Julebrev 2010

Jungshoved Kirke 4. december 2010

Kære familie og venner.

Frederikssund den 22 december 2010

På denne side kan du bl.a. møde Ida Sofie og "Klokkeren Fra Kragelund"!
Året 2010 er snart forbi. Traditionen tro vil vi også i år sende et julebrev med billeder af de oplevelser, som vi har haft i årets løb. Julen i år tilbringer vi i Danmark. Juleaften samles hele familien hos Kirsten og Henrik - i deres skønne hus - i Espergærde.

Billeder fra året, der gik

Her kommer nogle billeder fra året, der gik.
- Først lidt vejledning: Hvis du klikker på en overskrift, kommer du til et billedalbum med masser af billeder, som uddyber overskriften. Hvis du klikker på et billede, kommer du typisk til en større version af billedet. Brug "pil tilbage" for at komme retur til julebrevet. Er teksten for lille så tast: Ctrl+

Vinterferie 2009-2010 - 2 måneder i Vietnam, Cambodja og Thailand

Vi var på en 2 måneders tur i Vietnam, Cambodja og Thailand. Det var en helt fantastisk tur, som vi varmt kan anbefale. Vi startede turen med at flyve til Hanoi i Nord Vietnam. I Nord Vietnam var vi bl.a. ude og sejle i Halong Bugten og på trekkingtur i det nordlige Vietnam ved grænsen til Kina.  Fra Hanoi gik turen sydover med tog til det centrale Vietnam til konge byen Hue. Turen fortsatte til Hoi An og højlandet ved Dalat.  I Sydvietnam var vi i Saigon og på rundtur i Mekong Deltaet. Turen fortsatte ad Mekong floden ind i Cambodja til hovedstaden Phnom Penh. Derfra gik turen videre ad floden til Sien Reap, hvor vi så Ankor Wat og en masse andre templer. Vores tur sluttede i Thailand, hvor vi efter en uges badeferie på Koh Chang fløj hjem fra Bangkok.

Elise på motorcykeltur i Syd Vietnam i området omkring Dalat Elise Juleaften 2009 i Syd Vietnam, Mui Ne
Elise foran Ankor Wat ved Sien Reap i Cambodja Flemming ved indgangen til et andet tempel

Nytårsaften 2009 fejrede vi i Saigon i Vietnam, hvor vi spiste en lille fisk på torvet.

Vi ville gerne have haft en torsk til nytårsmiddagen; men vi måtte nøjes med en af de lokale fisk hver.

100221 Ida Sofies fødselsdag

Årets største begivenhed var den 21. februar, da vores 5. barnebarn: Ida Sofie blev født. På selve dagen indbød Kirsten og Henrik - de stolte forældre - til 0 års fødselsdagskalas.

Ida Sofie - født om natten og lige hjemkommet fra sygehuset om formiddagen Vi fik også serveret fødselsdags kakao med fastelavnsboller til

100314 Oscars 8 års Fødselsdag

I marts var vi inviteret til fødselsdagskalas hos Annette og Per. Vores næst ældste barnebarn Oscars 8 års fødselsdag skulle fejres.

Oscar med fødselsdagsgaver Der var også en lagkage, som skulle pustes ud
Her er nogle af gæsterne, som får kakao og lagkage Oscar

100321 Weekendtur til ødegård i Blekinge

I slutningen af marts var vi inviteret til ødegårds-weekend hos Anna og HP i Blekinge i Sverige.

Her er Anna og HP's flotte, ødegård, hvor vi tilbragte weekenden Efter en dejlig frokost var vi var ude og motionere i ødemarken
En velmotioneret Elise På hjemturen kørte vi forbi denne gamle bro

100403 Påsken 2010 på Jungshoved

I påsken samledes hele familien i sommerhuset på Jungshoved. Selv om det var tidligt på året, fik vi båden i vandet. Per og Flemming nåede også at komme ud at sejle en enkelt gang i sommer. De nåede lige at komme op i fart, da masten røg over bord  -  en sjækel var knækket !

Sommerhuset på Jungshoved
Kom nu! Båden skulle jo gerne i vandet i dag! Vi mangler kun det sidste stykke. - Flemming, Henrik og Per

1, 2 og 3 - Skub! Så flyder hun næsten - så mangler vi kun masten.
Daniel og Maria Langbold? - Camille, Oscar, Daniel, Maria og Kirsten
Dik-ke-dik - Ida Sofie og Elise Vi kan også nå et slag kort - Elise Oscar og Camille

100421 Forårstur til Beijing Kina 2010

I foråret så vi en annonce i Berlingske Tidende om en tur på en uge til Kina Beijing med Bravo Tours til kun 5000 kr. pr person. Vi har aldrig været i Kina, så den tur købte vi. Turen startede fra Københavns Lufthavn den 21-04 2010. Indtil det sidste øjeblik var vi ikke sikre på, at vi overhovedet kom af sted. Der var nemlig eksploderet en vulkan på Island, som havde sendt så megen aske ned over Europa, at de fleste lande havde lukket alle lufthavne. Kastrup, som vi skulle flyve fra, havde været lukket den sidste uge; men dagen før, vi skulle af sted, åbnede den heldigvis igen. Så vi mødte forventningsfulde op i lufthavnen 3 timer, før vi skulle flyve. Vi kom også af sted som planlagt, ankom  rettidigt til Beijing hvor havde en fantastisk uge.

Vi startede en af de første dage med en tur ud til Den Kinesiske Mur
Flemming på Den Kinesiske Mur Elise på Den Kinesiske Mur
Flemming foran Maos Mausoleum Elise i en port ud for en pagode i Peking
Flemming på tur i rickshaw i Peking - Hov! Stangen knak! Elise poserer i en gade i Peking

100429 Bitte og Carl på Jungshoved

Bitte og Carl var på besøg i sommerhuset på Jungshoved i slutningen af april. Vi var bl.a. ude og se Jungshoved Borgbanke og Kirke

Vi må ud og gå en tur Snakken går på Jungshoved Borgbanke
Jungshoved Kirke Besøg i Jungshoved Kirke

100508 Forårstur til Paris 2010

Elises firma har en lejlighed i Paris, som havde hun lagt en "billet ind på". Med Laila og Carsten kørte vi så en tidlig forårsdag til Paris. Paris er altid spændende, og vi nåede at se det hele på den uge, vi havde til rådighed.

Morgen kaffen indtages i pariserlejligheden Carsten, Flemming og Laila poserer foran Triumfbuen
Udsigt mod Eiffeltårnet fra et højt hus vi var oppe i Flemming foran "Det Skæve Tårn I Paris"

100606 Ida Sofies dåb

Ida Sofie blev jo født den 21 februar. Vi var i juni, så det måtte være på tide at få ungen døbt.

Dåben foregik i Humlebæk Kirke Her er hele den stolte familie Bitz Alstrøm, Maria, Kirsten, Ida Sofie, Daniel og Henrik
Inde i kirken blev alle fadderne foreviget Efter dåben var vi budt til middag i Kirstens og Henriks flotte have

100609 Mini cruise til Oslo

Flemming havde til sin fødselsdag fået et minicruise til fire med båden til Oslo af Annette og Per. Mogens og Minna blev inviteret med på cruiset, og vi mødtes en eftermiddag i begyndelsen af juni - ved Oslo bådens terminal - klar til et Oslo-eventyr. Næste morgen ankom vi til Oslo, hvor vi straks bookede en tur med bus rundt til alle seværdighederne. Vi så bl.a. Vigeland Parken, Holmenkollen, Bygdøy med Vikingeskibs Museet og Fram Museet. Vi nåede også at se Oslos nye opera, inden turen gik tilbage til skibet.

Efter at have fundet vores køjer er vi klar til at sejle fra København Her er vi ved at anduve Oslo
Vigeland parken fik vi set Vi nåede også at se et enkelt vikingeskib

100614 Cykeferie på Hærvejen 2010

Det var blevet juni og Flemming skulle på en af sine cykelture. På denne tur skulle Hærvejen gennemkøres. Han startede midt i juni, ved en tidlig morgen at tage toget til Viborg. Ved middagstid startede Flemming med at cykle til Hald syd for Viborg. Derefter gik det slag i slag - 14 dage ned gennem Jylland til Grænsen. Elise kom den sidste weekend, hvor vi bl.a. så Flensborg og Frøslev Lejren. Alle nætterne overnattede Flemming alene eller sammen med Elise på de nyetablerede pilgrims herberger, der ligger langs med Hærvejen til grænsen.

Ved Hærvejen nær  Hald Hærvejen nær  Hald

Solen skal ringes ned fra Kragelund Kirke kl. 17

Kragelund Kirke
Her var han! - Ham "Klokkeren Fra Kragelund", der ringer solen ned.

Danmarks dåbsattest i Jelling
Povls Bro Gejlå Bro

100629 Børnebørnenes ferie på Jungshoved

Børnebørnene skulle også mærke, at det var ferie, så de blev inviteret i hold a' 2 til at holde ferie sammen med mormor og morfar i sommerhuset på Jungshoved. Solen skinnede alle dagene, så hver dag blev der badet mindst 5 gange fra "morfars badebro".

Daniel og Oscar bader fra morfars dejlige badestrand Oscar og Daniel fortæller røverhistorier på bænken foran morfars nye skur
Maria og Camille var også ude og bade - morfars båd ligger i baggrunden Så er badeturen slut - mormor byder nok på pandekager

100705 Cykelferie Sydvestsjælland, Sydfyn og Ærø 2010

Flemming fortsatte i 14 dage i juli med at cykle en del af Østersøruten. Turen startede i Næstved og gik via Skælskør og Korsør med tog til Nyborg. Derfra kørte Flemming mod syd til Lundeborg, hvor Elise kom. Turen fortsatte videre mod Svendborg, Fåborg og med færgen til Søby på Ærø. Ærøskøbing og Marstal blev besøgt, inden turen fortsatte til Rudkøbing på Langeland. Videre over Langeland til Spodsbjerg gik det med færgen til Tårs på Lolland, hvor Elise igen stødte til.

En landsby passeres på vej til Lundeborg Udsigt fra teltpladsen ved Lundeborg
På Fyn var vi en tur på Egeskov Slot
Ærøskøbing På vej mod Marstal

100726 Tur til Havnsø, Nekselø og Sejerø

Vi nåede også at komme en tur til Sejerø. Elise kørte en tidlig mandag morgen i juni Flemming med cykel til et sted nord for Sorø. Derfra fortsatte Flemming så mod Havnsø. Inden turen efter nogle dage gik videre med færgen mod Sejerø, besøgte Flemming Nekselø - en rigtig flot oplevelse. På Sejerø besøgte vi Carsten og Laila i deres sommerhus.

På vej mod Havnsø Nekselø - udsigt ved havnen
Sejerø - Vil han klare pynten? - Carsten Laila og Elise "Vores" gamle sommerhus på Sejerø

100809 Tur til Knudshoved

I  august var vi på den årlige halvdags tur til Knudshoved Odde i Sydsjælland. Vi parkerede bilen på parkeringspladsen, der ligger ca. halvvejs ude på odden. Næste stykke - ud til Draget - cyklede vi. Det sidste stykke ud på selve Knudshoved gik vi.

Udsigt over Draget mod  Knudshoved Odde På vej mod Knudshoved Odde

100810 Ferie i sommerhuset og cykeltur på Vestmøn til Fanefjord Kirke

Det var nu blevet august, og Elise havde fået sommerferie. Det var meningen, at vi skulle bruge ferien til at cykle Bornholm og Nordtyskland rundt. Vi nåede kun at cykle på Bornholm, da vejret blev dårligt, og vi opgav Nordtysklands turen. I stedet tog vi til sommerhuset på Jungshoved for der at tilbringe resten af ferien. Vi måtte have noget at tage os til. Så vi besluttede at fordoble vores motorcykel skur, så der også blev plads til alle cyklerne. Vi havde allerede i foråret bygget et nyt skur - en bjælkehytte på 9 m². Det er vores plan - på længere sigt - at få lagt det gamle skur til hovedhuset som et ekstra værelse. Vi måtte jo også holde kondien ved lige, så en dag med godt vejr cyklede vi rundt på det Vestlige Møn.

Udvidet motorcykelskur Nyt skur på 9 m² - bygget i foråret
Elise har fået gang i pedalerne på vej Vestmøn rundt I Fanefjord Kirke var vi inde og se de flotte kalkmalerier

100822 Marias fødselsdag

I sensommeren har 3 af vores 5 børnebørn fødselsdag. Den 22. august var vi inviteret til kalas hos Kirsten og Henrik for at fejre Marias 7. fødselsdag.

Maria fik en flot ny cykel Camille, Maria med en sin nye hamster og Oscar

Børnene leger i Henrik og Kirstens flotte park - Camille, Maria og Per De voksne legede også - Per Annette og Henrik
Så er der lagkage - Daniel og Maria

100902 Jungshoved Minna & Mogens og Bodil & Jesper

Den 2. oktober havde vi besøg i sommerhuset på Jungshoved af Minna & Mogens og Bodil & Jesper,

Bodil, Minna, Mogens, Jesper og Elise på Bøgevænget Om morgenen studerede vi rådyrene i vores zoologiske have

100923 Daniels fødselsdag

Den 23. september var vi igen inviteret til fødselsdagskalas hos Kirsten og Henrik - denne gang var det Daniel, som blev 9 år, der skulle fejres.

Så er der lagkage - Maria og Camille Så er der lagkage - Elise, Camille, Oscar, Maria, og Daniel
Det er svært at få pustet alle lysene ud på 2 lagkager  - Camille, Oscar og Daniel Lille Ida Sofie er blevet så stor, at hun næsten selv kan spise lagkage

100929 Camilles fødselsdag

Den 29.  september var vi igen inviteret til fødselsdagskalas, denne gang var det hos Annette og Per - Camilles 6 års fødselsdag skulle fejres.

Fødselaren Camille blev 6 år Camille, Oscar og Maria med nogle af kaninerne
Så er lagkagen serveret Det var svært at få pustet alle lysene ud - Daniel, Camille og Maria
Vi må se at få delt lagkagen ud - Daniel, Camille og Maria Mormor og Ida Sofie var også med til fødselsdagen

101022 Laila og Carsten - efterår på Jungshoved

Carsten og Laila var på besøg i sommerhuset på Jungshoved i slutningen af oktober. Med fire's velkoordinerede kræfter fik vi båden rullet sikkert på land.

Vær så god! - så er båden lagt på land for vinteren Bøgehavn - udsigt mod nord over Bøgestrømmen
Ved Bøgehavn - udsigt over Bøgestrømmen - Carsten, Laila og Elise Carsten, Elise og Laila

101031 Elises fødselsdag på Jungshoved

Elise indbød den 31. oktober til stort fødselsdagskalas i sommerhuset på Jungshoved.

Daniel med sin lillesøster Ida Sofie Så er alle ved at være samlet - Hanne, Elise, Maria, Ida Sofie, Kirsten, Daniel og Vibeke
Maria måtte lige op i et birketræ for at binde et tov fast, så træet kan blive fældet til foråret Så skal der laves græskar mænd og koner - Maria og Camille
Oscar Daniel
Flemming og Per er ved at tænde bål Græskarkone produktion
Daniel forsøger at smede, mens jernet er varmt Mormors flotte kagekone
Camille udklædt i Haloen tøj Annette blev også udklædt

101113 Efterårsferie - 1 uge på Malta

Det var blevet november, og dagene var blevet korte, kolde og fugtige - vi trængte til til at komme ned i solen. På Norwegians hjemmeside fandt vi en tur til Malta for 2 til 3000 kr i en uge - den snuppede vi. Den 13. november fløj vi til Malta - ned til sol og 22 graders varme. Vi blev indlogeret i en lejlighed, hvor vi selv lavede mad, og havde en dejlig uge. Malta er halvt så stor som Bornholm, så vi nåede at se det meste af den spændende ø.

Marasalok en fiskerihavn på den østlige side af Malta Valletta - hovedstaden på Malta - udsigt over havnen

Her slutter så vores julebrev. Vi ønsker jer alle en god Jul og et rigtigt godt Nytår

Udsigt fra Sydkajen - fra stedet, hvor dette julebrev blev skrevet - mod Roskilde fjord eftermiddagen den 21. december

Udsigt fra Sydkajen - fra vores terrasse - mod Roskilde fjord morgenen den 22. december - 15 graders frost