Over Atlanten med S/Y Nette af Nivå.

Beretning om en gasteplads fra Gran Canaria  via de Kapverdiske øer til Brasilien med Ballad'en Nette af Nivå. Turen blev sejlet fra oktober til december 2002 

Af Andreas Kuchler

Dette rejsebrev er "sakset" fra Odense sejlklubs hjemmeside: "Over Atlanten med S/Y Nette af Nivå": http://home6.inet.tele.dk/fynrundt/langtur/Andreas.htm

Efter at have sejlet optimist og folkebåd i 10 år i Odense Sejlklub, og de sidste år mere intensivt folkebådssejlads i Kerteminde, efter at have været optimisttræner i en del år, efter at være blevet student i 2002, efter at have taget duelighedsbevis og yachtskipper af 3. grad - ja hvad er så mere naturligt end at tage ud at sejle???

For nogle år siden meldte jeg mig ind i FTLF - Foreningen Til Langturssejladsens Fremme - og efter gymnasiet skulle det så være. Før sommerferien indrykkede jeg en annonce i “gastebørsen” i FTLFs medlemsblad. Og i juni var jeg i Kokkedal for at snakke med Flemming Bitz, som skulle over Atlanten med sin ballad. Det hele endte med at jeg lavede en aftale om at sejle med ham fra Gran Canaria først i oktober, via de Kapverdiske øer til Brasilien.

Den 3. oktober 2002 kom dagen hvor jeg skulle fra Danmark. Om eftermiddagen forlod jeg Københavns lufthavn med kurs mod Las Palmas, Gran Canaria. Efter 2½ times forsinkelse i Madrid ankom jeg til Gran Canaria ved midnatstid, hvor jeg blev hentet af skipperen Flemming. Vi tog en taxa ind til Las Palmas og gik på hovedet i seng. Dagen efter mødte jeg den anden gast Allan, som boede på hotel i Las Palmas. Det skulle senere vise sig at vi tre kom rigtig godt ud af det med hinanden. Flemming er ingeniør, men da han i sommers blev fyret tænkte han, at han hellere måtte sejle sig en tur. Han har været over Atlanten en gang tidligere, i 1999, men problemet var at de sejlede for hurtigt hjem. Denne gang er planen at lade båden ligge i Caribien i nogle år, og vende tilbage i ferierne for at sejle rundt i Caribien. Allan er radiograf og bor i Schweiz, men oprindeligt kommer han fra Brovst! Det var os tre der skulle sørge for at det gode (men lille) skib Nette kom sikkert over Atlanten.

I Las Palmas brugte vi tiden på at gøre skibet klar til turen, indkøbe proviant og vi fik også tid til at leje en bil et par dage og køre rundt på øen. Gran Canaria er faktisk en rimelig flot ø, når blot man kommer lidt væk fra turistområderne. Den 12. oktober var vi klar til afgang fra Las Palmas, og planen var at sejle til Kap Verde-øerne - en distance på omkring 850 sømil. Vi kalkulerede med ca 100 sømil pr døgn, så blev vi sjældent skuffede, det skulle vise sig at holde nogenlunde i virkeligheden. Efter nogle timers sejlads blæste det kraftigt op, og af en eller anden grund startede vi motoren for at dreje lidt op i vinden så vi kunne få nogle af sejlene ned. Motoren gik hurtigt i stå, olietrykket var meget lavt, og vi kunne kun få den til at køre i højst ca et minut af gangen. Vi var ikke kommet fri af Gran Canaria, så vi besluttede os til at søge nødhavn i byen Puerto Rico - ca 15 sømil væk. Men på et tidspunkt forsvandt vinden fuldstændig, og vi lå og drev rundt uden mulighed for at starte motoren og komme de sidste 10 sømil til havnen. Efter en times tid kom der en anden sejlbåd forbi, og vi kom på slæb. Det viste sig at være en norsk båd, som var på vej jorden rundt. Vi kom til Puerto Rico, og to dage senere fandt vi en mekaniker. I Spanien er de jo ikke kendt for deres høje tempo, og der gik et par dage før mekanikeren fandt ud af at det var dysserne, som var problemet. Yderligere et par dage efter havde han fået nye dysser fra Madrid, men så viste det sig at det ikke var problemet. Lidt senere fandt han ud af at han skulle have motoren med hjem på værkstedet for at skille den ad, men da de ikke havde nogen kran tog vi den 100 kg tunge 17 hk.  motor op med håndkraft - ved lavvande, så den skulle hejses i et tov ca to meter lodret opad - det mest groteske jeg længe har været med til. Til sidst lykkedes det dog at få motoren op, kun lettere beskadiget. Nogle dage senere fandt de ud af at problemet skyldtes at der var kommet saltvand ind i motoren gennem udstødningen, og det dækker garantien ikke. Vi fik en ny motor til specialpris fløjet ind fra Barcelona, og efter 2½ uge var vi så klar til afgang! De uger kunne vi godt have været foruden, især fordi vi lå i Puerto Rico, som er en af de værste turistbyer på de kanariske øer - der var ikke andet en charterturister, hoteller, restauranter og badestrande. Det lyder fint nok, men da det jo ikke var derfor vi var der var det utrolig irriterende. Et par af dagene vi var der tog Allan og jeg derfor med de nordmænd, som trak os ind, til Tenerife, hvor vi var et par dage inden vi tog færgen tilbage til Gran Canaria.

Efter den store forsinkelse var der dog ingen problemer undervejs. Vi sejlede i 7 døgn fra Gran Canaria inden vi ankom til de Kapverdiske øer. Undervejs så vi kun et par andre skibe, og vi deltes om de praktiske ting. Det var mørkt 12 timer i døgnet, så natten delte vi i 3 vagter af 4 timer - så man faktisk kunne få 8 timers søvn hver nat. Om dagen var vagterne ikke fast organiseret, da vi jo alligevel var vågne det meste af tiden.

Aftensmaden skiftedes vi til at lave, og den bestod mest af dåsekød, spaghetti eller ris og tomatsauce (vi havde købt 48 dåser tomatsauce på tilbud!). Det blev man træt af i længden!!!

Den 6. november ankom vi til byen Mindelo (på størrelse med Horsens), på øen São Vincent, som er en af øerne i øgruppen Kap Verde, som ligger ca 600 sømil ude fra Afrikas kyst. Kap Verde er en selvstændig stat, som tilhørte Portugal indtil 1975. Der er ca 400.000 indbyggere på øerne, men ca det samme antal folk fra Kap Verde bor uden for øerne - f.eks. rigtig mange i USA. De sender så penge hjem til familierne, så derfor var øerne ikke helt så fattige som man skulle tro. Vi lå i Mindelo i 10 dage, hvor vi var rundt på øen, og på naboøen Santo Antão. Der var utrolig flot på øerne, men meget tørt.

Den 15. november var dagen hvor vi startede vores lange tur på tværs af Atlanterhavet. Vi afgik kl. 12, og satte kurs mod Amazonfloden, kurs 234 grader og distance knap 1800 sømil. Vi havde planlagt at sejle direkte til Amazonas p.g.a. forsinkelsen på Gran Canaria, planen var ellers at sejle langs med Brasiliens kyst fra byen Fortaleza. Men jeg havde jo en flybillet fra byen Belém, som ligger 100 sømil oppe af Amazonas, så vi besluttede at sejle direkte dertil. Og på den måde fik vi også to uger i regnskoven.

Turen over dammen tog 15 døgn og 8 timer, de første 14 dage så vi ikke et eneste andet skib, kun vand.... Men hver aften havde vi radiokontakt over kortbølgeradioen med en dansker, som bor i Panama. Han sendte så e-mails hjem til familien med besked om vores position, og hvornår de kunne forvente at høre fra os igen. Efter nogle dages forløb vænnede man sig til døgnrytmen, og så begyndte dagene at gå uden at man egentlig tænkte over det. Vi fik læst en del, men ellers brugte vi også en del tid på at kigge ud i luften, tænke over tilværelsen og sove! Vi så nogle hvaler en af de sidste dage, det var et flot syn. Og dagen før vi ankom til Brasilien passerede vi Ækvator, det blev fejret med drinks og popkorn. Vi tror ikke rigtig på det med Kong Neptun, men som straf for at vi ikke foretog en rigtig dåb kom der ca en halv time efter passagen af Ækvator en ordentlig bølge, så egentlig blev vi jo døbt!

Vejret undervejs var præget af NØ-passatvinden. Fra vi forlod Kap Verde havde vi en kraftig passatvind med os, vi gættede os til ca 15 m/s, og den var utrolig konstant den første uges tid, både i retning og styrke. Efter en god uges sejlads kom vi ind i et område med kraftige regnskyl - meget kraftige! Samtidig med 3 dages heldagsregn forsvandt vinden stort set, men efter dette regnvejrsområde var passeret kom vinden igen rimelig stabilt, denne gang fra sydøst. Vi havde ikke de store uheld undervejs (da vi kom afsted fra Gran Canaria), kun et par mindre flænger i et af sejlene o.l.

Turen ind gennem Amazonfloden var spændende, og vi ankom den 30. november til byen Belém, som er lidt større end København.

I Brasilien er alle mennesker utrolig flinke, og vi blev inviteret ud i et “sommerhus” ude i junglen sammen med en Brasiliansk familie - en kæmpe oplevelse. Alting virker meget billigt i Brasilien, men man skal også lige huske på at mindstelønnen, som over halvdelen af befolkningen modtager, svarer til 400 kr. om måneden.

Efter nogle dage i Belém havde vi fået lyst til at udforske Amazonfloden lidt mere, så vi sejlede nogle dage op af floden. Og det vækkede meget opsigt når en dansk ballad lagde til kaj, vi så næsten ikke andre lystbåde, kun et par stykker som lå til ankers omkring Belém. Og her kan man virkelig sige at vi var ude blandt indianerne, vi havde købt nogle bolcher til de børn som kom roende ud til os i deres hjemmelavede kanoer, det var ret populært. Efter nogle dages udforskning af Amazonfloden var tiden kommet til at sige farvel til de to andre, og jeg tog en flodbåd tilbage til Belém, overnattede på et vandrerhjem og fløj til São Paulo. Jeg var nede at besøge min kammerat Victor, han var et år i Danmark sidste år, så det var rigtig hyggeligt at se ham igen. Efter en uges tid tog jeg så med fly tilbage til Danmark, hvor jeg ankom den 21. december til en “velfortjent” juleferie. Og der gik lige et par dage inden jeg vænnede mig til temperaturen her i landet igen.

Alt i alt altså en kæmpe oplevelse, ja jeg er blevet rimelig bidt af langturssejlads, så når dette læses er jeg allerede taget afsted igen. Jeg har en aftale med den danske båd S/Y Joy, om at sejle med dem i Stillehavet. Det er med påmønstring 1. februar på Tahiti, hvorfra jeg skal sejle med dem i 4 måneder til Fiji. Så jeg er først tilbage i Danmark den 8. juni igen - det bliver en oplevelse for livet (og ja, i skal nok få en beretning fra den tur også!!!!!)

Hvis I har fået lyst til at læse mere om turen over Atlanten eller en masse gode råd om langturssejlads har skipperen på Nette lavet en flot hjemmeside med rejsebreve fra turen og en masse anden information. Se den på http://www.bitz.dk/. Og hvis man vil følge lidt med i hvor jeg er hende i verden i foråret 2003 kan man klikke ind på http://www.syjoy.dk/ - den bliver dog ikke opdateret så tit.

Og så er der blot at ønske jer alle sammen en fortsat god og kold vinter, vi ses til sommer når temperaturen trods alt sniger sig lidt opad.

 

Mange hilsner fra

 Andreas Kuchler