|
Fra Max modtog jeg følgende brev:Hej Flemming |
I det efterfølgende vil jeg svare på Maxe's brev:
En NAVTEX og en HF-modtager bruges til forskellige ting, og de kan ikke erstatte hinanden.
|
|
VHF, NAVTEX, Ekkolod |
Nasa Target Navtex Pro |
En NAVTEX modtager lytter hele tiden på en frekvens 518 kHZ, og den logger alle meddelelser, der sendes til den. Meddelelserne kan filtrere på flere måder ved at man indtaster forskellige koder. Det normale er, at man kun lytter på vejrmeldinger fra den station, der ligger nærmest ved ens position. En en ny vejrmelding sendes som digitale koder ca. 2 gange i døgnet og huskes så af apparatet, således at man på et vilkårligt tidspunkt kan aflæse den sidste melding i klar tekst. Links til flere informationer om NAVTEX:
En HF-modtager kan indstilles til at modtage på mange frekvenser, typisk i området 100Khz til 30 Mhz. Den kan normalt kun lytte på en frekvens ad gangen. En HF-modtager kan f.eks. benyttes til at lytte på vejrmeldinger, som sendes på faste tidspunkter i klar tale. En HF-modtager kan også - med tilsluttet ekstraudstyr bringes til at modtage vejr-fax-kort.
Her er en link til en artikel om valg
af kortbølgemodtager, som jeg fandt på "nettet".
Jeg vil supplere ovenstående artikel med modtageren:
NASA Target HF3/P,
som
jeg selv købte, da jeg skulle af sted første gang. Desværre fik jeg den "brændt
af" af, inde jeg nåede at komme ud af havnen, så mine erfaringer er begrænsede.
Her er et link til en forretning i England, som sælger
NASA
Target HF3/P, Prisen er små 2000 kr.
En HF-sender/modtager kaldes også en SSB-radio, og den kan både sende og modtage i området fra ca. 2MHZ til ca. 25MHZ. Fordelen ved, at den også kan sende, er, at man så kan kalde og tale med andre skibe eller stationer på land, typisk på tidspunkter, som man har aftalt med de pågældende i forvejen. I princippet virker og bruges en SSB-radio som en VHF-radio. Forskellen er, at en VHF-radio kun rækker til horisonten, dvs. ca. 50 km, mens en SSB-radio kan række over store afstande, f.eks. fra Caribien til Danmark. Jeg talte flere gange med stationer i Danmark, mens jeg lå i havnen på St. Thomas. En SSB-radio kan også bruges til at udsende nødmeldinger, som kan modtages over store afstande. SSB-radioer fås i 2 modeller, en maritim og en radioamatør-model.
|
|
ICOM M700 SSB-radio med antennetuner til venstre i billedet |
Telefon hook-up - Lasse snakker med far og mor hjemme i Danmark midt ude på Atlanten |
En maritim radio kan i princippet kun sende på de maritime frekvenser, mens amatørmodellen kun kan sende på amatørbåndene. Ofte er begge typer ulovligt "åbnet", så de kan sende på alle frekvenser. Hvis en SSB-radio er "åbnet", kan begge modeller bruges optimalt. Dog vil en maritim model ofte være bygget i en bedre kvalitet, og den sender med 150 watt, mens en amatørmodel kun sender med 100 watt. Blandt de både med SSB-radio, som jeg mødte på min tur, havde ca. halvdelen amatørradioer. Alle, som jeg mødte, havde fået "åbnet" deres radio, selv om det som nævnt er ulovligt!
For lovligt at kunne bruge en SSB-radio kræves en maritim licens, for at kunne
sende på de maritime bånd, og der kræves ligeledes en amatørlicens for at
sende på amatørbåndene. Den maritime licens eller LRC er en professionel
licens, som b.la. alle styrmænd i handelsflåden også skal have. Den svarer i
sværhedsgrad og indhold til en VHF-licens. For at få en amatørlicens kræves
der et længere varende kursus, hvor man b.la.. skal lære at morse og at bygge
en radio! (Kravene for at opnå en amatørlicens er på det sidste blevet
lempet væsentligt, b.la. skal man ikke længere kunne morse. Amatør
radioklubberne afholder vinter-aftenkurser)
På min tur mødte jeg mange, som havde taget den maritime licens. Jeg
mødte ingen, som havde en lovlig amatørlicens! Jeg har selv en maritim licens
eller LRC, som jeg fik via et kursus hos Langturssejlerne.
På turen over Atlanten til St. Lucia - hvor jeg deltog i ARC99 - brugte jeg den til at afgive daglige positionsmeldinger og modtage vejrmeldinger og andre instruktioner. På hjemturen benyttede jeg SSB-radioen til at modtage og sende daglige vejrmeldinger fra/til en berømt Amatør-meteolog Herb med kaldesignalet "Southbound two". Fra Herb fik vi også et dagligt waypoint til at sejle efter. Dvs. Herb guide'de os på hele hjemturen over Atlanten, således at vi undgik at komme ind i områder med enten for lidt vind eller for megen vind. Faktisk reddede Herb os for at komme ind i en storm på turen fra Bermuda til Azorerne. Vi brugte også radioen til at afgive daglige positioner til en dansk radioamatør Karsten i Panama. Karsten sendte så positionerne som e-mail videre til vores familier. Herudover brugte vi SSB-radioen til at etablere daglig kontakt med andre nordiske både på hjemturen.
Email "sendt" fra S/Y NETTE via Karsten i Panama
Modtaget fra Flemming paa S/Y NETTE
22:15 UTC Juni 2/2000
Position 37-33 N 33-10 W svag
vind fra NE, gaar for motor 5.5 kn.
230 sm til Horta, forventer ankomst soenday
juni 4 aften afhaengig af vejrforholdende.
Alt vel om bord (Fejrede Lasses F'dag med
pannekager og hjemmebagt rugbroed !!)
Mange hilsner
att Arne Skjelmose - ikke de bedste forhold
for telefon hook-up men I hoerte dog
hinanden !!
Hilsen Karsten
|
Eksempel på et positions-e-mail sendt af Karsten i Panama |
På hjemturen var der en anden dansk båd BISEN, som via sin SSB-radio helt gratis fik assistance fra US-Coastguard til at evakuere en syg gast midt ude på Atlanten!
Her er et link til mere information om SSB-radio: http://www.icomamerica.com/marine/ssb_book.html.
For at gøre denne side komplet, vil jeg også nævne en anden mulighed for at komme i kontakt med land på oceanerne, nemlig INMARSAT-C. Jeg havde ikke selv INMARSAT-C. ombord på NETTE; men hvis jeg skulle af sted igen ville jeg overveje at købe det. INMARSAT-C er et maritimt kommunikationssystem, som bla. giver mulighed for at sende og modtage e-mails på oceanerne. Systemet indgår desuden i det internationale nødsystem GMDSS og det giver mulighed for at sende nødmeldinger og automatisk at få sendt sin position. Systemets består af en lille antenne og en elektronisk box på størrelse med en telefonbog, og det koster ca 20.000kr, der til kommer så udgiften til en PC, hvis man ikke allerede har en sådan. Systemet er langsomt, og der er dyrt (0.19 $ for 32 tegn) at bruge systemet. Jeg har mødt flere, som når de er i land, benytter sig af en Hotmail-adresse for at spare penge. Et af de mest solgte systemer fremstilles af det danske firma Thrane & Thrane. Under vores sejlads over Atlanten deltog vi i ARC-racet, og i dette race blev vores positioner via almindelig maritim kortbølgeradio skrevet ned af skibe med INMARSAT-C og sendt som e-mails til Cows i England, hvor de blev lagt ud på Internettet. Læs mere om Inmersat.
Thrane & Thrane
TT-3026LM Mini-C The TT-3026LM Mini-C is the World's first Inmarsat mini-C system, comprising Transceiver, Antenna and 12-channel GPS receiver in one single unit. The Mini-C is the 4th generation Inmarsat-C system from Thrane & Thrane, and weights only 1.1 kg (2.4 lbs) and is less that 15 cm (6") high. Mini-C offers global data communication via the Inmarsat-C Satellite Network, and supports all Inmarsat-C services including E-mail, position reporting & polling, fax, telex, X.25, as well as between Inmarsat-C mobiles. The extremely compact design and power conserving features of Mini-C makes it very attractive for use in AVL (Automatic Vehicle/Vessel Location), VMS (Vehicle/Vessel Monitoring System), SCADA (Supervisory Control And Data Acquisition) and E-mail applications. It ensures fast and reliable transfer of vital information, e.g. position reporting, data monitoring, messaging, loading and unloading information, route planning etc. The Mini-C features an advanced Sleep Mode function, enabling both timer and event controlled wake up routines, reducing the typical total power consumption to be between 11 mW and 288 mW depending on the reporting interval. The TT-3026LM Mini-C includes a number of port options supporting interfacing requirements, such as external data equipment i.e. a PC, Laptop and Message Terminal, as well as 6 configurable I/O pins. The Input/Output control ports can easily be connected to remote sensors, relays or switches. The Mini-C can be interfaced directly on its 18 pole female plug, as well as the optional external RS-232 plug or via the TT-3616B Interconnection Breakout Box. The Mini-C has build-in VMS. The VMS features includes e.g. pre-programmed Go/No-Go Zones with individual position reporting intervals, sleep mode, as well as detection of antenna/GPS blockage and disconnection. All input and output ports, settings of position reporting intervals, as well as VMS configuration can be remotely controlled via Capsat® Manager 3.5. Whether the application is tracking, data monitoring or Internet E-mail, Mini-C will be the ultimate choice. FEATURES:
OPTIONS for TT-3026LM eCTrack
|
Yaesu SSB-radio med et Pactor II modem bundet fast ovenpå | Pactor II modem |
Informationer om systemet:
Her er nogle informationer om et tilsvarende system, som jeg så i Ponta Delgado, Sao Miguel på Azorerne, efter et besøeg på en svensk båd: "PIKANT" fra Goeteborg: amatør-e-mailadresse til båden: sm6xgt@winlink.org - den første del af e-mailadressen er den svenske radioamatørens kaldesignal.
De havde SSB e-mail system, som bestod af følgende komponenter:
Modemet var koblet til radioen via mikrofon-indgangen og
højtaler-udgangen.
Til modemet var der koblet en bærbar PC med Win 95, som brugte en
programpakke fra:
http://www.airmail2000.com.
Til vejrfax blev programmet:
http://www.jvcomm.de brugt.
Systemet blev brugt til at modtage og sende e-mails fra skibet via den
svenske amatør-e-mail-adressen:
sm6xgt@winlink.org. Jeg har kommunikeret med PIKANT via denne e-mail
adresse mens hun sejlede ved Azorerne, og jeg kan bekræfte at det virker.
Desuden blev modemet brugt til at modtage vejrkort dvs. faximili-vejr-kort
fra diverse statioer, som udstender disse.
Hele systemet var leveret fra en svensk leverandoer: http://www.srsab.se
Af andet radioudstyr, som jeg havde om bord var:
Min prioriteringsliste over radioudstyr er:
På resten af denne side er listet nyttige frekvenser med tilhørende tidspunkter.
E-mail : caybvi@candwbvi.net
The Caribbean Weather Center's Daily SSB Weather Net for the cruising community in the Caribbean and the SW N Atlantic is a Public Service Net that has been operating daily since November 1993. To provide improved coverage and service to sponsoring vessels, and because of the increasing popularity of our services, we now offer 6 daily Nets as follows (Please NOTE: times, frequencies and regions covered during each Net will vary some from season-to-season as we and our customers move about. Please check this Web page for the latest schedule or e-mail us) The Summer Schedule below is current as-of 5 June, 2005. A couple of the times & frequencies will change on Nov1 as the US changes back to Standard Time.:Frequencies(USB) | Watch Times UTC |
8137 kHz | 1030 - 1100 UTC |
12359 kHz | 1130 - 1200 UTC |
4045 kHz | 1200 - 1215 UTC |
8104 kHz | 1230 - 1300 UTC |
12359 kHz | 1300 - 1330 UTC |
16531 kHz | at the moment |
Vessels with emergency, distress, safety or other priority traffic may break into the Net at any time.
Herb "Southbound Two" |
His call sign is VE3LML, but on freq he's "Southbound Two"
Herb provides customized forecasts using a number of forecasting models. Vessels need to check in to maintain contact from day to day.
Herb giver den bedste og sikreste vejr-service, og så er den enda helt gratis! Det eneste problem er at der ofte skal ventes længe inden det bliver ens tur
Læs en historie om Herb aktiviteter.
|
|||
Udtog fra Herbs hjemmeside |
Charlotte Amelia, St. Thomas 1. May 2000
We will be 3 persons on board the "S/Y NETTE": Flemming Bitz
(skipper), Jacob Lund Rasmussen, Lasse Skjelmose, and we are all coming
from Denmark. |
Mail send til Herb fra St.Thomas, da vi ønskede at benytte os af hans hjælp til hjemturen. |
Channel | Your Rx. Frequencies KHz | Your Tx. Frequencies KHz | Sideband | Time |
1628 | 17323 | 16441 | USB. | 09:30 UTC. |
1226 | 13152 | 12305 | USB. | 09:30 UTC. |
830 | 8806 | 8282 | USB. | 09:30 UTC. |
2225 | 22768 | 22072 | USB. | 09:30 UTC. |
During the cyclone season listen 3700 KHz USB. at 00:03 UTC. for cyclone forecast.
All broadcasts are upper single sideband (USB), and include weather forecasts and warnings. Broadcasts on 2670 kHz include navigational warnings, search and rescue broadcasts, and weather forecasts and warnings. Frequencies are carrier (dial) frequencies.
HF Voice is an upper sideband (USB) radiotelephone voice synthesized broadcast ("Perfect Paul") of the High Seas and Offshore Forecasts:
Time (UTC) | Frequency (kHz) | ||
0330 | 4426 | 6501 | 8764 |
0500 | 4426 | 6501 | 8764 |
0930 | 4426 | 6501 | 8764 |
1130 | 6501 | 8764 | 13089 |
1600 | 6501 | 8764 | 13089 |
1730 | 8764 | 13089 | 17314 |
2200 | 6501 | 8764 | 13089 |
2330 | 6501 | 8764 | 13089 |
Karstens e-mail: karnel@cableonda.net
Karstens kaldesignal: HP1XPM
|
Modtaget fra Flemming paa S/Y NETTE
22:15 UTC Juni 2/2000
Position 37-33 N 33-10 W svag
vind fra NE, gaar for motor 5.5 kn.
230 sm til Horta, forventer ankomst søndag
juni 4 aften afhængig af vejrforholdende.
Alt vel om bord (fejrede Lasses fødselsdag
med pandekager og hjemmebagt rugbrød !!)
Mange hilsner
att Arne Skjelmose - ikke de bedste forhold
for telefon hook-up men I hoerte dog
hinanden !!
Hilsen Karsten
|
NB: Jeg vil antage at det er de samme frekvenser stadigvæk bliver benyttet under ARC sejladserne (Atlantic Race For Cruisers)
Mulige frekvenser - 3 frekvenser pr. bånd:
Band | A | B | C |
4 | 4.125 | 4.146 | 4.149 |
6 | 6.224 | 6.227 | 6.230 |
8 | 8.291 | 8.297 | 8.294 |
12 | 12.353 | 12.356 | 2.359 |
16 | 16.528 | 16.531 | 16.534 |
22 | 22.159 | 22.162 | 22.165 |
NB: Kun 4C "four Charly" dvs. 4.149 og 6C dvs. 6.230 blev faktisk benyttet !
All participants should listne to VHF channel 16 and 77 (dualewatch) and SSB 4C ie. 4.149 from 11.45 to 12.00 UTC and from 22.00 to 22.05 UTC
Weather forcast for ARC99 on 6C ie. 6.230 at 20.00 UTC
Position Reporting Start times use 4C ie. 4.149 at:
De sidste nyheder fra Danmarks Radio som tekst:
Frekvenser for BBC Worldservice på kortbølge radio: http://www.bbc.co.uk/worldservice/schedules/frequencies/
Frekvenser for BBC Worldservice på kortbølge radio i Caribien (Winter 2001-2) : http://www.bbc.co.uk/worldservice/schedules/internet/800/radio_frequencies_caribbean.shtml
BBC World News på Internettet: http://news.bbc.co.uk/
These single sideband frequencies are set on NETTE's ICOM 700.
These single sideband radiotelephone channels are used for communications between coast and ship stations. Frequencies listed are carrier frequencies. Channels used for calling, and channels guarded by the U.S. Coast Guard are indicated.
NB: Last updated: 02 May 1999! For latest update see: High Frequency Marine Radiotelephone Channels
These single sideband radiotelephone frequencies are available for ships in or near U.S. waters.
These single sideband radiotelephone frequencies are provided for worldwide common use by ships of all categories, for communications with coast stations or other ships. Global Maritime Distress and Safety System distress and safety working frequencies are also listed.
Channels in the band 4000 - 4063 kHz and 8100 - 8195 kHz are now included here as well.
This HF radiotelephone channel and frequency information was derived from Appendix 16 of the International Telecommunications Union (ITU) Radio Regulations, including revisions made by the 1987 Mobile World Administrative Radio Conference (Mob-87).
|