoli den 3. december 2022

Sneflokke kommer vrimlende

Den 20. december 2022

Kære familie og venner.

I ønskes alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår!

Juleaften fejrer vi i år sammen med hele familien hos Annette og Per i Rungsted, og 3. juledag samles vi igen alle her i Frederikssund til julefrokost og pakkeleg. Nytårsaften fejrer vi traditionen tro sammen med Laila og Carsten i Albertslund.

Året 2022 har budt på nogle gode dage - såvel sammen med familie som med gode venner.

Årets billeder har vi delt i følgende 3 kategorier:

1. Oplevelser sammen med familien
  2. Arrangementer med venner
  3. Ture og ferierejser

Først lidt brugervejledning:

Hvis du klikker på et link, kommer du til et billedalbum i en ny fane med masser af billeder, som uddyber linket. Hvis du klikker på et billede, kommer du til en større version af billedet eller til et underalbum. Luk billedalbummets fane for at komme retur til julebrevet, eller på telefon brug "pil tilbage". Er teksten for lille så tast: Ctrl+

1 Oplevelser sammen med familien

Vi fik 4 dejlige kulturelle oplevelser sammen med familien i gave i år :

Vores yngste barnebarn Ida Sofie blev 12 år i februar måned, og hele familien var samlet i Espergærde. I sommerferien var Ida Sofie sammen med veninden Vigga på ferie i sommerhuset på Jungshoved: 1. dag: Svinø strand og paddle board ved Jungshoved Kirke, 2.dag: Camp Adventure, 3.dag: Tur ved Møns Klint og 4.dag: Tur til Præstø og kirke.

Camille blev 18 år i september og går i  3.g på Rungsted Gymnasium. Hun har fået kørekort og arbejder stadig i Normal. Se her - hvilken kasse julekalendergaver - hun i år har lavet til - ikke blot farmor og farfar - men også mormor og morfar.

Maria er 19 år og går i 3.g på Espergærde Gymnasium. Hver uge træner hun de yngre springgymnaster i Nivå Gymnastikforening, heriblandt Ida Sofie. Men hun dyrker så sandelig også selv disciplinen på Danmarks serie niveau.

Oscar blev 20 år i marts. Efter at have arbejdet på Pers fabrik i nogle måneder startede han på CBS (Copenhagen Business Scool) i august, og det ser ud til, at Oscar nyder sit HA-projektledelse studie.

Daniel blev 21 år i september, hvor han havde inviteret hele familien til fødselsdag i restauranten SAMVÆR på Nørrebro. Han startede denne restaurant sammen med vennen Oscar i april måned.  De har åbent om aftenen 6 dage om ugen, og Daniel laver dagens ret til forudbestilte maksimalt 60 gæster.

Traditionen tro holder vi altid vores fødselsdage i sommerhuset på Jungshoved. Flemming blev 76 år i april måned og Elise 73 år i oktober.

I juni måned deltog Elise i en hyggelig fætter/kusine komsammen hos Ole og Lina i Gøteborg

2 Arrangementer med venner

I foråret inviterede vi Laila og Carsten på en vandretur rundt på Nørrebro. Det var en guldbryllupsgave med start ved Grundtvigskirken. Uheldigvis blev det regnvejr lige som vi kom ud fra kirken, men hvad ligger altid lige over for kirken - en KRO. Her nåede vi at blive tørre efter en kop kaffe og kage - og nu skinnede solen igen. En fin rundtur - som endte på Daniels restaurant SAMVÆR.

I maj var Stina, Niels, Anna og HP på besøg hos os i sommerhuset. Flemming var guide for dem på en rundtur i Præstø og Jungshoved kirke. Vi besluttede at mødes i august til en rundtur på Nørrebro med Anna og HP som guider. Her endte vi på Daniels restaurant SAMVÆR, hvor vi hyggede os og tog bussen tilbage til Brønshøj. I efteråret var vi til den traditionelle Halloween komsammen hos Stina og Niels i Frederikssund. Men sørgeligt .....Stina er her ikke mere. Hun døde pludselig på Hillerød sygehus den 1. december - Ære være hendes minde.

I maj måned var det vores tur til at samle vennerne fra Teknologisk Institut til TI-komsammen i sommerhuset på Jungshoved. Vi startede med en rundtur i Jungshoved kirke og omegn. Ved frokosten var der stor "begejstring" da Flemmings viste, hvordan man gør en stær tam ved at drysse salt på halen. I september måned mødtes vi igen, hvor Jesper havde arrangeret en tur ved Tegner museet i Dronningmølle med efterfølgende middag hos Bodil og Jesper i Hørsholm. Dernæst arrangerede Flemming og Jesper en tur rundt på Nørrebro i efteråret for at besøge bryghuse og alle de kendtes gravpladser. De sluttede af med dagens ret i SAMVÆR.

3 Ture og ferierejser

Tur til Assens på Fyn

Vi havde et ophold på Marcussens hotel i Assens til gode på grund af Corona-lukning i 2021.  Det besluttede vi at benytte i marts måned. Undervejs besøgte vi Jernbanemuseet i Odense.

Påsketur til Mols Bjerge og Grenå

Også i år var vi en tur på Djursland. Vi havde bestilt 4 overnatninger på Fuglsøcentret på Mols - et dejligt sted at bo med en fin forplejning. Vi tog med færgen fra Odden til Århus tidlig om morgenen - og videre derfra til Silkeborg, hvor vi besøgte Asger Jorn museet. På vejen til Fuglsøcentret var vi lige en vandretur op på Agri Baunehøj. Vi havde nogle dejlige vandreture i Mols bjerge og ved Fornæs Fyr ved Grenå. På vej tilbage til Sjælland besøgte vi lige Aros i Århus - en spændende oplevelse. Her er en oversigt over turene: Tur til Jorn Museet i Silkeborg og rundtur ved Agri Baunehøj, Tur fra Agri til Knebel, Rundtur ved Sletterhage, Besøg på Grenå Museum, Tur til motormuseum ved Grenå,  Rundtur ved Fornæs Fyr og Stensmark, Rundtur fra Fuglsøcentret til Mols Bjerge, Besøg Ebeltoft og Besøg på Aros

Flemmings cykeltur ad Hærvejen fra Hirtshals til Kongeåen

I sommerferien besluttede Flemming at tage på en lang cykelferie i Jylland ad Hærvejen. Turen startede i Aalborg og gik videre til Hirtshals, Lønstrup, Hune, Blokhus, Tranum, Fjerritslev, Løgstør, Hornum, Testrup, Hjarbæk, Hald, Kragelund, Silkeborg, Sepstrup, Jelling, Ølgård, Kongeåen.

Elise og Randi i Spanien

Medens Flemming cyklede Jylland tyndt, var Elise på ferie med Randi (en tidligere kollega og veninde) i den spanske hede. De boede godt airconditioneret i Vila POCA ved Alicante.

Juletur til Rostock

I slutningen af november tog vi på en bustur fra Vordingborg til Rostock tur/retur, hvor vi fik fyldt alle marzipandepoterne op.

Indeks over links til billedalbum:

Juleaften år 2022 i Rungsted
Juleaften år 2022 i Rungsted - klik på billedet!

Højt for træets grønne top

Kender I den om Rudolf med den røde tud - prøv at klikke på nedenstående billede

Et af de allersidste rigtige julebreve vi har fået.

Glædelig jul og godt nytår

Elise og Flemming

Udsigt fra Sydkajen Frederikssund 21. november 2022

På loftet sidder nissen med sin julegrød

Alle billederne kom ikke med i ovenstående linkliste - var der nogle du manglede, så kan du måske finde dem ved at klikke i nedenstående liste:

Vær velkommen Herrens år - tryk på nedenstående billede

Har du lyst til at læse nogle af vores gamle julebreve, så er der her links: