2. Rejsebrev: 2. del Spanien til De Kanariske Øer 

My status
Ring via Skype!
Copyright © 21 nov 2006 09:21 Flemming Bitz

Dette rejsebrev er blevet så stort at det er blevet delt i 2:

Ruten Spanien til de Kanariske Øer

De Kanariske øer

De Kanariske øer Copyright

Arriciefe hovedstaden på Lanzarote på De Kanariske øer

04-Sep-2002
Så er NETTE nået til Lanzarote - den nordligste ø af De Kanariske Ør. Turen fra Lagos i Portugal var på 525 sømil og den tog ca. 4,5 døgn. Den første del af turen var der rigelig vind, så jeg kunne gå for sejl alene. Derefter døde vinden et par dage, for på den sidste del af turen atter at tage til, så jeg til sidst kun sejlede for krydsfok. Jeg ligger i hovedstaden Arriciefe på Lanzarote til 8 euro pr. døgn. 

Hilsen fra besætningen på NETTE Flemming

Nettes Internet -logbog fra Arriciefe, Lanzarote, De Kanariske Øer

For næsten en uge siden  ankom NETTE efter 4.5 døgns sejlads fra Lagos i det sydlige Portugal. Turen fra Lagos sejlede jeg alene. Undervejs mødte jeg kun andre skibe da jeg forlod Lagos og da jeg anduvede Lanzarote. Turen startede med god vind fra nordvest, derefter aftog vinden, så jeg i 2 dage måtte sejle for motor. Da jeg nærmede mig Lanzarote kom nordøst passaten med omkring 15 m/sek. så jeg til sidst kun sejlede for den lille krydsfok. Den kraftige vind var årsagen til at jeg ikke som planlagt gik ind på den lille ø Gracioca,  der ligger lige nord for Lanzarote. Jeg var bange for at anløbe havnen i den hårde vind, så jeg fortsatte til hovedstaden Arriciefe på Lanzarote, hvor jeg nu ligger.  

Siden Lissabon har jeg som tidligere nævnt sejlet alene. Hvordan kan jeg holde tilstrækkelig udkig? Når jeg skal sove så gør jeg det med et æggeur i hånden. Æggeuret stiller jeg så det vækker mig hvert kvarter, hvor jeg så går op  og holde udkig. Den metode fungere rimeligt og jeg får sove tilstrækkeligt til hele tiden at være udhvilet.

wpe1A.jpg (18040 bytes)

wpe1D.jpg (31032 bytes)

På Atlanten igen

Solnedgang over Atlanten

wpe23.jpg (28715 bytes)

Det meste af tiden gik jeg kun med den store genua sat.

Udsigt mod Lanzarote - Jeg blev mødt af en windsurfer 

Anduvning af Arriciefe

Lagunen i Arriciefe

Tiden her på Lanzarote bruger jeg til at klargøre båden til den store tur over Atlanten. Jeg har bla. udskiftet alle gummilister i luger og repareret løse forbindelse i elinstallationen. Desuden har jeg fået monteret min SBB-radio med en rigtig jordplan og kobberfolie. Jeg har også haft kontakt med Karsten i Panama,  som vil hjælpe os med at få sendt positionsmeldinger hjem til familierne i Danmark, når vi sejler over Atlanten og sejler i Brasilien. Jeg har haft kontakt med en anden dansk båd, som også ligger i en havn her på Lanzarote 8 sømil syd for Arriciefe, det er båden Circe fra Rungsted. De kontaktede mig via en SMS-besked. De havde hørt mig da jeg talte med Karsten i Panama. Vi fik så aftalt en frekvens på SSB-radioen, som vi ville prøve at snakke sammen over.  Jørgen på Circe havde netop købt en gammel SSB-radio i Den Blå Avis, som han godt ville afprøve. Vi fik en fin kontakt på 4Mhz båndet. Circe vil starte turen over "dammen" til Antigua omkring den 20. November.

Puerto Calero den 21 september

Fra Arriciefe sejlede jeg en dag ned til lystbådehavnen Puerto Calero, ca. 12 sømil fra Arriciefe på den sydøstlige del af Lanzarote. Prisen for at ligge her er 12 euro pr. nat. Puerto Calero er en veludstyret lystbådehavn med alle faciliteter; men alligevel var havnen noget af en fælde at være kommet til. Der gik ingen busser til havnen, den eneste mulighed for at komme væk fra havnen var enten pr. taxa eller ved at leje en bil. Der var forretninger med fødevare; men priserne var skruet op pga. deres monopol i området. Det eneste lyspunkt var, at der var gratis internetadgang på havnekontoret. 

Den 20 september lejede jeg en bil til 35 euro for at se Lanzarote. Jeg nåede at få kørt ca. 300 km klik her for at læse om og se nogle billeder fra turen.

Om elektroniske søkort og andre programmer til PC

Jeg blev inviteret til middag hele 3 gange, mens jeg lå i  Puerto Calero. En gang hos Circe, en gang på en tysk båd med et ungt par, den sidste gang var på en fransk båd hos et ældre fransk ægtepar på 68. Det franske ægtepar havde sejlet de sidste 10 år i deres 45 fods aluminiumisbåd. De havde været både i Australien og New Zealand. Nu var de også på vej til Brasilien. Jeg hjalp dem med at få udskrevet anduvningskort over de brasilianske havne, de ville anløbe. Efter middagen - som var sardiner og noget rædsomt spagetti -  hjalp jeg dem med deres elektroniske søkort system. De havde 2 CD'er med C-Map kort over hele Verden, og de beklagede sig over, at der var de samme kort på begge CD'er. Ved nærmere eftersyn viste jeg dem at forskellen på de 2 CD'er var, hvor detaljeret de enkelte områder blev dækket.  

Cierce og en anden tysk båd hjalp jeg en dag med at få installeret et C-Map program, så de kunne få plottet positionen fra GPS'en på de elektroniske søkort på deres bærbare PC.

Det har vist sig, at næste alle langtursejlere har elektroniske søkort, og de har næsten alle det samme system, nemlig C-Map, som er et vektorbaseret kort system, hvor hele Verden kan være på 2 CD'er.  Der findes forskellige display systemer i omløb til disse kort. Det simpleste er et ældre program C-Map World for Windows, som følger med kort-CD'erne, det giver dog ikke mulighed for at tilslutte en GPS'er. Det giver derimod 2 andre systemer, det ene er en nyere version fra C-Map World for Windows, det anden er et program, der heder MaxSea. Af de systemer jeg har set synes jeg at MaxSea er det bedste. Alle systemerne giver mulighed for at man kan lave ruteplanlægning med waypoints. Ingen af systemerne giver mulighed for at upload'e waypoints til GPS. Så metoden er at få udskrevet en ruteplan med waypoints, og så indtaste de enkelte waypoints i en ruteplan manuelt på GPS'en. De indtastede waypoints i en ruteplan krydscheckes ved at sammenligne kurser og distancer mellem de enkelte waypoints beregnet af  GPS'en, med dem, der er udskrevet på ruteplanen af PC'en. Når man bruger elektroniske søkort er metoden også at printe anduvningskort på papir for de havne, man har planer om at anløbe, før turen startes.  De printede kort kan så bruges  i cockpitet, i hårdt vejr, eller som backup, hvis elektronikken skulle svigte. Som ekstra backup er det godt altid at have et papir-oversejlingskort for de områder, der besøges. Som regel er der endvidere også diverse pilots ombord for besøgte områder - se min side: Bøger om langturssejlads

Jeg har fået tilsluttet min SSB-radio til PC'en, så jeg kan modtage Vejrfax kort og RTTY dvs. vejrmeldinger i klar tekst. De systemer jeg bruger er SeaTTY. http://www.dxsoft.com/ til RTTY og JVComm32:  http://www.jvcomm.de, som kan bruges til både VejrFax og RTTY. Begge programmer kan download'es som demoversioner fra Internettet.

Af andre programmer, som jeg bruger på NETTE, er der et tidevandsprogram WXTide32: http://wxtide32.com. Programmet giver tidevandskurver og tabeller for havne over hele Verden. Det kan også hentes på Internettet. 

Fuerteventura Rosario 

Las Palmas den 2 oktober 2002

23-Sep-2002
Så er NETTE nået til Fuerteventura. Turen fra Lanzarote var kun på 25 sømil. Jeg ligger i hovedstaden Rosario sammen med en anden dansk båd Circe fra Rungsted. Circe er på vej til Caribien. 

Hilsen fra besætningen på NETTE Flemming

Nettes Internet -logbog fra Rosario, Fuerteventura, De Kanariske Øer

Den Næste ø jeg sejlede til var Fuerteventura, som ligger lige syd for Lanzarote. Jeg sejlede til hovedstaden Rosario - en distance på ca. 25 sømil fra Puerto Calero. Da jeg kom ind i havnen vinkede Jørgen fra Circe, som jeg havde adviseret om min ankomst via en SMS besked, mig ind på en plads ved en privat flydebro.  Her var der billigt 5 euro pr nat. Til gengæld var der heller ikke nogle faciliteter, som bad og toilet, så hver morgen og aften var der stripties når besætningerne på de gæstende både skulle have bad.

Rosario Hovedstaden på Fuerteventura
Rosario Hovedstaden på Fuerteventura

Fuerteventura er mindst lige så tør som Lanzarote. En tag tog jeg bussen til nordspidsen af øen. Her følger nogle billeder fra turen.

På vej mod nordspidsen af Fuerteventura 
På vej mod nordspidsen af Fuerteventura var der ørken/sandstrand fyldt med badedyr
Flere badedyr
Havnen Corralero på nordspidsen af Fuerteventura

Fra Rosario sejlede jeg videre mod Las Palmas på Gr. Canaria, en distance på  ca. 100 sømil. Jeg sejlede ned langs Fuerteventura, om natten gik jeg ind i en havn på sydspidsen Morro Jable. Der lå jeg helt gratis, fordi havnefogeden holdt weekend. Der er ellers ret flot omkring det sydlige Fuerteventura. Området er ved at blive udbygget til et "turist paradis". Så jeg blev modtaget af en hær vand scootere, da jeg anduvede havnen.

Udsigt mod Fuertuventura 
Udsigt mod Fuertuventura 
Udsigt mod Fuertuventura, Morro Jable
Udsigt mod Fuertuventura omkring sydspidsen. Anduvning af Morro Jable

Den næste morgen fortsatte jeg fra Morro Jabl  mod  Las Palmas, som jeg ankom til hen på eftermiddagen. 

Tidlig morgen før solopgang på vej mod Las Palmas Gr. Canaria. Udsigt mod Fuertuventura Morro Jable
Solopgang på vej mod Las Palmas Gr. Canaria. Udsigt mod Fuerteventura Morro Jable

Gr. Canaria Las Palmas

1-Okt-2002
Så er NETTE nået til Las Palmas på Gr. Canaria. Jeg kom i går efter 11 timers sejlads fra sydspidsen af Fuerteventura. Til orientering for mine gaster kan jeg oplyse at jeg ligger i Muelle Deportivo - dvs. lystbådehavnen - ved Bro 10 på plads 14. Circe - en anden dansk båd - er også kommet her til Las Palmas. Jeg får 2 gaster fra Danmark, den ene morgen og, den anden i overmorgen. De næste 14 dage vil vi bruge til at klargøre båden, og proviantere til den store tur, først til Kap Verde ca. 1000 sømil og derfra videre over Atlanten til Brasilien. 

Hilsen fra besætningen på NETTE Flemming

Nettes Internet -logbog fra Las Palmas, Gr. Canaria, De Kanariske Øer

Anduvning af Las Palmas
NETTE til kaj i Las Palmas

Jeg lagde mig ind i Muelle Deportivo, dvs. lystbådehavnen, ved den samme bro, som jeg lå ved sidst jeg var her i 1999. Jeg talte med havnekontoret, og de ville først kun give mig 2 dage i havnen; men jeg fik dem overtalt til at starte med at give mig 5 dage, som jeg så kunne få forlænget, hvis der stadigvæk var plads.  Havnen er "solgt" påstod havnefogeden til 250 ARC-både, som starter på turen over Atlanten omkring den 20. november. Der er imidlertid kun kommet ganske få ARC-både, så der er endnu masser af plads i havnen.  

Circe ankom også samme dag til Las Palmas. I dag og i går har jeg klargjort båden til mine gaster kommer. Allan kommer i dag og Andreas i morgen. Allan har købt en charter ferie på to uge med sin veninde Edith til Gr. Canaria. Så han vil nok bo på hotel det meste af tiden her i Las Palmas. 

Tiden her i Las Palmas vil vi bruge til at proviantere og klargøre båden til den store tur over Atlanten først ca. 1000 sømil til De Kap Verdiske Øer derefter videre over Atlanten til Brasilien.

Las Palmas den 6 oktober 02

Allan og hans veninde Edith kom den 3. oktober. Edith har købt en charter ferie til Las. Palmas. Så de bor i hendes lejlighed indtil vi afsejler den 14. eller 15. oktober.

Den 4 oktober hentede jeg Andreas i lufthavnen - flyet fra Madrid var kun 2 timer forsinket.

wpe1.jpg (19777 bytes) wpe1.jpg (21732 bytes)
Edith og Allan Flemming og Allan
Her er så hele besætningen samlet Flemming, Allan og Andreas
Her er så S/Y NETTE's rute på De Kanariske Øer 

I forgårs brugte Andreas og jeg tiden til at få monteret et nyt ankerspil, som jeg havde købt i Danmark. 

Nyt ankerspil monteret

I går kom Allan og hans veninde Edith i en lejet bil og hentede os tidlig om morgenen. Vi skulle en tur rund og se øen - her er nogle billeder fra turen.

Har du fået lyst til at læse mere om Gr. Canaria, så var NETTE også på øen  i 1999 du klik her for at læse rejsebreve fra denne tur.

Las Palmas den 11. oktober 2002 - en dag før afgang.

Så er provianteringen ved at være slut og vi er lastet til plimsollermærket, af vand har vi 138 l i kasse på dæk, 65 l i fast tank og 75 l i fleksibel tank under den ene køje. Mel, pasta, havregryn kartoffelmospulver mm. har vi hældt på tomme 1,5 l vandflasker, for at undgå at der går karaklakker eller snudebiller i dem. 

Pasta mm. hældes på plastikflasker

 

138 l vand i 8l dunke stuvet på dæk i kasser - dunkene er pakket i sorte plastikposer for skærme dem mod sollyset.
Frugt og grønt klar til at blive stuvet
Vi  nåede lige at få opdateret NETTES vægmaleri fra 1999 med 2002.
Maleriet er blevet noget hærget på de 3 år, der er gået, siden Rasmus malede det.

Dagen i dag bruger vi ellers til at proviantere med frugt og grønsager. Vores plan er at sejle i morgen den 12 oktober kl. 12. Det eneste problem vi har i øjeblikket er at den fleksible tank under køjen er utæt.  

Der er ankommet flere danske både bla. er DUSCA med Kasper og Dorte kommet. De ligger for anker uden for lystbådehavnen. DUSCA har jeg mødt tidligere for 2 år siden på Berbuda. I går aftes var jeg ude hos dem. De havde et program, der kan plotte GPS-position på C-Map kort på PC'en, som jeg skulle installerede for dem. 

Turen til De Kapverdiske Øer er på 850 sømil. Vi vil forsøge at kontakte Karsten i Panama vha. vores SSB-radio hver dag. Karsten sender så vores positioner til vores familier. I andre kan følge med i hvordan turen forløber, ved at læse i gæstebogen: http://bitz.dk/guestbook.htm ,  hvor vores positioner bliver lagt ud. 

Turen til De Kapverdiske Øer er planlagt til at vare ca. 8 døgn. Vi går til øen San Vincent.

Puerto Rico, Gr. Canaria 19 oktober 02 - med defekt motor!

På vej ud af havnen i Las Palmas

Vi har nu ligget her i Puerto Rico, Gr. Canaria i næsten en uge. Vi tog af sted fra Las Palmas Lørdag den 12 oktober over middag som planlagt. Vi startede med at sejle over til Texaco tanken, hvor vi fik ca. 100 l diesel på tanken og på dunke. Derefter gik turen ud af havnen for motor. Uden for havnen satte vi sejlene og efter et stykke blev vinden så kraftig at vi kunne slukke for motoren. Det gik derefter sydpå langs østsiden af Gr. Canaria mod Kap Verde. Alt gik fint, og skipper gik ned for at sove. Efter en times sejlads vågnede skippere og kunne mærke at der var ved at være for meget sejl på båden til den kraftige vind. Den store genua blev taget ned, og den lille krydsfok blev sat i stedet. For at komme op i vinden, så storsejlet kunne tages ned, blev motoren startet. Da storsejlet var nede, blev motoren sat i frigear, hvorved den gik i stå!! Det var underligt!  Motoren blev startet igen, den ville tilsyneladende ikke tage gassen. Med fuld gas gik den kun 1500 omdrejninger, hvad der var værre var at olietrykket på meteret var lavere end det plejede at være! Vi besluttede at slukke motoren og gå i havn for sejl, for at få undersøgt hvad der var galt med motoren. Vi var nået til den sydøstlige del af Gr. Canaria, så vi besluttede at gå ind i en af havnene på sydkysten. Da vi nærmede os land omkring Maspalomas gik solen ned og vinden døde helt. Hvorefter vi lå og drev for slappe sejl. Lidt længere inde mod kysten kunne vi se at lå der en anden sejlbåd, som gik for motor. Jeg forsøgte at kalde både via VHF'en; men uden resultat. Så forsøgte jeg at signalere til dem med en cyklelygte; men heller ikke det hjalp. Til sidst tændte jeg en halogenlampe og lyste på båden. Det hjalp, den ændrede kurs og kom over til os. Det viste sig at være en norsk båd Flying Eagle: http://www.flying-eagle.org, som var på vej til Puerto Rico. De havde selv problemer med deres motor, som var tilsluttet en 10 l dunk med diesel. De mente at de havde fået noget dårligt diesel på i Portugal.  På trods af deres egne motorproblemer, var de villige til at slæbe os til Puerto Rico, hvortil vi ankom uden problemer omkring midnat. 

Klar til afgang efter påfyldning af diesel ved Texaco
Afgang fra Las Palmas
NETTE med defekt motor på siden af vores redningsmand den norske båd Flying Eagle i Puerto Rico Gr. Canaria

Efter at vi have prøvet alt for at få startet motoren, tilkaldt vi om mandagen en Solè mekaniker fra Las Palmas. Han kom, og mente at det var dårlige dyser, vi havde på motoren, han ville komme med nye næste dag. Det gjorde han også det hjalp bare ikke - pris 142 euro. Motoren måtte ud, så han nærmere kunne undersøge, hvad der var i vejen. I torsdags kom motoren så ud, uden kran, ved håndkraft og efter megen drama. I går fredag blev motoren skilt ad, hvorved mekanikeren kunne konstatere at motoren havde trukket vand ind genne udstødningen og at den skulle have en hoved reparation!  Reservedelene skulle skaffes fra Barcelona, og mekanikeren vil tidligst kunne montere motoren igen næste fredag. 

Det er den øjeblikkelige status. Det eneste lyspunkt er, at vi opdagede vores motorproblem, inden vi var kommet længere mod syd mod Kap Verde.

Afslutningen på vores motorproblem, Kap Verde 7. november 02 

Afslutningen på vores motorproblem i Puorto Rico blev at vi fik en helt ny motor i båden den 29 oktober. Vi havde problem med at kommunikere med mekanikeren og Sole på Gr. Canaria fordi de kun kunne tale spansk!  Men undervejs fik en uvurderlig hjælp fra E.V. Schou i København, som vi havde købt motoren hos, og fra producenten Sole i Barcelona.

Det viste sig at det ville blive for dyrt at reparere den gamle, så vi fik et godt tilbud fra Sole Diesel i Barcelona:  ca. 2.500 euro for en helt ny motor inklusiv flytransport til Gr. Canaria;  dertil kom så installation af motoren på 300 euro (omkring 20.000kr). 

For at undgå at der igen utilsigtet kommer vand ind gennem udstødningen, har vi monteret en hane på udstødningsslangen, som vi lukker når vi går for sejl.

Hilsen fra besætningen på S/Y NETTE Flemming

Dette rejsebrev er blevet så stort at det er blevet delt i 2:

Generelle Links

Retur til forrige side
Retur NETTE's Hjemmeside
Retur til siden med Rejsebreve
Informationer fra Noonsite om lande, der passeres:
Europa og Nord Atlantiske Øer:

Belgium, Denmark, Germany, Netherlands, Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom

Syd Amerika: 

 Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela
Caribien:

Barbados, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago

Informationer om Caribien


Copyright © 07 March, 2009 Flemming Bitz. Ingen af disse breve må helt, delvis eller i omskrevet form publiceres uden en skriftlig tilladelse fra forfatteren:
My status
Ring via Skype!