|
På denne side har jeg samlet diverse informationer om radioudstyr og radiofrekvenser. Side er delt i følgende hovedafsnit og underafsnit:
Fra Max modtog jeg følgende brev:Hej Flemming |
I det efterfølgende vil jeg svare på Maxe's brev:
En NAVTEX og en HF-modtager bruges til forskellige ting, og de kan ikke erstatte hinanden.
|
|
VHF, NAVTEX, Ekkolod |
Nasa Target Navtex Pro |
En NAVTEX modtager lytter hele tiden på en frekvens 518 kHZ, og den logger alle meddelelser, der sendes til den. Meddelelserne kan filtrere på flere måder ved at man indtaster forskellige koder. Det normale er, at man kun lytter på vejrmeldinger fra den station, der ligger nærmest ved ens position. En en ny vejrmelding sendes som digitale koder ca. 2 gange i døgnet og huskes så af apparatet, således at man på et vilkårligt tidspunkt kan aflæse den sidste melding i klar tekst. Links til flere informationer om NAVTEX:
En HF-modtager kan indstilles til at modtage på mange frekvenser, typisk i området 100Khz til 30 Mhz. Den kan normalt kun lytte på en frekvens ad gangen. En HF-modtager kan f.eks. benyttes til at lytte på vejrmeldinger, som sendes på faste tidspunkter i klar tale. En HF- modtager kan også - med tilsluttet ekstraudstyr- bringes til at modtage vejr-fax-kort.
En HF-sender/modtager kaldes også en SSB-radio, og den kan både sende og modtage i området fra ca. 2MHZ til ca. 25MHZ. Fordelen ved, at den også kan sende, er, at man så kan kalde og tale med andre skibe eller stationer på land, typisk på tidspunkter, som man har aftalt med de pågældende i forvejen. I princippet virker og bruges en SSB-radio som en VHF-radio. Forskellen er, at en HF-radio kun rækker til horisonten, dvs. ca. 50 km, mens en SSB-radio kan række over store afstande, f.eks. fra Caribien til Danmark. Jeg talte flere gange med stationer i Danmark, mens jeg lå i havnen på St. Thomas. En SSB-radio kan også bruges til at udsende nødmeldinger, som kan modtages over store afstande. SSB-radioer fås i 2 modeller, en maritim og en radioamatør-model.
|
|
ICOM M700 SSB-radio med antennetuner til venstre i billedet |
Lasse snakker med far og mor hjemme i Danmark midt ude på Atlanten |
En maritim radio kan i princippet kun sende på de maritime
frekvenser, mens amatørmodellen kun kan sende på amatørbåndene. Ofte er
begge typer ulovligt "åbnet", så de kan sende på alle frekvenser.
Hvis en SSB-radio er "åbnet", kan begge modeller bruges optimalt. Dog
vil en maritim model ofte være bygget i en bedre kvalitet, og den sender med
150 watt, mens en amatørmodel kun sender med 100 watt. Blandt de både med
SSB-radio, som jeg mødte på min tur, havde ca. halvdelen amatørradioer. Alle,
som jeg mødte, havde fået "åbnet" deres radio, selv om det som
nævnt er ulovligt! - se
hvordan en maritim ICOM M600 og en M700 åbnes for amatørfrekvenser..
For lovligt at kunne bruge en SSB-radio kræves en maritim licens for at kunne
sende på de maritime bånd, og der kræves ligeledes en amatørlicens for at
sende på amatørbåndene. Den maritime licens eller LRC er en professionel
licens, som b.la.. alle styrmænd i handelsflåden også skal have. Den svarer i
sværhedsgrad og indhold til en VHF-licens. For at få en amatørlicens kræves
der et længere varende kursus, hvor man b.la.. skal lære at morse og at bygge
en radio! På min tur mødte jeg mange, som havde taget den maritime licens. Jeg
mødte ingen, som havde en lovlig amatørlicens! Jeg har selv en maritim licens
eller LRC, som jeg fik via et kursus hos Langturssejlerne.
På turen over Atlanten til St. Lucia - hvor jeg deltog i ARC99 - brugte jeg den til at afgive daglige positionsmeldinger og modtage vejrmeldinger og andre instruktioner. På hjemturen benyttede jeg SSB-radioen til at modtage og sende daglige vejrmeldinger fra/til en berømt Amatør-meteolog Herb med kaldesignalet "Southbound two". Fra Herb fik vi også et dagligt waypoint til at sejle efter. Dvs. Herb guide'de os på hele hjemturen over Atlanten, således at vi undgik at komme ind i områder med enten for lidt vind eller for megen vind. Faktisk reddede Herb os for at komme ind i en storm på turen fra Bermuda til Azorerne. Vi brugte også radioen til at afgive daglige positioner til en dansk radioamatør Karsten i Panama. Karsten sendte så positionerne som e-mail videre til vores familier. Herudover brugte vi SSB-radioen til at etablere daglig kontakt med andre nordiske både på hjemturen.
Modtaget fra Flemming paa S/Y NETTE
22:15 UTC Juni 2/2000
Position 37-33 N 33-10 W svag
vind fra NE, gaar for motor 5.5 kn.
230 sm til Horta, forventer ankomst soenday
juni 4 aften afhaengig af vejrforholdende.
Alt vel om bord (Fejrede Lasses F'dag med
pannekager og hjemmebagt rugbroed !!)
Mange hilsner
att Arne Skjelmose - ikke de bedste forhold
for telefon hook-up men I hoerte dog
hinanden !!
Hilsen Karsten
|
Eksempel på et positions-e-mail sendt af Karsten i Panama |
På hjemturen var der en anden dansk båd BISEN, som via sin SSB-radio helt gratis fik assistance fra US-Coastguard til at evakuere en syg gast midt ude på Atlanten!
Her er et link til mere information om SSB-radio: http://www.icomamerica.com/marine/ssb_book.html.
For at gøre denne side komplet, vil jeg også nævne en anden mulighed for at komme i kontakt med land på oceanerne, nemlig INMARSAT-C. Jeg havde ikke selv INMARSAT-C. ombord på NETTE; men hvis jeg skulle af sted igen ville jeg overveje at købe det.. INMARSAT-C er et maritimt kommunikationssystem, som bla. giver mulighed for at sende og modtage e-mails på oceanerne. Systemet indgår desuden i det internationale nødsystem GMDSS og det giver mulighed for at sende nødmeldinger og automatisk at få sendt sin position. Systemets består af en lille antenne og en elektronisk box på størrelse med en telefonbog, og det koster ca 20.000kr, der til kommer så udgiften til en PC, hvis man ikke allerede har en sådan. Systemet er langsomt, og der er dyrt (0.19 $ for 32 tegn) at bruge systemet. Jeg har mødt flere, som når de er i land, benytter sig af en Hotmail-adresse for at spare penge. Et af de mest solgte systemer fremstilles af det danske firma Trane & Trane. Under vores sejlads over Atlanten deltog vi i ARC-racet, og i dette race blev vores positioner via almindelig maritim kortbølgeradio skrevet ned af skibe med INMARSAT-C og sendt som e-mails til Cows i England, hvor de blev lagt ud på Internettet. Læs mere om Inmersat.
Da jeg var på Trinidad 2005 og sejle med NETTE "faldt" jeg over et billigt
satellitbaseret e-mailsystem - SkyMate, som jeg
ikke tidligere havde set.
Systemet virker i princippet som INMARSAT-C dvs. det giver mulighed for at sende
og modtage e-mails på oceanerne.
SkyMate består af en lille box - på størrelse
med en lille bog, som tilsluttes den bærbare PC og en VHF-antenne. Endvidere
tilsluttes systemet 12 volt og eventuelt en GPS.
SkyMate kan sende og modtage e-mails via "Small
Low Earth Orbit (LEO) Satellites" dvs. lavt flyvende satellitter. Systemet
koster små 1000$ (dvs. ca. det samme, som et Pactor II modem - se nedenstårene
afsnit).
Det billigste abonnement koster 16$ pr måned. Abonnementet giver ret til at
sende automatisk position - via en tilsluttet GPS - 2 gange i døgnet. Endvidere
giver abonnementet ret til at sende og modtage e-mails på op til 8000 bytes pr
måned - flere bytes kan købes.
SkyMate dækker
næste hele Verden -
dog dækkes områderne omkring Sydafrika, New Zealand ikke.
E-mail via kortbølgeradio |
En aften på Trinidad i 2004 var da jeg var ombord på en svensk båd, hvor jeg fik en "sundowner", så jeg et system, som kunne sende og modtage e-mails via deres kortbølgeradio. Systemet bestod af et Pactor II modem (pris ca. 5000kr) tilsluttet en normal kortbølgeradio. Modemet havde også indbygget en Vejrfax-demodulator. Jeg har tidligere på Azorerne mødt en svensk båd med et tilsvarende system. |
Yaesu SSB-radio med et Pactor II moden bundet fast ovenpå |
Pactor II moden |
Informationer om systemet: |
Her er nogle informationer om et tilsvarende system, som jeg så i Ponta
Delgado, Sao Miguel på Azorerne, efter et besøeg på en svensk båd: "PIKANT"
fra Goeteborg: amatør-e-mailadresse til båden:
sm6xgt@winlink.org - den første del
af e-mailadressen er den svenske radioamatørens kaldesignal.
De havde SSB e-mail system, som bestod af følgende komponenter:
Modemet var koblet til radioen via mikrofon-indgangen og
højtaler-udgangen. Hele systemet var leveret fra en svensk leverandoer: http://www.srsab.se |
Af andet radioudstyr, som jeg havde om bord var:
Min prioriteringsliste over radioudstyr er:
På resten af denne side er listet nyttige frekvenser med tilhørende tidspunkter.
E-mail : caybvi@candwbvi.net
The Caribbean Weather SSB Net for cruisers and other vessels in the Caribbean and the SW N Atlantic is a Public Service Net that has been operating daily since November 1993. To improve coverage and service to sponsoring vessels, especially those in the W Caribbean and the SW N Atlantic, the Net now uses three frequencies:
Vessels with emergency, distress, safety or other priority traffic may break into the Net at any time.
Herb "Southbound Two" |
His call sign is VE3LML, but on freq he's "Southbound Two"
Herb provides customized forecasts using a number of forecasting models. Vessels need to check in to maintain contact from day to day.
Herb giver den bedste og sikreste vejr-service, og så er den enda helt gratis! Det eneste problem er at der ofte skal ventes længe inden det bliver ens tur
Læs en historie om Herb aktiviteter.
|
|||
Udtog fra Herbs hjemmeside |
Charlotte Amelia, St. Thomas 1. May 2000 |
Brev send til Herb fra St.Thomas, da vi ønskede at benytte os af hans hjælp til hjemturen. |
Channel | Your Rx. Frequencies KHz | Your Tx. Frequencies KHz | Sideband | Time |
1628 | 17323 | 16441 | USB. | 09:30 UTC. |
1226 | 13152 | 12305 | USB. | 09:30 UTC. |
830 | 8806 | 8282 | USB. | 09:30 UTC. |
2225 | 22768 | 22072 | USB. | 09:30 UTC. |
During the cyclone season listen 3700 KHz USB. at 00:03 UTC. for cyclone forecast.
All broadcasts are upper single sideband (USB), and include weather forecasts and warnings. Broadcasts on 2670 kHz include navigational warnings, search and rescue broadcasts, and weather forecasts and warnings. Frequencies are carrier (dial) frequencies.
HF Voice is an upper sideband (USB) radiotelephone voice synthesized broadcast ("Perfect Paul") of the High Seas and Offshore Forecasts:
Time (UTC) | Frequency (kHz) | ||
0330 | 4426 | 6501 | 8764 |
0500 | 4426 | 6501 | 8764 |
0930 | 4426 | 6501 | 8764 |
1130 | 6501 | 8764 | 13089 |
1600 | 6501 | 8764 | 13089 |
1730 | 8764 | 13089 | 17314 |
2200 | 6501 | 8764 | 13089 |
2330 | 6501 | 8764 | 13089 |
Karstens e-mail: karnel@cableonda.net
Karstens kaldesignal: HP1XPM
Modtaget fra Flemming paa S/Y NETTE
22:15 UTC Juni 2/2000
Position 37-33 N 33-10 W svag
vind fra NE, gaar for motor 5.5 kn.
230 sm til Horta, forventer ankomst søndag
juni 4 aften afhængig af vejrforholdende.
Alt vel om bord (fejrede Lasses fødselsdag
med pandekager og hjemmebagt rugbrød !!)
Mange hilsner
att Arne Skjelmose - ikke de bedste forhold
for telefon hook-up men I hoerte dog
hinanden !!
Hilsen Karsten
|
Eksempel på et positions-e-mail sendt af Karsten i Panama |
Der er et skandinavisk net, som køres af Sylvia paa S/Y Chiquitita (Svensk), pt. Trinidad
NB: Jeg vil antage at det er de samme frekvenser stadigvæk blivere benyttet under ARC sejladserne (Atlantic Race For Cruisers)
Mulige frekvenser - 3 frekvenser pr. bånd:
Band | A | B | C |
4 | 4.125 | 4.146 | 4.149 |
6 | 6.224 | 6.227 | 6.230 |
8 | 8.291 | 8.297 | 8.294 |
12 | 12.353 | 12.356 | 2.359 |
16 | 16.528 | 16.531 | 16.534 |
22 | 22.159 | 22.162 | 22.165 |
NB: Kun 4C "four Charly" dvs. 4.149 og 6C dvs. 6.230 blev faktisk benyttet !
All participants should listne to VHF channel 16 and 77 (dualewatch) and SSB 4C ie. 4.149 from 11.45 to 12.00 UTC and from 22.00 to 22.05 UTC
Weather forcast for ARC99 on 6C ie. 6.230 at 20.00 UTC
Position Reporting Start times use 4C ie. 4.149 at:
Nyheder fra Radio Danmark - verden rundt - døgnet rundt: www.dr.dk/rdk
|
Frekvenser for BBC Worldservice på kortbølge radio: http://www.bbc.co.uk/worldservice/schedules/frequencies/
Frekvenser for BBC Worldservice på kortbølge radio i Caribien (Winter 2001-2) : http://www.bbc.co.uk/worldservice/schedules/internet/800/radio_frequencies_caribbean.shtml
BBC World News på Internettet: http://news.bbc.co.uk/
Her er et link til en privat liste med diverse radiofrekvenser for Hele Verden: http://www.mouseherder.com/xapic/freq.html
These single sideband frequencies are set on NETTE's ICOM 700.
These single sideband radiotelephone channels are used for communications between coast and ship stations. Frequencies listed are carrier frequencies. Channels used for calling, and channels guarded by the U.S. Coast Guard are indicated.
NB: Last updated: 02 May 1999! For latest update see: High Frequency Marine Radiotelephone Channels
These single sideband radiotelephone frequencies are available for ships in or near U.S. waters.
These single sideband radiotelephone frequencies are provided for worldwide common use by ships of all categories, for communications with coast stations or other ships. Global Maritime Distress and Safety System distress and safety working frequencies are also listed.
Channels in the band 4000 - 4063 kHz and 8100 - 8195 kHz are now included here as well.
This HF radiotelephone channel and frequency information was derived from Appendix 16 of the International Telecommunications Union (ITU) Radio Regulations, including revisions made by the 1987 Mobile World Administrative Radio Conference (Mob-87).
|