Julebrev 2011

Jungshoved Kirke 4. december 2010 - det var den gang vi havde sne i julen

Kære familie og venner.

Frederikssund den 20 december 2011

På denne side kan du bl.a. møde et par tusindekilometersko og 2 pilgrimme på vej til St. Jakobs grav i Santiago de Compostella!.
Året 2011 er snart forbi. Traditionen tro vil vi også i år sende et julebrev med billeder af de oplevelser, som vi har haft i årets løb. Julen i år tilbringer vi i Danmark. Juleaften fejrer vi hos Annette og Per - i deres skønne hus - i Rungsted.

Billeder fra året, der gik

Her kommer nogle billeder fra året, der gik.
- Først lidt brugervejledning: Hvis du klikker på en overskrift, kommer du til et billedalbum med masser af billeder, som uddyber overskriften. Hvis du klikker på et billede, kommer du typisk til en større version af billedet. Brug "pil tilbage" for at komme retur til julebrevet. Er teksten for lille så tast: Ctrl+

110103 Træning giver godt humør - gode nytårsforsætter

Det nye år startede som sædvanlig med gode forsætter. I år havde vi bestemt at gå nogle lange vandreture..

Flemming  startede blødt op med at gå nogle kilometer i Enjoy Fitness. En dag da Flemming asede på en motions maskinen, kom der en journalist forbi, som ville have nogle gode råd.

110121 Vinterferie på Cuba 2011

Når det er mørkt og trist i Danmark, plejer vi at tage ned til lyset og varmen en tid. I januar var vi en måned på Cuba. Vi havde kun bestilt en flyrejse til Havana tur/retur. Rundrejsen og indkvartering i landet arrangerede vi selv løbende. Efter Havana tog vi en bus til det vestlige Cuba til Vinales - et landbrugsområde, hvor der bla. andet dyrkes tobak. Derfra kørte vi til en større by Cienfuegos, som ligger ved kysten syd øst for Havana. Derfra gik turen til Trinidad - en meget smuk by. Fra Trinidad kørte vi til Santa Clara - en større by, som ligger nordfor inde i landet - her ligger bla. Che Givara begravet. Vi skulle jo også ud og bade, så næste stop var Varadeo et turistområde ved nordkysten vest for Havana. De sidste dage brugte vi i Havana. Vi havde en meget spændende tur med masser af oplevelser, hvor vi kun mødte utroligt venlige og hjæpsomme cubanere.  Cuba er et land, som vi gerne vil vende tilbage til og tilbringe endnu en ferie - vi nåede slet ikke at se det hele.

Kanonfotografen med kone - lige landet i Havana Kort over Cuba med angivelse af de steder vi besøgte
Havana Vinales
Cienfuegos Trinidad
Santa Clara Varadeo
Tilbage i Havana igen

110220 Ida Sofies fødselsdag

Vores yngste barnebarn Ida Sofie blev 1 år - dagen blev fejret hos far og mor i Espergærde

Ida Sofie med far Ida Sofi med far, Maria og Camille
Camille og Maria på strandgrunden med udsigt over et tilfrosset Øresund Sabrina, Annette, Camille, Elise og Maria -  et tilfrosset Øresund ses i baggrunden
Så er der lagkage

110313 Oscars fødselsdag

Oscar fyldte 9 år i år - fødsesadagen blev afholdt hos for og mor i Rungsted

Fødselaren Oscar bliver 9 år Så er der dækket op
Børnebørn Oscar, Maria, Camille og Daniel - har lige checket om isen stadigvæk er sikker Udsigt mod Annette og Pers hus
Maria, Camille, Annette og Per - så er der lysbasser Maria, Annette, Oscar og Daniel får serveret lysbasser

110417 Flemmings fødselsdag

I år ervervede Flemming sig retten til at benytte mimrekort til S-tog og busser. I den anledning var det nødvindig at afholde hele to fester. Den første blev holdt for den nærmeste familie nogle dage før selve dagen, og den næste blev holdt sidst på sommeren i sommerhuset for nogle venner.

Flemmings mimrekort Min smukke kone og pensionisten - i Frederikssund

Anden del af festen blev afholdt i sommerhuset sidst på sommeren

Jesper og Mogens sidder på en af ølbænkene og ordner verdens situationen Bent og Anna foreslår at vi skal synge en sørgelig sømandssang
Laila og HP har taget ordet Lillian, Bodil, Bent, Carsten og Elise - så skal vi ud og gå tur

110421 Påske i Sverige og Norge

Elise og Flemming havde besluttet, at vi ville tilbringe noget af året med at gå lange ture. Derfor var der behov for træning. Det kunne passende ske under en tur til Sverige og Norge. Sverigesturen gik til Småland, hvor vi overnattede i en ødegård hos Annette, Per og børnene. Derfra fortsatte vi til Flekkefjord i Sydnorge, hvor vi skulle hjælpe med at passe Kirsten og Henriks børn, mens en forældre var på arbejde på sygehuset. I området omkring Flekkefjord gik vi hver dag en lang tur i fjeldet sammen med børnene og en forældre - det bliv i alt til 4 skønne ture.

Sjøhult i Småland, Sverige

Ødegården i Sjøhult i Småland Vi skal også have noget at spise - så der bages snogbrød

Flekkefjord i Sydnorge

Kirsten med Ida Sofie er helt på toppen Så er der frokost - Henrik, Elise, Ida Sofie, Maria og Daniel
Så vi igen på toppen - Flemming, Elise, Maria og Daniel På vej ned fra bjerget

110503 Billeder fra Flemmings pilgrimsvandring på El Camino De Santiago fra Leon - maj 2011

Elise og Flemming havde jo besluttet at vi ville på nogle lange vandreture i år. Derfor tog Flemming til Spanien for at checke om en caminotur fra Leon til Santiago ville være passende. For nu at være helt sikker på at det var en god tur gik flemming den lige selv - 400 km. Han fløj til Leon  og fløj - efter 3 ugers fantastiske vandringstur - hjem igen fra Santiago. Turen var passende, så vi besluttede, at vi sammen ville gå den samme tur til efteråret.

Flemming sammen med en anden pilgrim - La Faba ca. 1/2 af vejen - herberget er til venstre og kirken til højre Det var forår. I forgrunden - med udsigt mod bjergene - blomstrer den hvid gyvel - på vej fra La Faba mod O Cebreiro
Udsigt - på vej mod Triacastella Her er Flemming ved målet - katedralen i Santiago de Compostella

110611 FTLF Pinsetræf i Ebeltoft med HP, Anna og Anaconda

Det var blevet pinse og vi deltog i FTLF's dvs. Langturssejlernes pinsetræf i Ebeltoft, Jeg entrede om bord på HP og Annas båd "Trine" i Kalkbrænderrihavnen og sejlede sammen med HP til Ebeltoft, Turen gik via Gilleleje og Odden. Elise og Anna kom så i bus med færgen til Ebeltoft. Vi lå i Ebeltoft nogle dage og deltog bla. i FTLF's pinsefest og generalforsamling. HP og jeg sejlede derefter "Trine" hjem syd om Sjælland via Agersø og Nyord til Hundige.

"Trine" ligger fortøjet uden på Anaconda lige foran Fregatten Jylland HP i "Trine" med udsigt mod Fredatten Jylland
Her passeres under Storebæltsbroen Her ligger vi fortøjet i Agersø havn

110617 Tur til Knudshoved

Vi havde sammen med Minna & Mogens og Jesper & Bodil aftalt, at vi efter pinse ville gå en tur ud på Knudshoved Odde, Vi mødtes på parkeringspladsen og tog cyklerne ud til Draget - ca 5 km ude. Derefter gik vi resten af turen ud til spidsen - i alt en tur på ca 16 km. Vejret var fint og vi havde en rigtig hyggelig og smuk tur.

Elise, Mogens, Minna, Bodil og Jesper på vej over Draget Så er vi nået ud til spidsen af Knuds Odde - Bodil, Elise, Mogens og Minna

På vej tilbage til Draget og cyklerne

110623 Sankt Hans i Frederikssund

Traditionen tro holder vi Sankt Hans i Frederikssund sammen med alle børn og børnebørn. Vi går først i vikingeteateret på Kalvøen, hvor Frederiksund Vikingerne opfører et drabeligt stykke. Derefter går vi til Sankt Hans bål på vores strand ud for roklubben.

Maria og Camille plukker blomster på vores blomstereng Vikingespil - Odin med ravnene Hygin og Mygin
Så tændes bålet Vi elsker vort land, men ved midsommer mest.....

110705 Sommerferie i sommerhus på Jungshoved

Som sædvanlig var alle børnebørnene - undtagen den mindste Ida Sofie - i sommerhuset på Jungshoved sammen med morfar og mormor. For at kunne styre børnene tager vi dem 2 ad gangen. Først kom Daniel og Oscar derefter Maria og Camille.

Oscar og Daniel på Møns Klint Der bages snobrød - Daniel Oscar og Elise
Camille og Marie checker morfars båd Elise camille og Maria spiser frokodt på Møns Klint
Cirkus Arena i Stege Så er cirkus slut for denne gang

110821 Marias fødselsdag

Maria blev 8 år. Hun går i 2. klasse og kan allerede læse

Maria i sin nye gymnastikdragt Maria og Camille i æbletræet
2 flyvende badenymfer Daniel i frit fald
Camille og Ida Sofie og Tobias Kirsten sammen med Ida Sofie
Maria puster lagkagens 8 lys ud Maria

110910 Billeder fra Elise og Flemmings pilgrimsvandring på El Camino De Santiago fra Leon - september 2011

I begyndelsen af september tog vi flyet til Leon i Spanien. Vi skulle på den store pilgrimsvandring til St. Jakobs grav i Santiago De Compostella. Alt var planlagt og klart. Vi skulle gå 15 -20 km hver dag  i små 3 uger. Vi var udrustet med hver vores nyindkøbte rygsæk, som var lastet 6-8 kg med det nødvendige grej. Overnatning skulle ske i sovesale på pilgrimsherberger til 5 euro pr. person pr. nat. Senere viste det sig, at vi kunne kunne overnatte på et hotelværelse for kun 20-30 euro; så det gjorde vi resten af turen efter en uge sammen med morgen-trætte pilgrimme. Elise var rigtig sej. Hun havde næsten ikke trænet på forhånd. Alligevel gennemførte hun turen i fin stil uden en eneste vabel. Flemming, som allerede havde gået turen en gang i foråret, fik efter en uges tid en vabel under den ene fod. Vablen blev punkteret. Næste dag fortsatte han turen uden problemer og uden plaster. Vi havde en fantastisk tur med solskin næsten hver dag.

Pilgrim Elise  og pilgrim Flemming før O Cebreiro - cirka halvvejs på ruten
2 trætte pilgrimme foran katedralen i Santiago har netop fuldført turen på ca. 400 km.

Flemming er i sine tusindekilometersko , som han i år har gennemtravet Cuba, Sverige, Norge og 2 Caminoer med.

Under gudstjenesten i katedralen, måtte de svinge røgelseskaret, for at dulme "duften" fra de svedende pilgrimme
Kort over ruten.Vi gik fra Leon til Santiago - ca. 400 km Vores 2 udstemplede pisgrimspas. Alle de steder vi overnattede fik vi et stempel

Daniel og Camilles fødselsdage

Daniel og Camille havde fødselsdag, mens mormor og morfar var på vandring i Spanien. Derfor er der ingen billeder fra deres fødselsdage. Daniel er vores ældste barnebarn, han blev 10 år og går i 4. klasse Camille er vores næst yngste barnebarn hun blev 7 år og går i første klasse.

Her er Daniel som bære lagkage ind til Marias fødselsdag. På billedet ses også Oscar, Kirsten og farmor.

Her er Camille, som sammen med Oscar bærer lagkage ind til Marias fødselsdag

11022 Elises fødselsdag - båd tages på land

Elise kunne fejre sin 62. års fødselsdag i sommerhuset på Jungshoved. Elise har plan om at gå på efterløn i begyndelsen af næste år. Traditionen tro benytter vi fødselsdagen til at få båden på land efter en god frokost.

Sommerhuset klædt i efterårsfarver
Det røde tov, som Maria monterede i birketræet sidste år, venter stadigvæk på at vi får fældet træet - det er det nu blevet Ny vinpergola og miljøbruser er blevet installeret i år
Kom så alle heste og hjælp med at få bådet trukket på land! Flemming og Henrik Så er hestene ved at være klar - Ida Sofie, Elise, Vibeke, Flemming, Kirsten, Annette og Henrik
Vi skal lige have flyttet rullerne - Henrik og Flemming Er I klar! - Vibeke, Elise, Annette og Kirsten
Hyp alle mine heste! Vibeke Elise, Annette, Kirsten og Ida Sofie Så er båden på plads
Vibeke og Elise Annette, Flemming, Ids Sofie og Henrik får en velfortjent øl
Efteråret er kommet og gæssene er på vej mod syd

11022 Mere om Elises fødselsdag - græskarkoner på Jungshoved

Det er jo lige omkring allehelgensdag, så der er også tradition for at børnene skal lave græskarkoner

Oscar passer bålet Ida Sofie bider de andre - og det må hun ikke
Så er der gang i græskarkonerne Mon den passer
Så er Marias græskarkone færdig. Camille arbejder stadigvæk på sin Så er alle græskarkonerne færtige
Har du set min nye IPhone - Hanne, Kirsten, Annette, Camille og Henrik Der var hele 2 lagkager - Oscar Elise, Kirsten Daniel Henrik og Ida Sofie
Vibeke og Annette venter på lagkage Det var nogle flotte lagkager - vi er sultne
Hvordan er dette billede dog taget? Nu er det snart jul - her er vores Jungshovedkristtjørn

Her slutter så vores julebrev. Vi ønsker jer alle en god jul og et rigtigt godt nytår

Kan i huske julen 2010 - her er udsigt fra Sydkajen - fra vores terrasse - mod Roskilde Fjord morgenen den 22. december - 15 graders frost!
Her er det samme billede - som ovenstående - fra i dag 20 december 2011
Juleaften i Rungsted 2011

God jul og godt nytår

Elise og Flemming

Tryk her

Kill that cat!

Ikke alle billederne kom med i vores julebrev fra 2011 - var der nogle du manglede, så kan du måske finde dem ved at klikke på nedenstående links:

Har du lyst til at læse nogle af vores gamle julebreve så er her links:

Her kan du skrive en hilsen til os