Elise og Flemmings julebrev 2020

Vi drømmer stadigvæk om en hvid Jul

Sneflokke kommer vrimlende

Den 23. december 2020

Kære familie og venner.

I ønskes alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår!

Året 2020 er snart forbi. Traditionen tro vil vi også i år sende et julebrev med billeder af de oplevelser, som vi - på trods af corona  - har haft i årets løb.

Juleaften bliver anderledes i år, da vi fejrer den i tosomhed i Frederikssund - øøøh....  det endte alligevel med, at vi holdt juleaften med hele familien i Espergærde efter, at alle var blevet testet negativ.

Året har budt på nogle gode dage - såvel sammen med familie som med vores gode venner.

Årets billeder har vi delt i følgende 3 kategorier:

1. Oplevelser sammen med familien
  2. Arrangementer med venner
  3. Ture og ferierejser

Først lidt brugervejledning:

Hvis du klikker på et link, kommer du til et billedalbum i en ny fane med masser af billeder, som uddyber linket. Hvis du klikker på et billede, kommer du til en større version af billedet eller til et underalbum. Luk billedalbummets fane for at komme retur til julebrevet, eller på telefon brug "pil tilbage". Er teksten for lille så tast: Ctrl+

1 Oplevelser sammen med familien

Hvem er det?

Annette - vores ældste datter - blev 50 år i juni måned. Vi fejrede hende med chokolade og lagkage på selve dagen. Senere blev hun fejret med maner til brunch på Rungsted kro, hvor corona dog satte restriktioner op for antal gæster, afstand og afspritning. Desværre turde farmand ikke deltage.

Daniel - vores ældste barnebarn - blev student fra Niels Brock Handelsgymnasium i København i juni måned. Han holdt en stor studenterfest i haven i Espergærde. Hele sommeren har Daniel arbejdet som selvstændig erhvervsdrivende med vognen: "Bitz's Burgers."

Oscar blev 18 år i marts, men hans fødselsdag blev holdt som en meget lille komsammen på grund af "coronaens ankomst". Oscar går i 3. g på Rungsted Gymnasium, hvor han nyder miljøet. Han har kørekort og er derfor blevet udnævnt som privatchauffør, når lillesøster skal hentes fra fester.

Maria er 17 år og er - efter 1 år på gymnastik efterskole - startet i 1. g på Espergærde Gymnasium. Hun dyrker stadig gymnastik på elite niveau samtidig med, at hun træner de yngre gymnaster, herunder lillesøster Ida Sofie. I løbet af efteråret har hun været til køreprøve, som hun bestod med glans.

Camille er 16 år og er også startet i 1. g - på Rungsted Gymnasium. Hun nyder livet på gymnasiet - og er træt af, at de nu igen skal undervises digitalt. Derfor har hun lige været af sted i sommerhus i Jylland med 5 andre piger, hvor de så kunne hygge sig - sammen med undervisningen på PC.

Ida Sofie er 10 år og går i 4. klasse i Espergærde. Hun dyrker gymnastik ligesom storesøster, men passer også familiens nye hund: Andrea. I sommerferien var vi en uge på tur med Ida Sofie til Ålborg og omegn.

Det lykkedes også at holde Flemmings og Elises fødselsdage.

2 Arrangementer med venner

Bodil og Jesper besøgte os i en uges tid i januar måned i Alicante i Spanien. Vi fik gået flere skønne ture, og vi fejrede endog "kinesisk nytår" uden at ane, at corona var på vej til Europa. I februar var Flemming til en vældig hyggelig 80 års herrefrokost hos Jesper i Hørsholm.

Dernæst kom 1. bølge af corona - så vi var i isolation i sommerhuset i 3 måneder. Først hen i slutningen af juni måned begyndte vi at se venner igen. HP, Anna, Stina og Niels var på besøg i sommerhuset, hvor vi først mødtes ved Skovtårnet ved Rønnede.

Elise var i august måned til veninde Vibekes 70 års fødselsdag, som blev holdt i Ribe. Vibeke havde inviteret Hanne og Elise til et meget flot 2 dages arrangement med såvel byvandring som besøg i vikinge-byen.

I efteråret havde vi besøg i sommerhuset af Bodil og Jesper, hvor vi så Thorsvang samlermuseum i Stege på Møn.  Vi havde også besøg af Laila og Carsten som vi mødtes med ved Skovtårnet. Næste dag gik vi en smuk tur ved Møns Klint

Vi havde en dejlig dag hos Grethe og Steen i Hillerød i starten af oktober måned. Det viste sig, at vi skulle til samme område i Jylland i efterårsferien, så vi fik nogle gode forslag til steder, der var værd at besøge.

Halloween blev holdt hos Stina og Niels sammen med HP og Anna med lækkert mad - selv om der var brød bagt som knogler og fingre - grøntsager lavet som halloween hoveder - og kød som mus og blæksprutter på græs (spinat).

3 Ture og ferierejser

Tur til Villa POCA ved Alicante i Spanien

Midt i januar måned tog vi - som sædvanlig til Alicante - ned til Villa POCA i Annette og Pers hus. Vi var der i en måned. Vejret var pragtfuldt som en god dansk sommer - uh hvor vi savner det. Som tidligere nævnt var Bodil og Jesper der i en uges tid, hvor vi var på en del vandreture i omegnen. Vi havde også en tur til såvel Alicante som til Torevejra.

Tur med Ida Sofie til Aalborg og omegn

Sidst i juni måned var vi på en 5 dages tur til Ålborg med Ida Sofie. På vej derover besøgte vi Flemmings kusine Grethe i Fredericia. Vi boede på hotel Hvide Hus midt i Ålborg og var hver dag på ture. En dag besøgte vi Ålborg tårnet og Zoologisk have, en anden dag kørte vi til Thingbæk kalkmine ved Rebild. Vi var også ved Rubjerg Knude fyr - hvor vi var ved at omkomme i en sandstorm..

Tur til Færøerne

I juni måned var der efterhånden coronalukket for fly og besøg til alle lande; men til Færøerne var der endnu åbent med færge. Vi havde aldrig været på Færøerne, så vi bestilte straks en tur til øerne. Det var en 7 dages tur med 3 døgn frem og tilbage på færgen og med 4 døgn på firestjernet hotel i Torshavn. Vi havde mormors røde ræser (bil) med. Inden vi kørte om bord på færgen i Hirtshals, blev vi testet for Covid19. Det var en spændende oplevelse på øerne med bjerge uden træer - fårene havde ædt dem alle. Vi kørte øerne rundt på kryds og tværs - gennem bjerge med tunneller, men også gennem tunneller under vandet.

Tur til Bornholm

Først i september måned var vi på vores årlige tur på Bornholm. Vi havde lejet et sommerhus lige syd for Allinge med udsigt til Christiansø. Vejret var fint, så vi fik genset/set en masse nye ting - både til fods og med bil - vi så bl.a:

Tur til Jylland

I efterårsferien var vi en tur over Fyn til Danmarks vestligste punkt Blåvand. Vi havde 3 overnatninger undervejs.

1. Fredericia:  På vejen dertil besøgte vi Ladbyskibet ved Kerteminde, Den Fynske Landsby ved Odense og Clay museet i Middelfart
  2. Ribe: På vejen så vi Vadehavscenteret, derfra gik vi en lang tur fra havdiget halvvejs til Mandø, indtil vi blev indhentet af tidevandet og måtte vende om. Til slut den dag så vi Ribe domkirke, inden vi checkede ind på Weis Hotel.
  3. Varde; På vejen så vi Blåvands fyr og omegn, Otto Frello Museet, Varde Historiske Museum, Skallingen og til slut Tirpitz Museet i Blåvand.

Indeks over links til billedalbum:

Glædelig Jul
,,,
Juleaften 2020 i Espergærde

Højt for træets grønne top

Kender I den om Rudolf med den røde tud - prøv at klikke på nedenstående billede

Glædelig jul og godt nytår

Elise og Flemming

Udsigt fra Sydkajen Frederikssund 1. juledag

På loftet sidder nissen med sin julegrød

Alle billederne kom ikke med i ovenstående linkliste - var der nogle du manglede, så kan du måske finde dem ved at klikke i nedenstående liste:

Vær velkommen Herrens år - tryk på nedenstående billede

Har du lyst til at læse nogle af vores gamle julebreve, så er der her links: