5. Rejsebrev: 2. del Rundsejling på Amazonefloden i Brasilien  december 2002.
Turen fra Breves til Gurupa.

My status
Ring via Skype!
Copyright © 21 nov 2006 09:21 Flemming Bitz

Dette rejsebrevet om turen på Amazonas og julen i Belém er blevet så stort, at det er blevet delt i flere:

1. Turen fra Belém til Breves l

2. Turen til Gurupa - denne del

3. Turen tilbage til Belém

4. Jul og Nytår i Belém

Brasilien

Flag of Brazil

Sejlads af Amazonefloden fra Belém til Gurupa og tilbage.

wpe7.gif (55097 bytes)

Rundsejling på Amazonefloden. Ruten til Gurupa fra Breves er det gule spor.
 NB: Klik på billedet for at se det i stort format

Skrevet den 13 december 2002

I går i Breves lå vi ved en bro ud for en restaurant. Om morgenen vågnede vi ved, at der var ved at lægge flere både til ved "vores" bro. Så vi besluttede skyndsomst at forlade pladsen og forsætte vores tur op ad Amazonefloden.
Vores næste mål er Gurupa, som ligger ca. 100 sømil længere oppe ad floden.  Jeg har altid - lige som ham Rasmussen hjemme i Danmark - ønsket at være julemand; men jeg har aldrig haft råd til det; men her i Brasilien, hvor alt kun koster en femtedel, kan jeg få mit ønske opfyldt. Så vi købte 50 poser brasiliansk kaffe og 2 store poser bolcher. Meningen var at når vi mødte nogle børn i deres kanoer, så ville julemanden kaste en pose kaffe med lidt slik ned til dem. Det fungerede helt fint efter en times sejlads havde julemanden udsolgt. Så vi besluttede at lægge ind ved den næste større by og købe nogle flere julegaver. Vi fandt også en lille by, som havde en butik. Der opkøbte vi halvdelen af deres kaffe lager. Nu ville vi være godt forsynet de næste par dage - troede vi - allerede næste dag om formiddagen var der igen udsolgt.
Om aftenen lagde vi ind til en anden lille by ved en købmandens bådebro. Vi spurgt i butikken om lov til at ligge ved broen natten over. Det var OK forstod vi. Der var imidlertid andre både, som også skulle besøge købmanden, så det viste sig meget upraktisk, at vi havde lagt os ved ved netop denne bro. Desuden kom der store pramme og færger forbi, som sendte kraftige dønninger ind mod broen, så vi blev banket op mod mod pælene ved broen.  Til sidst - nu var klokken blevet 22  - blev vi så trætte af at ligge ved broen, at vi kastede fortøjningerne for at søge længere op ad floden og finde en rolig ankerplads, den vi fandt efter en times sejlads.
Om natten sov vi noget uroligt, fordi der hele tiden kom underlige snøftelydene fra vandet lige ved siden båden. Var det mon krukkediller, som var sultne? Jeg måtte berolige Allan med, at der vist nok ikke levede krukkediller i Sydamerika, der levede der kun alligatorer, som selvfølgelig godt kunne være sultne.
Da der blev lyst ved 6 tiden næste dag, fik vi opklaret mysteriet med snøftelydene. Det viste sig, at vi var omgivet af en flok lyserøde floddelfiner, og det var fra dem snøftelyre kom, når de kom op til overfladen for at trække vejret.

Lille by med butik hvor vi købte kaffe
Når vi lægger til bliver vi altid mødt af nysgerrige børn Et palmeblad kan bruges som sejl på kanoen
Ved butikken hvor vi købte kaffe, blev vi mødt af nysgerrige børn Ved Købmandens bro kom eftermiddags regnen
Flemming
Flod-delfiner
Undervejs var der jævnligt kanoer med børn, som hægtede sig fast i NETTE
En pige har lige fået en pose kaffe ned i båden Dreng i kano på vej ud for at få kaffe
Landsby med kirke
Endnu en landsby med kirke
Vil I købe sodavand?
Hvad med Cola? Kun 3 real (6 kr.) Cola smager godt!
Hele familien er ude og hilse på
Der var en som overhalede os indenom
Fisker
Der er også områder langs floden hvor regnskoven er fældet, så der kan holdes kvæg
Savværk
Landsby med endnu en kirke
Vi har en båd med en far og hans søn på slæb en times tid. Savværk
Flodbåd
Vores ankerplads
Det er ikke kun os, som skal have kanoer på slæb - en mand springer op på agterdækket, så han kan hjælpe de andre med at blive hægtet på.
Så er de på
De nåede vistnok at komme med alle sammen
Solnedgang over Amazonas
Et villakvarter i Gurupa
Et villakvarter i Gurupa Udsigt til Nette som ligger for anker i Gurupa
Flemming i Gurupa Flemming - en forfriskning er nødvendig en gang i mellem
På vej ud på den bro som vi har lagt gummibåden ved
Nette for anker i Gurupa Både ved vores dingy-bro

Skrevet den 20 december 2002

Om morgenen fortsatte vi så turen mod Gurupa. Undervejs passerede vi mange bebyggelser, og ud for for de fleste kom der som sædvanlig børn i kanoer ud til os, så vi fik hurtigt udsolgt vores julegaver. Om eftermiddagen nåede vi ud til Amazoneflodens  nordlige hovedløb, hvor vi kastede anker på en sandbanke for natten. Der gik ikke lang tid inden vi var omringet af børn i kanoer vi havde jo ikke flere julegaver, så vi måtte nøjes med at fortælle at vi kom helt fra Danmark i Europa, det var de også tilfredse med. Da de skulle tilbage til deres landsby hægtede de sig på en båd, som tilfældigvis kom forbi.

Den næste dag lettede vi anker omkring ni og vi ankom til Gurupa om eftermiddagen. Vi forsøgte at finde et sted vi kunne lægge til med NETTE så vi kunne komme i land for at se byen. Det viste sig imidlertid helt umuligt der var alt for lidt vand inde ved broerne. Så vi valgte til sidst at kaste anker i en lille bugt ud for byen. Vi fik pustet gummibåden op og roede så i land. Vi gik rundt i byen for at finde et sted vi kunne spise og fandt til sidst et lille sted nede ved havnen. Der var vist nok en slags byfest, på vejen tilbage til skibet forbi et skyde telt, hvor vi straks skulle forsøge at skyde pakker med bolcher ned - 4 skud for 1 real -  og minsandten om jeg ikke ramte med alle mine skud. Den næste dag fortsatte vi med at gå rundt i Gurupa for se byen. Brevet fortsætter i: Turen tilbage til Belém

1. Turen fra Belém til Breves

Generelle Links

Retur NETTE's Hjemmeside
Retur til siden med Rejsebreve
Informationer fra Noonsite om lande, der passeres:
Europa og Nord Atlantiske Øer:

Belgium, Denmark, Germany, Netherlands, Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom

Syd Amerika:

Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela
Caribien:

Barbados, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago

Informationer om Caribien

Copyright © 07 March, 2009 Flemming Bitz. Ingen af disse breve må helt, delvis eller i omskrevet form publiceres uden en skriftlig tilladelse fra forfatteren: