5. Rejsebrev: 3. del Rundsejling på Amazonefloden i Brasilien  december 2002.
Turen tilbage til Belém

My status
Ring via Skype!
Copyright © 21 nov 2006 09:21 Flemming Bitz

Dette rejsebrevet om turen på Amazonas og julen i Belém er blevet så stort, at det er blevet delt i flere:

1. Turen fra Belém til Breves

2. Turen til Gurupa

3. Turen tilbage til Belém - denne del

4. Jul og Nytår i Belém

Brasilien

Flag of Brazil

Sejlads af Amazonefloden fra Belém til Gurupa og tilbage.

wpe7.gif (55097 bytes)

Rundsejling på Amazonefloden. Ruten tilbage til Belém fra Gurupa er er næsten den samme, som udturen dvs. først det gule spor og derefter det blå spor og så til sidst det grå spor.
 NB: Klik på billedet for at se det i stort format

Skrevet den 20 december 2002

Vi har på hele vores tur på Amazonefloden endnu ikke mødt andre lystsejlere. Det er tilsyneladende noget usædvanligt med en sejlbåd på floden, så vi vækker en del opsigt hvor vi kommer frem. Brasilianerne er altid meget hjælpsomme og venlige. Vi har dog nogen problemer med at gøre os forståelige, fordi næsten ingen taler andet end portugisisk.

Dage  efter den 18. lettede vi så ankeret fra Gurupa. Vi havde store problemer med at få ankeret op, det havde sat sig så fast at håndtaget til ankerspillet bøjede! Først da jeg med motoren "sejlede" ankeret løst kom det op, dvs. ankeret med en stor trærod kom op. Så vi måtte bruge en halv time sammen med en anden båd, som kom til hjælp, til at hugge ankeret fri med en machete.

Vi tog af sted netop som, der var maximalt højvande, og fordi vi nu skulle tilbage mod Belém ned da floden, fik vi  dobbelt medstrøm. dvs. den normale strøm i floden, samt strømmen fra det udstrømmende tidevandet, så det meste af tiden sejlede vi mellem 7 og 8 knob. Det gik så godt at vi valgte at sejlede hele turen tilbage til Breves i et stræk. Omkring midnat ankom vi til Breves, og vi lagde os straks ved pontonen til den restaurant, hvor vi lå sidst. Restauranten var åben endnu, så vi nåede lige at få aftensmad inden den lukkede.

Næste dag ville vi op på den internetkafe, som vi benytte sidst; men computeren var i mellemtiden brudt sammen, og det var byens den eneste internetkafe, så hjemmesiden må vente med at blive opdateret indtil vi kommer tilbage til Belém.

Vi har dog andre muligheder for kontakt med omverden. Vi har daglig - via vores SSB-radio - kontakt med Karsten i Panama, som sender positionsmails hjem hver anden dag. Det er desuden lykkedes for os at ringe direkte til familien i Danmark, fra en telefonboks - med et telefonkort - 8 kr. for 2-3 minutter.

I går den 19. ved middagstid ved højvande sejlede vi så videre ned ad floden til byen  Curralinho. Vi lagde os som sidst ind ved tankstationen i, hvor vi igen fik fyldt vores tank og dunke op med diesel. Om natten kastede vi anker lige ud for kirken.

Her til morgen fortsatte vi så ned ad floden; men sejlede kun et par timer, inden vi gik ind i en lille by der heder São Sebastião da Boa Vista. Vi lagde os vend en bro, der tilhørte en restaurant. Jeg brugte dagen til at se byen og finde en Internetkafe; men jeg fandt ingen. Allan brugte tiden til at snakkede portugisisk - indtil hans "øre var ved at falde af" - med byens børn, som havde samlet sig ved båden. Restauranten havde planlagt fest med store højtalere, så for at få fred sejlede vi ved aftenstid lidt længere med ad floden, og vi har nu kastet anker for natten.

Jul i Breves som ligger lige ved ækvator i Amazonas. Rigtige juletræer har de ikke; men de kan laves af palmeblade eller købes kunstige i alle størrelser og farver.
Reklame for vores restaurant Breves
Breves Reklame for vores restaurant
Anduvning af Curralinho
Så er vi i Curralinho igen. Der spilles stadigvæk billard i salonen
Byens drenge fik tigget nogle julegaver kaffe og bolcher
Ud for kirken i Curralinho var vores ankerplads for natten
Flodbåd
Havnefront São Sebastião da Boa Vista. Hvad men en flæket kofod til middag?
Hvad med en kylling til middag? Frugt og grønt
Frugt og grønt Havnefront São Sebastião da Boa Vista.
Havnefront São Sebastião da Boa Vista.
Allan brugte tiden i São Sebastião da Boa Vista til at snakkede portugisisk  med byens børn - indtil hans "øre var ved at falde af".
Passage af slangeøen Ilha da Jararaca, som vi blev kraftigt advaret mod at passere om natten.
Passage af slangeøen Ilha da Jararaca
Ved vores ankerplads den sidste nat på floden kom der en båd forbi, som fik vores overskydende julegaver. En af drengene sprang i vandet for at fiske en pakke kaffe op.

Skrevet den 22 december 2002

Om morgenen den 21. lettede vi anker og fortsatte turen mod Belém. Vi valgte at sejle den sidste del af turen neden om om nogle øer til Belém. Klik her for at se den sidste del af ruten. Turen gik desuden gennem et smalt sund mellem to øer, hvor vi ankrede op den sidste nat.

Da vi om i formiddags omkring kl. 11 fik Beléms skyline i sigte, var en uforglemmelig 14 dages tur på Amazonefloden desværre ved at være slut. Omkring kl. 12 ankrede vi som sidste gang op  ud for Belém Yacht Club.

Ang. Brasilianske søkort så viste de sig at være meget nøjagtige hvad positioner og dybler angik. Desværre står alle kommentarerne på kortene kun på portugisisk, som vi jo ikke kan læse. Kortene var billige ca. 60 kr. pr. stk.

1. Turen fra Belém til Breves

Generelle Links

Retur NETTE's Hjemmeside
Retur til siden med Rejsebreve
Informationer fra Noonsite om lande, der passeres:
Europa og Nord Atlantiske Øer:

Belgium, Denmark, Germany, Netherlands, Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom

Syd Amerika:

Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela
Caribien:

Barbados, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago

Informationer om Caribien

Copyright © 07 March, 2009 Flemming Bitz. Ingen af disse breve må helt, delvis eller i omskrevet form publiceres uden en skriftlig tilladelse fra forfatteren: