6. Rejsebrev: Brasilien til Fransk Guyana januar 2003.

My status
Ring via Skype!
Copyright © 21 nov 2006 09:21 Flemming Bitz

Dette rejsebrev er blevet så stort at det er delt i flere:

  1. Turen fra Belém i Brasilien til Fransk Guyana med besøg i og Cayenne og Kourou - denne del

  2. Besøg på Djævleøen

Brasilien

Flag of Brazil

Brasilien

Turen fra Belém i Brasilien til Cayenne i Fransk Guyana

Ruten fra Belém i Brasilien til Cayenne i Fransk Guyana

Anduvningen af Degrad Des Cannes

Fransk Guyana

Flag of French Guiana

Fransk Guyana

Skrevet den 11 januar 03

Vi ankom i går morges til Cayenne i Fransk Guyana. Dvs. vi gik ind i en lille havneby Delgrad Des Cannes, som ligger på den anden side af den halvø, som hovedstaden Cayenne også ligger på. Vi ligger ved en flydebro i en lille lystbådehavn havn et par sømil oppe da floden Fleuve Mahury. 

Turen fra Belém forløb næsten uden problemer. Først skulle vi fra Belém ad Amazonefloden ud på Atlanterhavet en strækning på omkring 100 sømil i strid modvind og ind i mellem også i kraftig modstrøm. Den første nat ankrede vi i mundingen af en sideflod da det var ved at blive mørkt og vi fik modstrøm. Vi lettede igen ankeret omkring midnat ved højvande og fortsatte ud ad floden. Vi gik hele tiden for motor, da vi havde vinden lige imod og bølgerne blev større og større efterhånden som vi kom længere ud mod Atlanterhavet. Majken vores nye gast var blevet søsyg og lå nede på køjen og sov.

Da vi var omkring 90 sømil ude satte motoren pludselig ud. Den kunne dog startes igen; men kunne ikke komme op i omdrejninger, olietrykket var lavt og efter et stykke tid gik den i stå igen. Symptomerne lignede dem vi havde da vi havde fået vand i motoren gennem udstødningen på de Kanariske øer! Var det mon det samme problem som sidst? Vi fik koldsved på panden! Havde motoren igen fået vand? Jeg fik åbnet ned til motoren, og undersøgte om motoren fik diesel fra brændstoffilteret. Det gjorde den tilsyneladende ikke, så jeg skiftede filteret - dog uden resultat. Der kom stadigvæk ikke diesel frem til højtrykspumpen. Så afmonterede jeg slangen fra tanken til vandudskilleren. Her kom der heller ikke nogen diesel, så tilførslen fra dieseltanken måtte altså være stoppet. Jeg pustede i slangen til tanken - den var tydeligvis stoppet - indtil jeg kunne høre at det boblede i tanken. Derefter monterede jeg slangen igen og forsøgte at starte motoren. Den startede straks og kørte som den skulle! Puha, vi åndede alle lettede op, det var heldigvis ikke det samme problem som sidste gang, hvor vi havde fået med vand i motoren gennem udstødningen. Vi havde jo også fået monteret en ventil på udstødningen, som vi altid lukker når vi går for sejl.

Efter den forskrækkelse fortsatte vi uden problemer for motor ud af floden. Omkring kl. 3 om natten den 2. dag var vi  så langt ude, at vi kunne falde af for en østlig passatvind og medstrøm (Guiana Current på 1-2 knob) mod Fransk Guyana. Turen forløb herefter helt uden problemer. Vores nye gast Majken var blevet så rask igen, at hun skulle overtage sin første vagt. Det gik herefter for halvvind og med en lille fok sat -  mod Fransk Guyana med en fart over grunden på omkring 6 knob det meste af tiden.

Vi ankom som sagt i går morges ved 4 tiden om morgenen efter 5 dagen og 600 sømil sejlads fra Belém. Anduvning af Delgrad Des Cannes foregik om natten af en sejlrende, som var markeret med bøjer. Det blæste ca. 15 m/sek fra nordøst dvs. vi havde vinden agten for tværs. Det var bælg mørkt, og den markerede rende forløb mellem 2 klippeøer, som vi kunne høre brændingen fra da vi passerede dem, så det var en smule nervepirrende, inden vi kom ind i læ. I flodmundingen blev vi nødt til at ankre op et par timer indtil det blev så lyst, at vi kunne orientere os og se havnen.

Da vi skulle lægge til, kom der straks en hollandsk singlehandsejler, som vi tidligere havde mødt på de Kap Verdiske Øer og hjalp os. Han fortalte os om alle formaliteterne med at checke ind. Immigrationsmyndighederne ville selv komme til skibet på et tidspunkt, når de havde tid. Havnemyndighederne skulle jeg besøge og de boede i trafikhavnen 2 km nede af vejen. På den flydebro vi lå ved var der ferskvand i en slange, så vi tog straks alle et tiltrængt bad. 

Efter at jeg havde checket ind hos havnemyndighederne tog vi til Cayenne på "tommelfingeren" og kom straks op at køre med en lastvogn. I Cayenne, som er en by med omkring 40.000 indbyggere fandt vi først en boghandel hvor vi købte et kort over området. Derefter fandt vi en kontantautomat hvor vi fik hævet Euro.

Fransk Guyana er et fransk amt, så det er faktisk en del af EU og har altså også Euro som resten af Frankrig.
Fransk Guyana er hvad natur og klima angår, næsten som det Brasilien vi lige kommer fra, dog er temperaturen her kun  omkring 28 grader, og derfor en smule mere behagelig, også fordi passatvinden hele tiden blæser over kystområdet. Der er regntid for tiden og det betyder, at der kommer et par afkølende byger et par gange om dagen - som oftest om morgenen. Hvad priser angår, har vi fået noget af et chok, især efter dem vi efterhånden havde vænnet os til i Brasilien. Her er alt mindst 3-4 gange dyrere  dvs. det er danske priser! Vareudbudet er fransk, dvs. vi kan købe franske vine, oste og bedst af alt lige gå ned om hjørnet og købe en baguette. Vi fandt en kinesisk restaurant hvor vi fik noget at spise. Majken havde glemt at smøre sig med solcreme, så hun fandt en forretning hvor hun købte en T-shirt. Derefter osede vi rundt i byen - se billederne. Vi fandt minsandten også en internet-cafe; men også her blev vi overrasket over priserne - 6 euro for en halv time!! Omkring 16 tiden tog vi en minibus til 3 euro pr. person tilbage til båden. Hvor vi fik smagt på de franske oste - især Roquefort var Allan og jeg begejstret for.

Vores videre planer er i begyndelsen af næste uge at sejle videre til byen Kourou, hvor det europæiske rumfartscenter ligger. Lige ud for byen ligger også den tidligere fængsels ø, Djævleøen, hvor bla. Dreyfus og Papillon var fanger. Efter Kourou er det vores plan - inden Tobago - at sejle videre til hovedstaden i Suriname - det tidligere hollandsk Guyana - ca. 200 sømil længere oppe af kysten.

Her er der så nogle billeder fra vores tur fra Belém til Fransk Guyana og fra den første dag i Guyana.

De sidste billeder fra Belém, Brasilien

Majken, som kom lige fra Danmark, blev hentet i Belém lufthavn den 3 januar Allan - nu har vi fået damer ombord - så det gælder om at trække maven ind. 
Sidste farvel til Belém - Den gamle havn
Sidste farvel til Belém - Den gamle havn med markedet
  Belém den nye havn  Sidste billede af Belém - Se ! Vi har også fået nye tekstiler ombord
Sidste billede fra Amazonefloden -  en kano med sejl

De første billeder fra Cayenne, Fransk Guyana

Anduvning af Delgrad Des Cannes - Majken og Allan Anduvning af Delgrad Des Cannes - Lystbådehavnen ligger forude til bagbord
Fortøjningen netop fastgjort Majken starter i det nye land med at tage et bad
Besøg hos vores hollandske sejler Norbert
Udsigt over den lille lystbådehavn i Delgrad Des Cannes Fransk Guyana - bemærk den elegante husbåd.
Udsigt over den lille lystbådehavn i Delgrad Des Cannes Fransk Guyana, med mangroven i baggrunden
Udsigt mod regnskoven ved havnen i Delgrad Des Cannes Fransk Guyana
På "stop" mod Cayenne Majken og med "vores" lastbil i baggrunden
På restaurant Cayenne
Majken har lige købt en billig T-shirt for ikke at blive skoldet af solen Allan på grøntsagemarked
Rådhuset i Cayenne - Allan insisterer nu på at Hotel de Ville er et hotel Cayenne
Flemming ved havnen for små både i Cayenne
Tørring af fisk Flemming køber kokosnødder
Cayenne
Stranden ved Cayenne
Stranden ved Cayenne
Udsigten ved stranden ved Cayenne
 

Kourou Fransk Guyana

Skrevet den 14 januar 03

Ruten fra Degrad Des Cannes til Kourou

Den 13. januar om morgenen kastede vi fortøjningerne i Delgrad des Cannes for at sejle mod Kourou som ligger ca. 40 sømil længere oppe af kysten. I Kourou ligger Det Europæiske Rumfartscenter. Ud for Kourou ligger øgruppen Iles du Salut, som består af 3 øer, hvoraf den ene er Ile du Diable dvs. Djævleøen. Djævleøen blev bla. blev brugt til politiske fanger feks. sad  Dreyfus som fange her. Den kriminelle fange Papillon sad også her. Alle har vel set filmen "Papillon" med Steve McQueen og Dustin Hoffmann i hovedrollerne. Vi havde ikke søkort over indsejlingen til Kourou ; men jeg havde fra noonsite.com på Internettet hentet en beskrivelse med waypoints til den gravede rende. Turen forløb da også uden problemer, og vi ankom til Kourou og fik ankret op i floden lige inden solen gik ned. 
Om natten da jeg var oppe og lade vandet, syntes jeg at omgivelserne på vores ankerplads havde ændret sig! GPS'en var tændt, og den viste at NETTE var drevet for ankeret 1.2 sømil op ad floden fra vores oprindelig plads! Heldigvis var vi ikke stødt ind i andre både, og vi var heller ikke kommet ud i sejlrenden. Jeg var klar over problemet, jeg havde fået lagt for lidt kæde ud! Jeg fik vækket Allan, og vi fik hurtigt hevet ankeret op og sejlede tilbage til den gamle plads. Denne gang lagde vi mere kæde ud (30 m), og det ser ud til at ankeret holder nu. Strømmen i floden vender 2 gange i døgnet med tidevandet dvs. ankeret drejer 180 grader, og skal bide på ny hver gang.
Mit ankergrej består af et original Bruce anker på 10 kg. med 50 m 8 mm kæde. Desuden har jeg 2 andre andre ankre på hhv. 15 kg og 10 kg begge af typen Seagrip. 
I dag har vi så set byen. I morgen er det vores plan at se Det Europæiske Rumfartscenter, som også ligger her i Kourou. 

Her er billeder

Delgrad Des Cannes 
Nette i Degrades De Cannes
Majken Flemming og Majken under anduvning af Kourou
Anduvning af Kourou
Ved floden
Nette for anker i Kourou Kourou
Allan på markedet i Kourou Marked 
Marked i Kourou
Dreyfus tårn i Kourou

Besøg på Det Europæiske Rumfartscenter

Skrevet den 15. januar 03

I dag har vi været ude og se Det Europæiske Rumfartscenter. Vi stod tidligt op, så vi kunne nå at komme ud i centeret inden kl. 9. Vi tog en taxa ud til centeret og nåede der ud inden kl. 8.30. Det viste sig at rundvisningen allerede var startet kl. 8, og ikke, som vi havde fået at vide på turistkontoret, kl. 9. Desuden skulle vi have tilmeldt os i forvejen for at kunne komme med på en rundvisning. Nå! - Vi var noget uforstående, og fik dem overbevist om, at der måtte være en misforståelse - så vi fik alligevel lov til at tilslutte os den rundvisning, som allerede var startet. Rundvisningen var ikke nået længere end til kontrolcenteret for affyring af raketter,  og da foredraget var på fransk - som vi alligevel ikke forstår - var vi ikke gået glip af noget. Efter kontrolcenteret kørte vi i bus ud til det egentlige raketområde - ca. 10 km nede langs kysten. Vi var bla. inde og se den raket, som netop var ved at blive gjort klar til opsendelse af en satellit, som skulle lande på en meteor - et projekt, der også er dansk deltagelse i. Opsendelsen skulle have været i denne uge; men den var desværre blevet forsinket nogle uger pga. problemer med  raketten.  Efter turen rundt i området besøgte vi rumfartsmuseet, hvor vi sluttede af på museets gratis internatcafe.

Her er så billeder fra besøget på Det Europæiske Rumfartscenter

En Ariane 5 raket
Jupiter kontrol center
Foredrag i kontrolcenteret Her er der et billede af den raket, som er ved at blive klargjort til affyring
Affyringsområde for Ariane 2 Affyringsområdet for Ariane 5

Besøg på rumfarts-museet

Neil Armstrong - den første mand på på månen  Juri Gagarin - den første mand i rummet
XMM satellit - rumfarts-museet
Kourou set fra en Satellit 
En Ariane 5 raket under affyring
Allan  Flemming og Majken under Dannebrog
På Mc Donald Ved Indsejlingen til Kourou - Iles du Salut ses i horisonten

Tur rundt i området omkring Kourou

Skrevet den 18 januar 03

Den 16 januar lejede vi en bil sammen med vores ven den hollandske sejler, som vi havde ligget sammen med i Delgrade des Cannes. Vi kørte først ind i landet til en dæmning med en stor kunstig sø bagved. Området heder Petit Saut, og så vidt vi kunne se må kraftværket ved dæmningen levere det meste af den el, som bruget i området omkring Kourou. Derefter kørte vi længere op ad kysten til en lille by Sinnemary, der ligger ved den flod, som bliver opdæmmet af kraftværket inde i landet. Vi var bla inde og spise i byen. Det sidste sted vi besøgte var et naturområde lidt længere oppe af kysten. Området bestod af et stort sumpområde med skov langs bredderne. Vi gik ca. 2 timer rundt i området og nød naturen. Vi afsluttede vores biltur med at køre til rumfarts museet ved Kourou, og vi brugte tiden på museet på den gratis internetkafe, der er tilknyttet.

Her er nogle billeder fra bilturen omkring Kourou

Petit Saut dæmning
Gammel damplokomotiv ved dæmningsområdet Udsigt over den kunstige sø ved dæmningen
Udsigt over den kunstige sø ved dæmningen
Bro ved Sinnemary Udsigt fra broen ved Sinnemary
Så spises der.  Julemanden til højre er vores hollandske ven Norbert
Udsigt over sumpområdet 
Blomst i naturområdet Palme i naturområdet
Udsigt over sumpområdet

Dette rejsebrev er blevet så stort at det er delt i flere:

  1. Turen fra Belém i Brasilien til Fransk Guyana med besøg i og Cayenne og Kourou - denne del

  2. Besøg på Djævleøen

Hilsen fra besætningen på S/Y NETTE Flemming, Majken og Allan.

Specifikke Links:

Tourism Office
www.tourisme-guyane.gf
Brazilian Tourism Board
Brazilinfo
Info Surinam
Guyana

Tourism Office

www.tourisme-guyane.gf

Generelle Links

Retur til forrige side
Retur NETTE's Hjemmeside
Retur til siden med Rejsebreve
Informationer fra Noonsite om lande, der passeres:
Europa og Nord Atlantiske Øer:

Belgium, Denmark, Germany, Netherlands, Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom

Syd Amerika: 

 Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela
Caribien:

Barbados, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago

Informationer om Caribien


Copyright © 07 March, 2009 Flemming Bitz. Ingen af disse breve må helt, delvis eller i omskrevet form publiceres uden en skriftlig tilladelse fra forfatteren:
My status
Ring via Skype!