3. Rejsebrev: 2. del af De Kanariske Øer til São Vincente, De Kap Verdiske Øer November 2002.

My status
Ring via Skype!
Copyright © 21 nov 2006 09:21 Flemming Bitz

Dette rejsebrev er blevet så langt at det er blevet delt i 2:

1. Turen til São Vincente, Kap Verde
  2. Nilton og Udflugt til Santo Antão denne del

De Kap Verdiske Øer

Rundtur på São Vincente den 11. november 02

I dag har vi været med taxa rundt på São Vincent. Det var ellers meningen, at vi skulle have været til naboøen Santo Antão; men da vi kom kl. 8 for for at tage færgen over til øen, var den sejlet. Det viste sig at den sejlede allerede kl. 7.30; så vi venter til i morgen med at tage der over. I stedet tog vi  - som nævnt - en taxa rundt på São Vincente.  Øen er meget tør, der falder dog regn af og til, så der er landbrug  her og der. Først kørte vi til den østligste del af øen af en dal med landbrug til begge sider. Turen gik den samme vej tilbage til Mindelo. Derfra kørte vi op på øens højeste punkt Monte Verde. På bjergskråningerne var der marker, dvs. terrasser, primært tilplantet med majs. På skråningen falder der tilsyneladende tilstrækkelig regn, når den fugtige atlanterhavsluft presses til vejrs. Der blev mere og mere frodigt jo højere vi kom op på bjerget. Landskabet var utroligt flot, og vi tog en masse flotte billeder fra turen, med hele 2 digitale kameraer. Desværre kom der foreløbig ingen billeder ud af vores anstrengelser. I det ene kamera var batterierne så svage, at det slettede de biller, der blev taget. Afstanden på det andet kamera var indstillet forkert, så alle billeder var uskarpe. Andreas havde også sit traditionelle kamera med, så der er stadigvæk en mulighed for at vi på et tidspunkt får nogle billeder fra turen når filmen bliver fremkaldt.

Her er så Andreases billeder fra rundtur på São Vincente

Møde med Nilton

Nilton fra Kap Verde, har sejlet med Billesbølle og S/Y SUSI,  ham fik min kopi af "Verden set fra Susi".

Vi har mødt Nilton fra Kap Verde. Nilton har i 90'erne bla. sejlet med den kendte langtursejler Billesbølle i S/Y STORMY II og med S/Y SUSI til Caribien mm. I den forbindelse er der skrevet flere bøger på dansk, bla. har skipperen på S/Y SUSI Lasse Abelstedt skrevet en bog "Verden set fra Susi", den bog havde Nilton ikke, så jeg forærede ham mit eksemplar. Nilton taler for uden portugisisk flydende engelsk og lidt dansk, og han lever af at servicere langtursejlere, når de ligger til i Mindelo.

Udflugt til Santo Antão 13. november 02

Endelig lykkedes det efter tredje forsøg at komme med færgen til Santo Antão, og det var alle anstrengelserne værd.

Santo Antão og São Vincente

Vi forsøgte første gang i mandags, da var vi kl 9.00 ved færgen; men den var allerede sejlet kl 7.30. Næste dag forsøgte vi igen; men da var færgen, som gik tilbage fra Santo Antão kl. 17.00, aflyst. I går forsøgte vi så endnu en gang at komme med 7.30 færgen; men alle billetter var udsolgt! Der var imidlertid en billethai, som netop havde 3 billetter, vi kunne købe, hvis vi samtidig ville købe en tur med hans bror rundt på Santo Antão til 7.000 escudos ca. 500 kr. Vi fik ham pruttet ned i 6.000 escudos.

På færgen følte vi os "helt trykke". Færgen var bygget i 1959 i Norge og alle instruktioner til  passagererne om redningsudstyret stod på enten norsk eller tysk. Overfarten tog ca. en time.

Turen rundt på øen foregik i en Toyota ladvogn med sæder monteret på ladet. Turen gik fra Porto Novo op over bjerget til kanten af et vulkan krater og  nedad langs en bjergryg til havet på den anden side af øen. Turen var alle pengene værd. Santo Antão er nok den flotteste ø, jeg nogen sinde har set. Vi tog en masse billeder - mere end 200, og denne gang var der ikke nogle kameraer, som kiksede.

Da vi starte fra Porto Novo, var der meget tørt; men efterhånden som vi kom op i bjergene blev det grønnere og grønnere, og der kom dyrkede marker  - dvs. terrasser - overalt, typisk beplantet med majs.

Her er så et udsnit af de billeder vi tog fra vores tur til Santo Antão:

Udsigt over Porto Novo med vores færge
På vej op til vulkan krateret blev der mere og mere frodigt
Udsigt ned i vulkankrateret
Andreas og Alan samt vores chauffør Overalt i bjergene blev der dyrket majs på terrasser
Æsler var lastydret på de små bjergstier i bjergene
Oppe i bjergene
Udsigt over dyrkede terrasser Allan og Andreas nyder udsigten
På den nordlige side af øen ved havet
Gammel sukkermølle
Foran skolen i en lille by ved havet Vores ismand - 5 escuders pr. is
Tilbage i Mindelo - udsigt fra NETTE
Skipper på vej til NETTE efter at have klareret ud
Lige før vi letter anker - taget fra S/Y CAYENNAH

Turen fortsætter i morgen den 15. 02 mod Brasilien

Over Atlanten til Brasilien

Turen fortsætter mod Brasilien i morgen den 15. Vores plan er at gå direkte til Belem, som ligger oppe ad Amazone floden. Turen er på omkring 1800 sømil, så den vil vare omkring 15 til 17 dage, dvs. vi forventer at være fremme i begyndelsen af december.  Vi vil som sædvanlig forsøge at kontakte Karsten i Panama, via vores kortbølgeradio hver dag på 15.537 MHz kl. 23 UTC. Karsten vil så sende positionsmails til familierne hver anden dag.  Elise - min kone - vil lægge Karstens positionsmails ind i NETTE´s Gæstebog, så alle interesserede kan følge med i vores tur over Atlanten.

Dette rejsebrev er blevet så langt at det er blevet delt i 2:

Generelle Links

Retur NETTE's Hjemmeside
Retur til siden med Rejsebreve
Informationer fra Noonsite om lande, der passeres:
Europa og Nord Atlantiske Øer:

Belgium, Denmark, Germany, Netherlands, Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom

Syd Amerika:

Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela
Caribien:

Barbados, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago

Informationer om Caribien

Copyright © 07 March, 2009 Flemming Bitz. Ingen af disse breve må helt, delvis eller i omskrevet form publiceres uden en skriftlig tilladelse fra forfatteren: