4. Rejsebrev: De Kap Verdiske Øer til Belém, Brasilien december 2002.

My status
Ring via Skype!
Copyright © 21 nov 2006 09:21 Flemming Bitz

Skrevet i Belém, Brasilien den 3. december 2002

Belém i Brasilien 1 december 2002.
Vi var så "heldige" at vi netop nåede at komme til Belém, da juleudstillingerne startede.

Kap Verdiske Øer

De Kap Verdiske Øer

Afgang fra Kap Verde

Fredag den 15 november skulle turen til Belém, ved Amazonefloden i Brasilien så starte. Vi stod tidligt op og skipperen tog i land for at udklarerer. Først var jeg hos havnemyndighederne, hvor jeg fik et fint udklareringsdokument med flotte stempler og måtte betale ca. 500 escudos for den tid vi havde ligget i havnen. Derefter gik jeg til immigrationsmyndighederne, hvor jeg fik stemplet vores pas. Alt forløb helt uden problemer.

Skipper på vej til NETTE efter at have klareret ud

Kl. 12 lettede vi så vores anker fra Mindelo, São Vincente for at sejle mod Belém ved Amazonefloden i Brasilien.

Over Atlanten til Belém i Brasilien

Ruren : De São Vincente, Kap Verdiske Øer til Belem i Brasilien

Passagen over Atlanten var planlagt til at skulle tage mellem 15 og 18 dage for de ca. 1800 sømil. Det skulle vise sig at turen tog godt 15 dage og vi ankom til Belém den 30 november 2002.

Den første del af turen havde vi kraftig nordøstlig passat vind omkring 15 m/sek., og det gik derud af med en fart på omkring 6 knob.

Midtvejs mødte vi et område med tæt skydække og kraftige regnbyger med masser af vind mest fra nordøst. Ind i mellem bygerne var vinden svagere under 10 m/sek. På et tidspunkt fik vi modstrøm, og farten faldt til under 3 knob. Ved at studere søkortet fandt vi ud af at vi var kommet ind i den Equatorial Counter Current på 0.5 -1 knob

Den sidste del af turen havde vi sydøstlige passat vinde også omkring 15 m/sek.

Vi forsøgte daglig at få kontakt via SSB-radioen med Karsten i Panama, de fleste gange var Karsten så svag at vi ikke kunne læse ham, så afgav vi vores positionsmelding med andre både som relæstation. Flere gange gik forbindelsen til Karsten via S/Y JOY, som lå på De Kap Verdiske Øer.

Jeg troede at der måtte være noget i vejen med min SBB-radio, og jeg forsøgte at fejlfinde på den; men fandt ikke nogle fejl. Den sidste dag ud for Belém, Brasilien havde vi en fin kontakt med Karsten. Jeg tror, at det er de generelle atmosfæriske forhold for radiobølger, som har været problemet.

Her er nogle flere informationer om turen over Atlanten: Waypoints og daglige positioner for turen over Atlanten fra Kom Verde til Belém i Brasilien

Billeder fra turen over Atlanten

2 i et hug

Allan fange 2 guldmakrel i et hug

Allan afsætter position på vores søkort

Andreas afsætter den helt nøjagtige position
Det går bare der ud af med 2 forsejl sat
Solnedgang på Atlanten

Passage af Ækvator den 29. november - 02

Lige før indsejlingen til Amazonefloden passerede vi Ækvator. Her er nogle billeder fra begivenheden:

Vores navigations center viser, at der kun 00,010 sømil til Ækvator
Ækvator ses helt tydeligt forude - er du i tvivl? Det er altså den røde linie! Så passeres Ækvator

Det med Kong Neptun tror vi ikke på, så passagen blev fejret på behørig vis med popkorn og en  Mümmelmann Jagd bitter.

Vi havde en fin honning-rom-likør med fra Santo Antão på Kap Verde; men den kom vi til helt utilsigtet at ofre til Kong Neptun, som sendte en bølge, der fik den til at ryge på dørken.
Passagen blev fejret på behørig vis med popkorn og en Jægerbitter Skipper holder udkig efter Brasilien
Allan og Andreas
Det går bare der ud af med 2 forsejl sat
Solnedgang på Atlanten

Brasilien

Flag of Brazil

Anduvning af Belém, Amazonas, Brasilien

Anduvningen af Belém foregår ad det sydlige udløb af Amazonefloden i Atlanterhavet. Strømmer er stærk i området, den påvirkes af både strømmen fra floden og af tidevandet, som er på 3-4 meter. Belém ligger omkring 90 sømil opper af floden. Vi var heldige da vi om natten sejlede ind på floden, ved at strømmen netop var vendt og var indadgående. På et tidspunkt sejlede vi 9 knob. Vi blev selvfølgelig straffet senere, da strømmen igen vendte. Vi kom helt ned på under 2 knob, selv om vi gik for både motor og sejl. Vinden var med, fulgte floden og var hele tiden hård omkring 15 m/sek. Vi benyttede vores "søkortplotter", dvs. vores PC med elektroniske søkort tilsluttet vores reserve GPS, til at navigere med. Alt forløb helt uden problemer. Vi havde for en sikkerhedsskyld fået udskrevet alle anduvningskort på printeren i forvejen, for det tilfælde at elektronikken skulle svigte. Vi nåede netop at få fortøjet ved en bøje ud for Belém Yacht Klub før solen gik ned.

Her er billeder fra turen:

wpe1B.gif (152782 bytes)

Anduvningen foregik vha. vores elektroniske søkort med vores reserve GPS tilsluttet. Her er der lige rundet et "skarpt" hjørne ind på Amazonefloden - klik på billedet for at se det i stort format.

På Amazonefloden skipper med en fiskerbåde i baggrunden Skipper holder skarpt udkig
På Amazonefloden Andreas og Flemming med en fiskerbåde i baggrunden
På vej op af Amazonefloden mod Belém
På vej op af Amazonefloden mod Belém blev vi hilst velkommen af en lokal sejler
En lokal sejler
Udsigt mod Belém
Udsigt mod Beléms skyline. Belém er en storby med omkring 1.2 mil. indbyggere
Belém her bor de sidste nye tilflyttere
Belém havnefront
Andreas med Belém havnefront
Passage af havneområdet
Udsigt mod Belém
Belém havnefront
Vi nåede lige at få fortøjet ved en bøje inden solen gik ned

Belém, Brasilien

Flag of Brazil

Brasilien

Belém den 2. december 2002

Belém, som betyder Betlehem, er på størrelse med København med omkring 1,5 millioner mennesker.

Dagen i dag har vi har haft travlt med at klare alle formaliteterne.

I går var det søndag, så da kunne vi ikke checke ind. I stedet brugte vi tiden til at ose rundt i forretninger og se på julegaver. Dagen  startede med at vi ville gå ad vejen langs vandet til centrum af Belém. Vi var lige kommet ind i et område, der så noget skummelt ud, da vi blev antastet af en dame i en bil, som advarede os mod at gå ind i netop dette område - det var meget fattigt, og det kunne være farligt. Hun tilbød at køre os til centrum i hendes bil, efter at hun lige havde fået afleveret sine børn i sejlklubben. Det tilbud tog vi selvfølgelig straks i mod. Vi endte efter nogen tid i centrum ved en bank med kontant-automater, som tog Visa. Efter at havde forhandlet med en automat et stykke tid lykkedes det mig at få 500 Real - ca. 1000 kr. - lokket ud af den.

Det var som sagt søndag, og de fleste af forretningerne havde lukket; men vi fandt et gadekøkken hvor vi fik en middag - oksekød med ris og noget gult stads til,  alt for 10 Real inklusiv en dåseøl. Derefter var vi inde hos Dyne Larsen - det var altså ikke lige hans butik; men en tilsvarende, hvor jeg fik købt nogle nye dynebetrak (10 real) og 5 håndklæder (15 real).

Derefter kom regnen, og det regnede i tove ca. en time, hvorefter solen skinnede igen.

Vi fandt et kæmpe indkøbscenter med en internetkafe. Jeg købte nogle CD'er med Bob Marley til 25 Real (50 kr.) stykket. Det var dyrt, ude på gaden kan vi købe kopier til under 10 real stykket. Om sider var det blevet aften, og vi var blevet godt trætte, så vi tog en taxa til båden (10 Real).

I dag har vi så brugt tiden til at få ordnet alle formaliteterne med indklareringen. Først var vi oppe i sejlklubben og melde os. Derefter tog vi en taxa ind til havnemyndighederne og indklarere. Til sidst var vi hos immigrationsmyndighederne dvs. politiet, hvor vi fik det nødvendige opholdstilladelser samt stempler i passene. Vi fik alle steder en meget venlig betjening og alt forløb helt uden problemer. Det hele varde ca. til kl. 15, derefter tog jeg en taxa til en skibshandel, hvor jeg købte 11 søkort over Amazonefloden for 300 real (600kr.) . Resten af dagen har jeg bare oset rundt i byen og set på forretninger.

Her er så nogle billeder

Uden for yacht klubben mens vi venter på en taxa
På vej mod Belem centrum
Frugt bod Frugtbåd ved kaj
Frugt bod
På gaden i Belem Yachtklubben
Frugtbådene har lige landet deres vare på markedet
Udsigt over havnen - ved lavvande
Udsigt over havnen - ved højvande

Middag stegt medister med ris, grøntsager oa. 6 Real (12 kr.) - så var der selvfølgelig 2 øl a' 0,7 l til. Den sidst øl blev nødvendig da regnen pludselig kom og jeg måtte vente til den holdt op.

Frugtmarked
Besøg i et af de store indkøbscentre.
Vi var så "heldige" at vi netop nåede at komme til Belém som juleudstillingerne startede.

Belém den 3 december 2002

Først tog vi til et museum for Amazones - nærmest en zoologisk have - der var der nu ikke særligt spændende.
Herefter gik vi ind til byen - under vejs blev vi dog væk fra hinanden. Jeg osede så rundt i butikker lige som i går; bla. fik jeg købt nogle kuldfiltre til at sætte på drikkevandet fra tanken, for at tage klorsmagen.
Derefter var jeg nede ved havnen og spise på et lille køkken til 6 real  ( 12 kr.).

Besøg på Museum for Amazonas
Strøget i Belém Sidste nye model i bådmotor, Yanmar diesel  12 hk til 8000 kr. Skruen tilsluttes svinghjulet. Motoren er uden generator og startes med håndkraft. Modellen bliver brugt i alle mindre både på Amazonefloden.
Butik som handler med lidt af hvert Langs havnefronten
En anden butik som handler med lidt af hvert
Ved hovedgaden Ved de store indkøbscentre

Vores foreløbige indtryk af Brasilien

Brasilien er et dejligt land, alle folk er venlige mod os og over for hinanden. Vi har endnu ikke hørt folk, som skændtes, eller som råbte efter hinanden. Den brasilianske smeltedigel med alle hudfarver, har tilsyneladende gjort menneskene mere omgængelige. Brasilien er homogent på flere områder feks. tilhøre næsten alle den romersk katolske kirke - her er der er ingen muslimer, som løber rundt på gangerne og råber om jihath.
Brasilien er også kontrasternes land. Det ene øjeblik er vi i et hypper moderne indkøbscenter, hvor alle vestlige vare kan købes - til den halve pris eller mindre, det andet øjeblik er vi på gaden, hvor drenge faldbyder 4 batterier til CD-spilleren for 1 real (2 kr.). Som sagt er alle venlige og flinke, hvis man siger nej til et "godt" tilbud bliver det straks accepteret. Man  prutter ikke, alle priser er faste .
Dette er vores foreløbige indtryk efter kun 3 dages ophold her i Belém i Brasilien.

Hilsen fra besætningen på S/Y NETTE Flemming, Andreas oh Allan.

Specifikke Links:

Brazilian Tourism Board

Brazilinfo

Generelle Links

Retur NETTE's Hjemmeside
Retur til siden med Rejsebreve
Informationer fra Noonsite om lande, der passeres:
Europa og Nord Atlantiske Øer:

Belgium, Denmark, Germany, Netherlands, Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom

Syd Amerika:

Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela
Caribien:

Barbados, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago

Informationer om Caribien

Copyright © 07 March, 2009 Flemming Bitz. Ingen af disse breve må helt, delvis eller i omskrevet form publiceres uden en skriftlig tilladelse fra forfatteren: