9. Rejsebrev: Trinidad til St. Lucia marts 2003.

My status
Ring via Skype!
Copyright © 21 nov 2006 09:21 Flemming Bitz

wpe49.gif (31470 bytes) wpe4B.gif (25031 bytes)

Trinidad til Bequia

Grenada til St. Lucia

Trinidad & Tobago

Grenada

Til ankers ud for St. Georg, Grenada.

Skrevet den 17 marts 03

Torsdag eftermiddag 13. kastede jeg fortøjningerne i Humminbird Marina og satte kursen mod Grenada. Da jeg kom ud i Atlanterhavet nord for Trinidad, var vejret imidlertid så dårligt, at jeg besluttede at vende om og gå tilbage til Trinidad. for at kaste anker for natten. Jeg gik ind i Skotland Bay og kastede ankeret. Næste morgen havde vinden lagt sig, så jeg satte igen kursen mod Grenada. Turen var på ca. 75 sømil, og den forløb helt uden problemer. Ca. Kl. 23. kunne jeg droppe ankeret ud for hovedstaden på Grenada, St. Georg. Næste dag skulle jeg så have indklareret på i St. Georg; men det undlod jeg. I stedet valgte jeg at blive liggende et døgn uden at gå i land og få læst i nogle af de bøger jeg havde fået af familien.

Billeder fra St. Georg på Grenada

Udsigt mod St. Georg Fra NETTE's ankerplads.

St. Vincent & Grenadinerne

Ankomst til Bequia

9rejse1.gif (27078 bytes)
Kort over Bequia

Søndagen morgen 15. da solen lige var stået op, lettede jeg endelig anker fra St. Georg , Grenada og fortsatte mod Bequia - en distance på ca. 70 sømil. Kursen var noget spids i forhold til vinden; men alligevel lykkedes det at holde Bequia op, og jeg ankom omkring kl. 20. Det var blevet mørkt med fuldmåne, da jeg endelig kunne kaste ankeret i Admiralty Bay. Første gang lykkedes det ikke, jeg måtte tage ankeret op igen, fordi jeg lå for tæt på den båd, som lå agten for mig. Anden gang lykkedes det; men så lå jeg også næsten midt ude i bay'en. Jeg blev dog liggende for natten. Næste morgen fik jeg så pustet gummibåden op og sejlede ind for at få hævet Eastern  Caribbean $ - EC$, som er den valuta, der bruges i de tidligere engelske kolonier her i Caribien. Den bruges bla. i alle de stater jeg har plan om at besøge denne omgang dvs. Grenada, St. Vincent & Grenadinerne samt St. Lucia. Alle bank automater viste sig at være ude af drift, så jeg blev nødt til at stå i kø en halv time i en bank, før jeg fik hævet 600 EC$, dvs. ca. 1200 kr. Indklareringen foregik helt uden problemer. told- og immigrations-myndighederne havde en fælles blanket med 4 gennemslag, som blot skulle udfyldes, desuden  skulle jeg lige betale 25 EC$ i afgift! Efter indklareringen gik jeg på internetkafe og fik sendt e-mails til familien. Om eftermiddagen tog jeg tilbage til båden, og fik den flyttet længere ind i bay'en, så jeg nu ligger i den nordlige del lige ud for en dingybro.

Bequia er den største ø i Grenadinerne, den er vel på størrelse med Fanø, og der bor omkring 5000 på øen. Øen har som Fanø tradition for søfart. Desuden er der på øen fra gammel tid en hvalfangerstation, som har lov til at fange 4 hvaler om året - en kvote, som dog aldrig bliver udnyttet. Her er et link til Bequias Turistbureau

De første billeder fra Bequia

Udsigt fra NETTE's ankerplads

Lige landet på Bequia - Udsigt mod  Admiralty Bay

Lige landet på Bequia - Udsigt mod  Admiralty Bay med dingybroen i forgrunden

Hovedgaden i Port Elizabeth På vej i banken.
Færgen til St. Vincent
Solnedgang over Admiralty Bay

Besøg på Hvalmuseet

Skrevet den 18 marts 03

I dag har jeg været en tur ude og besøge hvalmuseet, som ligger her på øen. Jeg tog bussen ud til museet, som ligger på øens sydlige side i Friendship Bay. Jeg blev vist rundt af en gammel hvalfanger, som selv havde været med til at fange mange hvaler. I havet uden for muset var der for øvrigt 2 hvalfangerbånde, som for sejl var ved at jage flere pukkelhvaler, der netop var i området. Vores erfarne hvalfanger mente dog ikke at de havde nogen chance for at fange nogen. Hvalerne var alt for hurtige og væk inden hvalfangerne kunne nå frem i deres sejlbåde. Hvalfangerne på Bequia havde netop fået forhøjet den årlige hvalkvote fra 2 til 4 hvaler pr. år fordi bestanden efterhånden var blevet så stor at den kunne bære det.

Undervejs til hvalmuseet mødte jeg en ged som netop havde født 2 kid.
Her er nogle flotte kaktusblomster
Et maleri af en harpuner i aktion, malet på et skulderblad fra en hval
Flere scener fra hvalfangst på Bequia malet på en underkæbe.
Et maleri som beskriver en hændelse under en hvalfangst som skete for omkring 30 år siden. Ingen omkom man nåede at få kappet linen; men alle måtte svømme iland da båden var blevet ødelagt.
Indgangen til hvalmuseet er prydet med  forskellige ben fra hvaler man har fanget.
Tilbage ved havnen igen. Udsigt mod færgelejet
Udsigt mod Bequias havnefront
Udsigt fra nette over Admiralty Bay mod solnedgangen.

Besøg på den gamle bastion

Skrevet den 20 marts 03

Jeg stod tidlig op i dag og fik samlet alt det tøj der skulle til vask. Derefter sejlede jeg ind til dingybroen inde i byen og fik afleveret vasketøjet 50 EC$,  dvs. ca. 110 kr, for en stor sækfuld tøj. Vasketøjet ville blive færdig i eftermiddag.

Jeg gik så på internetkafe og fik læst de sidste mails. Priserne på Internettet her på Bequia er mere end det dobbelte af hvad det var på Trinidad. På Trinidad betalte jeg 8 TT$ dvs. ca. 10 kr. for en halv time her betaler jeg 10 EC$ dvs. ca. 24 kr. ligeledes for en halv time, så det gælder om at være rask på tastaturet. Når jeg arbejder med min hjemmeside laver jeg først siden på min bærbare computer på båden. Den rettede version af siden lægger jeg så ud på en "USB CompactFlash Card reader/wrider" - det er en enhed med et hukommelseskort til et kamera, som sættes ind i en USB port, og som af computeren bliver tolket som et nyt harddiskdrev. Jeg fik jo et nyt kamera på Tobago det havde Elise med til mig fra Danmark. Kameraet var "født" med et 10 Mbyte CompactFlash kort, og det var jo alt for lidt, så hun havde købt et ekstra kort på 128 Mbyte, som kan indeholde op til ca. 200 billeder i den kompression jeg bruger. 10 MByte kortet var der så ikke noget at bruge til, indtil jeg i Port og Spain på Trinidad "faldt" over en billig USB-kortlæser til 250 kr. Den er helt perfekt når jeg skal overføre opdateringer med billeder til hjemmesiden. Fordi PC-er på internatkafferne næste alle sammen er så nye at de har USB-Interface. Det er underligt at tænke på hvor stærkt udviklingen inden for computerteknologien er gået - en gang i begyndelsen af 80erne arbejdede jeg med et HP udviklingssystem til mikrocomputerer, og det system havde netop en harddisk, som var ca. 1 m lang, på 10 Mbyte!.

USB CompactFlash Card reader/wrider

Efter besøget på internatkafeen gik jeg ud langs den nordlige del af bay'en til en gammel bastion som ligger der - se billederne.

Derefter gik jeg tilbage til Port Elizabeth; men mit vasketøj var ikke klart endnu så jeg tog så en tilsvarende tur lands den sydlige del af bay'en ud til en flot badestrand der heder Princess Margeret Bay - fordi hun en gang har badet der - se billederne.

Da jeg kom tilbage til byen igen var mit vasketøj endeligt klart, så jeg kunne tage ud til båden igen. Derefter hentede jeg mine blå Camping Gaz flasker, som jeg i går havde indleveret til påfyldning - pris 20EC$ pr stk.

NETTE for anker
Udsigt over Admiraltybay fra den gamle bastion
Besøg på Bequia kirkegård
Souvenirsælger  med udsigt over Admiralty Bay
The Whaleboun Inn - Bar med ben fra hvaler som udsmykning og inventar
På vej til Princess Margeret Bay
Restauranten "Plantation House Hotel"
Princess Margeret Bay

Turen til St. Vincent

En tidlig morgen startede jeg fra Bequia og gik mod St. Vincent. Jeg lagde mig ind i Vallilabou, som ligge ca. halvvejs oppe på den læ kyst. Da jeg kom ind i bayen op troede jeg at jeg var kommet til "Pirats Bay" alle bygningerne på land så ud, som om de havde været med i en sørøver film, og det sværmede omkring skibet med sorte pirater, som prøvede at sælge alt muligt til mig. Det endte med at jeg fortøjede NETTE ved en bøje og jeg fik en af piraterne til at sejle en med en line i land.
Jeg kunne slet ikke genkende noget, der var tilsyneladende bygget hele 2 gamle anløbsbroer siden sidst, og på land var der sket en kraftig forældelse af husene? Da jeg kom i land fik jeg forklaringen. Hele bayen havde faktisk - det sidste halve år - været med i en sørøver film "Pirates of the Caribbean", og optagelserne var netop afsluttet. Alle husene var ombygget eller sløret, så de lignede huse fra 1700 tallet. Desuden var der bygget nye huse og dertil hele 2 store 1700 tals bådebroer. Optagelserne til filmen var som sagt afsluttet; men man havde bedt filmselskabet om at lade kulisserne stå. Alle kulisser var bygget i krydsfiner med et lag malet cement eller gips. Filmen - en Disney film - var nu ved at blive klippet i Hollywood, og vil vist nok komme i biograferne til jul.

Her er billeder fra turen til St. Vincent og fra "Pirats Bay"

POC_desktop6_large.jpg (213228 byte)
Plakat for "Pirates of the Caribbean"
St. Vincent forude
Anduvning af Vallilabou - Pirats Bay
Udsigt fra NETTE med en line til bådebroen i Vallilabou - Pirats Bay
Udsigt fra bådebroen i Vallilabou - Pirats Bay
Udsigt mod bådebroen i Vallilabou - Pirats Bay
Pirats City
Den anden bådebro som var bygget
Pirats City told og immigration bor i det første hus til venstre.
Det må være torvet i Pirats City. Bygningen med vandmøllen er faktisk den gamle restaurant
Solnedgang over Vallilabou Bay - The Pirats Bay
Her er torvet i Pirats City taget i en anden vinkel.
POC_desktop1_large.jpg (232663 byte)
Plakat for "Pirates of the Caribbean"

Besøg i  Barrouallie

Næste dag gik af vejen til den nærliggende by Barrouallie, som ligge lige syd for Vallilabou. St. Vincent er helt utrolig frodig og alle mennesker er utrolig flinke. Jeg gik ned til vandet, og der var fiskerne netop ved at partere delfiner, man havde fanget - jeg troede at delfiner var fredede?

Her er nogle billeder fra turen til Barrouallie

Delfinkød til tørring.  I baggrunden er fiskerne ved at sejle et net ud.
Hovedet af en delfin
Området på land hvor delfinerne bliver parteret
Udsigt over Barrouallie
Tilbage i Vallilabou udsigt over bayen med NETTE for anker

Turen til St. Lucia

Om aftenen udklarerede jeg hos myndighederne, for næste morgen at sejle mod Vieux Fort, som ligger på det sydligste af St. Lucia, lige ved den internationale lufthavn. På St. Lucia skulle jeg hente Carsten og Laila - mine nye gaster - den 29 april.
Jeg startede ved 6 tiden om morgenen og sejlede for motor, tæt under land, i læ for vinden, langs det vestlige af St. Vincent. Da jeg så kom til nordspidsen fik jeg den fulde passatvind; men jeg havde nu fået så megen højde, at jeg uden besvær kunne holde Vieux Fort op.
Ved 16 tiden ankom jeg til Vieux Fort og kastede anker, som den eneste båd, på helt fladt vand, ud for fiskerihavnen. Jeg gik ned om læ for at få en time på øjet.
Da jeg kom op igen, blev jeg noget forbavset, fordi der nu foran mig lå endnu en dansk båd. Det var en katamaran med 2 danske efterlønsmodtagere, som havde sejlet på den luv side af St. Vincente fra The Blue Lagune.
Jeg blev straks inviteret over til en sundown'er - et par pinacolada'er, og inden jeg kom hjem igen blev jeg sandelig også inviteret til middag. De to efterlønsmodtagere - som jeg ikke kan huske navnet på - havde netop begge mistet deres koner, og de var nu taget til Caribien for at drukne sorgen. Den ene havde så på Martinique købt den 36 fods katamaran, som de nu sejlede rundt i. Adressen havde de på båden på Martinique, og der fik de også udbetalt deres efterløn.

St. Lucia

Indklarering på St. Lucia

Den næste dag tog jeg så en bus ud til lufthavnen for at indklarere - efterlønsmodtagerne havde fortalt mig at de havde de havde indklaret der uden problemer.

Jeg gik først ud til immigrationsmyndighederne dvs. politiet. som checker passene i lufthavnen; men de kiggede noget uforstående på mine udklareringspapire fra St. Vincent og sagde at jeg først skulle gå til toldmyndighederne - det gjorde jeg så. Jeg kom ind i et lokale, hvor der sad en tolder og så fjernsyn om krigen i Irak. Han så træt på mig og spurgte hvad jeg ville. Jeg ville jo blot indklarere. Ja så skule jeg gå ud i trafikhavnen!  Jamen jeg havde netop fra to danskere fået at vide, at de uden problemer i går havde indklareret her i lufthavnen. Jaaa.. det var rigtig nok, det var fordi de var kommet for sent, og der på det tidspunkt havde lukket i trafikhavnen; men klokken var jo ikke mere end 12, og der var stadigvæk åben ude i trafikhavnen, så der måtte jeg tage ud for at indklarere. Jeg blev stik tosset og skældte ham hæder og ære fra, det var ikke nogen måde at behandle turister på, som havde planer om at bruge en masse penge i deres land, i sær ikke på et tidspunkt hvor de beklagede sig over, at der ikke kom nogle turister pga. krigen i Irak. Han fik jo sin løn af regeringen, som kun kunne være interesseret i, at turisterne blev behandlet godt, og jeg følte mig meget dårlig behandlet. Jeg bad ham om at få hans navn og navnet på hans chef skriftlig.
Intet hjalp! Jeg blev nødt til at tagen en bus tilbage til Vieux Fort og tage dingy'en over til trafikhavne, hvor jeg så blev indklareret hos toldmyndighederne. Jeg tog derefter bussen tilbage til lufthavnen og gentog mit besøg hos immigrations myndighederne, hvor jeg derefter uden problemer fik afsluttede indklareringen.

Hilsen fra besætningen på S/Y NETTE Flemming.

Specifikke Links:

Færgen fra Bequia til St. Vincent
Bquias Turistbureau

Generelle Links

Retur NETTE's Hjemmeside
Retur til siden med Rejsebreve
Informationer fra Noonsite om lande, der passeres:
Europa og Nord Atlantiske Øer:

Belgium, Denmark, Germany, Netherlands, Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom

Syd Amerika:

Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela
Caribien:

Barbados, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago

Informationer om Caribien

Copyright © 07 March, 2009 Flemming Bitz. Ingen af disse breve må helt, delvis eller i omskrevet form publiceres uden en skriftlig tilladelse fra forfatteren: