|
Dette rejsebrev er blevet så stort at det er delt i flere:
Ruten fra Belém i Brasilien til Cayenne i Fransk Guyana |
Anduvningen af Degrad Des Cannes |
Skrevet den 11 januar 03
Vi ankom i går morges til Cayenne i Fransk Guyana. Dvs. vi gik ind i en lille havneby Delgrad Des Cannes, som ligger på den anden side af den halvø, som hovedstaden Cayenne også ligger på. Vi ligger ved en flydebro i en lille lystbådehavn havn et par sømil oppe da floden Fleuve Mahury.
Turen fra Belém forløb næsten uden problemer. Først skulle vi fra Belém ad Amazonefloden ud på Atlanterhavet en strækning på omkring 100 sømil i strid modvind og ind i mellem også i kraftig modstrøm. Den første nat ankrede vi i mundingen af en sideflod da det var ved at blive mørkt og vi fik modstrøm. Vi lettede igen ankeret omkring midnat ved højvande og fortsatte ud ad floden. Vi gik hele tiden for motor, da vi havde vinden lige imod og bølgerne blev større og større efterhånden som vi kom længere ud mod Atlanterhavet. Majken vores nye gast var blevet søsyg og lå nede på køjen og sov.
Da vi var omkring 90 sømil ude satte motoren pludselig ud. Den kunne dog startes igen; men kunne ikke komme op i omdrejninger, olietrykket var lavt og efter et stykke tid gik den i stå igen. Symptomerne lignede dem vi havde da vi havde fået vand i motoren gennem udstødningen på de Kanariske øer! Var det mon det samme problem som sidst? Vi fik koldsved på panden! Havde motoren igen fået vand? Jeg fik åbnet ned til motoren, og undersøgte om motoren fik diesel fra brændstoffilteret. Det gjorde den tilsyneladende ikke, så jeg skiftede filteret - dog uden resultat. Der kom stadigvæk ikke diesel frem til højtrykspumpen. Så afmonterede jeg slangen fra tanken til vandudskilleren. Her kom der heller ikke nogen diesel, så tilførslen fra dieseltanken måtte altså være stoppet. Jeg pustede i slangen til tanken - den var tydeligvis stoppet - indtil jeg kunne høre at det boblede i tanken. Derefter monterede jeg slangen igen og forsøgte at starte motoren. Den startede straks og kørte som den skulle! Puha, vi åndede alle lettede op, det var heldigvis ikke det samme problem som sidste gang, hvor vi havde fået med vand i motoren gennem udstødningen. Vi havde jo også fået monteret en ventil på udstødningen, som vi altid lukker når vi går for sejl.
Efter den forskrækkelse fortsatte vi uden problemer for motor ud af floden. Omkring kl. 3 om natten den 2. dag var vi så langt ude, at vi kunne falde af for en østlig passatvind og medstrøm (Guiana Current på 1-2 knob) mod Fransk Guyana. Turen forløb herefter helt uden problemer. Vores nye gast Majken var blevet så rask igen, at hun skulle overtage sin første vagt. Det gik herefter for halvvind og med en lille fok sat - mod Fransk Guyana med en fart over grunden på omkring 6 knob det meste af tiden.
Vi ankom som sagt i går morges ved 4 tiden om morgenen efter 5 dagen og 600 sømil sejlads fra Belém. Anduvning af Delgrad Des Cannes foregik om natten af en sejlrende, som var markeret med bøjer. Det blæste ca. 15 m/sek fra nordøst dvs. vi havde vinden agten for tværs. Det var bælg mørkt, og den markerede rende forløb mellem 2 klippeøer, som vi kunne høre brændingen fra da vi passerede dem, så det var en smule nervepirrende, inden vi kom ind i læ. I flodmundingen blev vi nødt til at ankre op et par timer indtil det blev så lyst, at vi kunne orientere os og se havnen.
Da vi skulle lægge til, kom der straks en hollandsk singlehandsejler, som vi tidligere havde mødt på de Kap Verdiske Øer og hjalp os. Han fortalte os om alle formaliteterne med at checke ind. Immigrationsmyndighederne ville selv komme til skibet på et tidspunkt, når de havde tid. Havnemyndighederne skulle jeg besøge og de boede i trafikhavnen 2 km nede af vejen. På den flydebro vi lå ved var der ferskvand i en slange, så vi tog straks alle et tiltrængt bad.
Efter at jeg havde checket ind hos havnemyndighederne tog vi til Cayenne på "tommelfingeren" og kom straks op at køre med en lastvogn. I Cayenne, som er en by med omkring 40.000 indbyggere fandt vi først en boghandel hvor vi købte et kort over området. Derefter fandt vi en kontantautomat hvor vi fik hævet Euro.
Fransk Guyana er et fransk amt, så det er faktisk en del af EU og har altså
også Euro som resten af Frankrig.
Fransk Guyana er hvad natur og klima angår, næsten som det Brasilien vi lige
kommer fra, dog er temperaturen her kun omkring 28 grader, og derfor en
smule mere behagelig, også fordi passatvinden hele tiden blæser over
kystområdet. Der er regntid for tiden og det betyder, at der kommer et par
afkølende byger et par gange om dagen - som oftest om morgenen. Hvad priser
angår, har vi fået noget af et chok, især efter dem vi efterhånden havde
vænnet os til i Brasilien. Her er alt mindst 3-4 gange dyrere dvs. det er
danske priser! Vareudbudet er fransk, dvs. vi kan købe franske vine, oste og
bedst af alt lige gå ned om hjørnet og købe en baguette. Vi fandt en kinesisk
restaurant hvor vi fik noget at spise. Majken havde glemt at smøre sig med
solcreme, så hun fandt en forretning hvor hun købte en T-shirt. Derefter osede
vi rundt i byen - se billederne. Vi fandt minsandten også en internet-cafe; men
også her blev vi overrasket over priserne - 6 euro for en halv time!! Omkring
16 tiden tog vi en minibus til 3 euro pr. person tilbage til båden. Hvor vi fik
smagt på de franske oste - især Roquefort var Allan og jeg begejstret for.
Vores videre planer er i begyndelsen af næste uge at sejle videre til byen Kourou, hvor det europæiske rumfartscenter ligger. Lige ud for byen ligger også den tidligere fængsels ø, Djævleøen, hvor bla. Dreyfus og Papillon var fanger. Efter Kourou er det vores plan - inden Tobago - at sejle videre til hovedstaden i Suriname - det tidligere hollandsk Guyana - ca. 200 sømil længere oppe af kysten.
De sidste billeder fra Belém, Brasilien |
|
Majken, som kom lige fra Danmark, blev hentet i Belém lufthavn den 3 januar | Allan - nu har vi fået damer ombord - så det gælder om at trække maven ind. |
Sidste farvel til Belém - Den gamle havn | |
Sidste farvel til Belém - Den gamle havn med markedet | |
Belém den nye havn | Sidste billede af Belém - Se ! Vi har også fået nye tekstiler ombord |
Sidste billede fra Amazonefloden - en kano med sejl | |
De første billeder fra Cayenne, Fransk Guyana |
|
Anduvning af Delgrad Des Cannes - Majken og Allan | Anduvning af Delgrad Des Cannes - Lystbådehavnen ligger forude til bagbord |
Fortøjningen netop fastgjort | Majken starter i det nye land med at tage et bad |
Besøg hos vores hollandske sejler Norbert | |
Udsigt over den lille lystbådehavn i Delgrad Des Cannes Fransk Guyana - bemærk den elegante husbåd. | |
Udsigt over den lille lystbådehavn i Delgrad Des Cannes Fransk Guyana, med mangroven i baggrunden | |
Udsigt mod regnskoven ved havnen i Delgrad Des Cannes Fransk Guyana | |
På "stop" mod Cayenne | Majken og med "vores" lastbil i baggrunden |
På restaurant | Cayenne |
Majken har lige købt en billig T-shirt for ikke at blive skoldet af solen | Allan på grøntsagemarked |
Rådhuset i Cayenne - Allan insisterer nu på at Hotel de Ville er et hotel | Cayenne |
Flemming ved havnen for små både i Cayenne | |
Tørring af fisk | Flemming køber kokosnødder |
Cayenne | |
Stranden ved Cayenne | |
Stranden ved Cayenne | |
Udsigten ved stranden ved Cayenne |
Skrevet den 14 januar 03
Ruten fra Degrad Des Cannes til Kourou |
Den 13. januar om morgenen kastede vi fortøjningerne i Delgrad des Cannes
for at sejle mod Kourou som ligger ca. 40 sømil længere oppe af kysten. I
Kourou ligger Det Europæiske Rumfartscenter. Ud for Kourou ligger øgruppen
Iles du Salut, som består af 3 øer, hvoraf den ene er Ile du Diable dvs.
Djævleøen. Djævleøen blev bla. blev brugt til politiske fanger feks.
sad Dreyfus som fange her. Den kriminelle fange Papillon sad også her.
Alle har vel set filmen "Papillon" med Steve McQueen og Dustin
Hoffmann i hovedrollerne. Vi havde ikke søkort over indsejlingen til Kourou ;
men jeg havde fra noonsite.com på
Internettet hentet en beskrivelse med waypoints til den gravede rende. Turen
forløb da også uden problemer, og vi ankom til Kourou og fik ankret op i
floden lige inden solen gik ned.
Om natten da jeg var oppe og lade vandet, syntes jeg at omgivelserne på vores
ankerplads havde ændret sig! GPS'en var tændt, og den viste at NETTE var
drevet for ankeret 1.2 sømil op ad floden fra vores oprindelig plads! Heldigvis
var vi ikke stødt ind i andre både, og vi var heller ikke kommet ud i
sejlrenden. Jeg var klar over problemet, jeg havde fået lagt for lidt kæde ud!
Jeg fik vækket Allan, og vi fik hurtigt hevet ankeret op og sejlede tilbage til
den gamle plads. Denne gang lagde vi mere kæde ud (30 m), og det ser ud til at
ankeret holder nu. Strømmen i floden vender 2 gange i døgnet med tidevandet
dvs. ankeret drejer 180 grader, og skal bide på ny hver gang.
Mit ankergrej består af et original Bruce anker på 10 kg. med 50 m 8 mm kæde.
Desuden har jeg 2 andre andre ankre på hhv. 15 kg og 10 kg begge af typen
Seagrip.
I dag har vi så set byen. I morgen er det vores plan at se Det
Europæiske Rumfartscenter, som også ligger her i Kourou.
Delgrad Des Cannes | |
Nette i Degrades De Cannes | |
Majken | Flemming og Majken under anduvning af Kourou |
Anduvning af Kourou | |
Ved floden | |
Nette for anker i Kourou | Kourou |
Allan på markedet i Kourou | Marked |
Marked i Kourou | |
Dreyfus tårn i Kourou |
Skrevet den 15. januar 03
I dag har vi været ude og se Det Europæiske Rumfartscenter. Vi stod tidligt op, så vi kunne nå at komme ud i centeret inden kl. 9. Vi tog en taxa ud til centeret og nåede der ud inden kl. 8.30. Det viste sig at rundvisningen allerede var startet kl. 8, og ikke, som vi havde fået at vide på turistkontoret, kl. 9. Desuden skulle vi have tilmeldt os i forvejen for at kunne komme med på en rundvisning. Nå! - Vi var noget uforstående, og fik dem overbevist om, at der måtte være en misforståelse - så vi fik alligevel lov til at tilslutte os den rundvisning, som allerede var startet. Rundvisningen var ikke nået længere end til kontrolcenteret for affyring af raketter, og da foredraget var på fransk - som vi alligevel ikke forstår - var vi ikke gået glip af noget. Efter kontrolcenteret kørte vi i bus ud til det egentlige raketområde - ca. 10 km nede langs kysten. Vi var bla. inde og se den raket, som netop var ved at blive gjort klar til opsendelse af en satellit, som skulle lande på en meteor - et projekt, der også er dansk deltagelse i. Opsendelsen skulle have været i denne uge; men den var desværre blevet forsinket nogle uger pga. problemer med raketten. Efter turen rundt i området besøgte vi rumfartsmuseet, hvor vi sluttede af på museets gratis internatcafe.
En Ariane 5 raket | |
Jupiter kontrol center | |
Foredrag i kontrolcenteret | Her er der et billede af den raket, som er ved at blive klargjort til affyring |
Affyringsområde for Ariane 2 | Affyringsområdet for Ariane 5 |
Besøg på rumfarts-museet |
|
Neil Armstrong - den første mand på på månen | Juri Gagarin - den første mand i rummet |
XMM satellit - rumfarts-museet | |
Kourou set fra en Satellit | |
En Ariane 5 raket under affyring | |
Allan | Flemming og Majken under Dannebrog |
På Mc Donald | Ved Indsejlingen til Kourou - Iles du Salut ses i horisonten |
Skrevet den 18 januar 03
Den 16 januar lejede vi en bil sammen med vores ven den hollandske sejler, som vi havde ligget sammen med i Delgrade des Cannes. Vi kørte først ind i landet til en dæmning med en stor kunstig sø bagved. Området heder Petit Saut, og så vidt vi kunne se må kraftværket ved dæmningen levere det meste af den el, som bruget i området omkring Kourou. Derefter kørte vi længere op ad kysten til en lille by Sinnemary, der ligger ved den flod, som bliver opdæmmet af kraftværket inde i landet. Vi var bla inde og spise i byen. Det sidste sted vi besøgte var et naturområde lidt længere oppe af kysten. Området bestod af et stort sumpområde med skov langs bredderne. Vi gik ca. 2 timer rundt i området og nød naturen. Vi afsluttede vores biltur med at køre til rumfarts museet ved Kourou, og vi brugte tiden på museet på den gratis internetkafe, der er tilknyttet.
Petit Saut dæmning | |
Gammel damplokomotiv ved dæmningsområdet | Udsigt over den kunstige sø ved dæmningen |
Udsigt over den kunstige sø ved dæmningen | |
Bro ved Sinnemary | Udsigt fra broen ved Sinnemary |
Så spises der. Julemanden til højre er vores hollandske ven Norbert | |
Udsigt over sumpområdet | |
Blomst i naturområdet | Palme i naturområdet |
Udsigt over sumpområdet |
Dette rejsebrev er blevet så stort at det er delt i flere:
Hilsen fra besætningen på S/Y NETTE Flemming, Majken og Allan.
Specifikke Links: |
Tourism Office |
www.tourisme-guyane.gf |
Brazilian Tourism Board |
Brazilinfo |
Info Surinam |
Guyana |
Generelle Links |
Retur til forrige side |
Retur NETTE's Hjemmeside |
Retur til siden med Rejsebreve |
Informationer fra Noonsite om lande, der passeres: |
Europa og Nord Atlantiske Øer: |
Belgium, Denmark, Germany, Netherlands, Canary Islands, Cape Verdes, Channel Islands, France, Ireland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom |
Syd Amerika: |
Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela |
Caribien: |
Barbados, Grenada, Martinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago |