Nemt, men dyrt at e-maile
Eftertryk er tilladt med kildeangivelse.
Det er ikke forbundet med de
store besværligheder at få en e-mail funktion på skibene.
Alle skibe, over 300 BT, som sejler world wide, er nemlig nu
udstyret med sikkerhedssystemet Global Maritime Distress and
Safety System (GMDSS). Sikkerhedssystemet er blandt andet koblet
op på satellitsystemet Inmarsat. Ud over at være en del af
sikkerhedssystemet om bord bruges udstyret også til kommunikation
mellem skib og land. Der er forskellige typer af Inmarsat
stationer i skibene afhængigt af behovet for kommunikation, og
hvilken pris man vil betale.
A til tale, dokumenter og data
Inmarsat A er et over 20 år gammelt analogt system med mulighed
for at transmittere tale, dokumenter og data. Det er dog temmelig
dyrt at benytte, da det koster 40 kroner pr. minut i dagtimerne og
25 kroner i den billige periode (aften, nat og morgen). Det er
ikke noget problem at benytte systemet som pårørende til en
sømand, fordi samtalen kan foregå fra hjemmet via en almindelig
telefon. Det er også muligt at tilslutte en computer til Inmarsat
A stationen og dermed sende e-mail.
B - er billigere
Inmarsat B stationen er digital - altså baseret på en noget
nyere teknik sammenlignet med Inmarsat A. Desuden er den billigere
i brug. 22 kroner i minuttet i den dyre tid og 19 kroner i den
billige. Med en Inmarsat B station kan der sendes e-mail og High
Speed Data med hastigheder helt op til 64 Kbit/s. Hvis man oven i
købet komprimerer sine data, kan de sendes på langt kortere tid
og dermed gøre transmissionen endnu billigere. Det gøres med et
specielt edb-program, som pakker informationerne sammen.
C er til sikkerhed
Hovedfunktionen i Inmarsat-tjenesten er alarmering af
redningsmyndighederne i land i en nødsituation, og næsten alle
danske handelsskibe har en Inmarsat station. Den kan imidlertid
også bruges til kommunikation i form af radiotelex - og som noget
nyt til e-mail. Prisen for brugen afhænger ikke af tiden, der
bliver brugt til transmission, men af mængden af data, som skal
overføres. Systemet er meget velegnet til brug af e-mail, der
ikke er for lange.
Et meget kort brev på op til ti linier skrevet på computer og
sendt over e-mail fylder omkring 1-3 Kbit og med en pris på 1,20
kroner pr 1/4 Kbit vil prisen for et kort brev på eksempelvis 3
Kbit blive 14,40 kroner. Hvis brevet eller meddelelsen er
længere, kan det bedre svare sig at benytte et af de andre
systemer.
Her er nogle links til den danske leverandør af Inmarsat systemer: Furuno i Danmark:
Ny Inmarsat-tjeneste
Som sidste nyt på stammen er der kommet en ny Inmarsattjeneste, som
hedder Inmarsat mini-M, der kan bruges til både telefoni, fax og
dataoverførsel. Trafikken udbydes under navnet MOBIQ. Dette system
har den store fordel, at mandskabet om bord udstyres med hver sit
SIM-kort, som indsættes i terminalen, når der skal kommunikeres.
Denne måde at optælle den forbrugte tid på, letter regnskabet
ombord, da der ikke skal holdes regnskab med de enkelte søfolks
forbrug. Priserne for brugen af MOBIQ afregnes i dollars og ligger
på 2,45 - 3,60 USdollars pr. minut. Inmarsat mini-M er ideel til
e-mail.
Dækker næsten hele verden
De forskellige Inmarsat systemer dækker næsten hele verden rundt.
Henholdsvis nord og syd for 70 graders bredde, kan terminalerne dog
ikke nå de 4 satellitter, der er placeret ca. 37.000 km over
ækvator.
Iridium dækker polerne
Et helt nyt system til transmission af både tale og data er
Iridium, der dækker world wide - altså også i områderne nær
polerne, hvor en del fiskere og nogle handelsskibe sejler. Tale og
data afregnes i dollars. Prisen for brugen er mellem 2,50 og 6
dollars pr minut alt efter, hvorfra opkaldet sker.Man skal være
opmærksom på, at de opgivne priser gælder kommunikation fra skib
til land. Den modsatte vej skal der lægges dansk moms (pt. 25%)
oven i priserne. Desuden eksisterer begrebet billige tidsperioder
ikke, når der kommunikeres fra land til skib.
Mobil med grænser
Endelig er der selvfølgelig mobiltelefonen, som ikke kun er den
nemmeste måde at kommunikere på, men også den billigste. Det
gælder både GSM og NMT. Det eneste krav er, at skibet befinder sig
inden for systemets rækkevidde. Det vil for begge systemers
vedkommende sige, at skibet skal sejle inden for nogle få sømil
fra land. Det kan dog veksle en del alt efter landstationernes
placering. Generelt rækker NMT en smule længere end GSM.
De to systemer har en begrænset geografisk udbredelse. NMT til de
nordiske lande samt nogle få flere og GSM i det meste af Europa,
men ikke i hovedparten af de lande, hvor den danske skibsfart
foregår, nemlig world wide trade. Priserne afhænger af, hvilken
aftale man har indgået med udbyderen af mobiltelefoni, men er de
samme som for almindelige samtaler over mobiltelefoner på land.
Sikkerhedsmæssigt kan mobiltelefonen ikke anbefales, idet man ikke
kan alarmere og få hjælp fra skibe i nærheden, ligesom der ikke
er prioritet for et nødopkald.
VHF er sikrest
Trods de mange nye muligheder, er VHF (very high frequency) fortsat
den sikreste form for kommunikation med land og andre skibe,
vurderer Hans Aage Nielsen fra Søfartsstyrelsens regelkontor.
Med DSC (digitalt selektivt kald) tilkoblet kan en nødalarmering og
den nødstedtes position automatisk overføres til et display på
kystradiostationen og på de andre skibe i nærheden med DSC ved
blot et tryk på den røde „distress" knap. DSC giver desuden
mulighed for at ringe direkte udenom operatøren på Lyngby Radio
til en pris på 4,40 kroner i minuttet. Ellers bestilles samtalen
traditionelt hos operatøren på Lyngby Radio. VHF har en længere
rækkevidde end for eksempel mobiltelefonerne og dækker Kattegat,
men ikke hele Nordsøen og Skagerrak.
Skibe, der befinder sig i Østersøen eller Nordsøen kan benytte MF
(medium frequency), i gamle dage kaldet „kutterbølger".
Prisen for VHF og MF er 11,90 kroner inkl. moms pr. minut.
HF (high frequency) kan benyttes uanset, hvor på kloden skibet
befinder sig. Prisen for denne tjeneste er 26,50 kroner pr. minut
uden moms. Der betales ikke moms af HF- trafik.
Stadig meget dyrt
Hvilket system man skal bruge for at holde kontakt med sin familie,
er som sagt afhængigt af, hvor på kloden skibet befinder sig.
Mulighederne for at sætte sig ved computeren for at skrive lange
breve, medsende billeder og små stumper videofilm er endnu stærkt
begrænsede på grund af de dyre transmissionstakster.
Rederiernes politik med hensyn til søfolkenes muligheder for at
kommunikere med deres familie og omvendt er meget forskellig.
Enkelte større rederier giver familier og søfolk mulighed for at
sende e-mail til rederiet, der så sender videre uden beregning.
Andre rederier forlanger betaling for denne service.
http://www.furuno.dk/ecmail
Sådan sender du e-mail For at bruge den nye Internet-service til og fra skibe, der har Inmarsat C, er det kun nødvendigt at have en PC eller en Mac med Internet-adgang og standard Internet e-mail software. Abonnenten i land skal registreres som Eik Internet C-bruger - og mere skal der ikke til, før kommunikationen kan gå i gang. En besked fra land til skib foregår ved, at man adresserer sin mail til den sejlendes Inmarsat-C nummer (9 cifre), tilføjer et @ og bogstaverne inmc.eik.com. Adressen kan altså se således ud: 421999010@inmc.eik.com. E-mailen sendes til jordstationen Eik i Norge, der via Inmarsat satellitterne sender den videre ud til skibet. Når mailen skal den anden vej - skrives e-mail adressen på rederiet eller det hjemlige familiemedlem. Af sted over satellitten og en jordstation - og der er post på skærmen på rederiet eller hjemme i dagligstuen. Det eneste der kræves er, at landsiden er registreret som bruger. Tilmeldingen koster 220 kr. plus moms og kan ske til Tele Danmark - Satellittjenester på e-mail: inmarsat@tdk.dk eller på telefon 43 34 26 03. |