31. Rejsebrev fra Middelhavet og hjem.


Copyright © 25 Sep 2006 12:10 Jens Drøgemüller,
http://sycarita.bitz.dk 

 

Sidste rejsebrev fra Carita`s Jordomsejling - modtaget mandag 3. september 2007

Kære alle.

Tak for den interesse i har vist mig ved at følge mig og mit skib på den tvivlsomme færd rundt jorden. Vi er nu begge hjemme igen i god behold, og dermed slutter historien med dette sidste brev.

Mange tak og hilsner fra Jens og s/y Carita

Rejsebrev 31 fra Middelhavet og hjem.

Efter et par måneder i Middelhavet, hvor jeg har gjort stop på flere af de græske øer og besøgt Malta, Sardinien og Korsika, er det nu tiden hvor en stor beslutning skal tages.

Caritas rute fra Malta til MarseilleCaritas rute fra Grækenland, Peloponnés til Malta og Sardinien

Sommeren er langt fremskredet, og jeg skal snart drage enten mod West og ud af Middelhavet og nordpå op langs Portugals kyst eller sejle ud til Azorerne og herfra til den engelske kanal, eller drage syd på til Karnarie øerne og tage endnu en atlant- tur til Caribien og overvintre her.
Så er der endnu en mulighed jeg ikke tidligere havde regnet med. Floderne og kanalerne op gennem Europa. Jeg havde faktisk ikke regnet med at det var muligt at gøre en flod/kanal tur når man sejlede solo; men det skulle vise sig at det ikke er en hindring. Flere af de både jeg kender, der i blandt Necesse fra Finland har valgt at gå ad kanalerne. Som argument er at både båden, sejl og øvrigt udstyr er nu så ringe efter 3 år og 95 % af en jordomsejling og derfor ikke længer egnet for de store strabadser, der er at vente i Nord Atlanten, Biscaya Bugten og Den Engelske Kanal og ikke mindst Nordsøen. Jeg er ligesom alene om at ville sejle ud i Nord Atlanten og hjem den vej via Acorerne.
Jeg tager en beslutning, tager afsked med mine venner og sejler ud for at gå til Ibiza fra Sardinien. Jeg når dog kun halvvejs før det lunefulde middelhavsvejr vender og giver mig modvind.
Jeg føler mig ensom og i 7 sind og savner de andres selskab og min tillid til Caritas sejl og rig kunde også være meget bedre.
Jeg tager hurtig en ny beslutning og går nord på op mod Marseille og port St. Louis, hvor de andre både vil gå til.
Det går forrygende et par døgn. 40 mil fra Marseille og mit mål, vender vinden igen og tager til - på mindre end en halv time - fra jævn vind til stormende kuling.
Det er om aftenen, og jeg er så tæt på mit mål, at jeg kan se lysbuen på nattehimlen fra Marseille, Jeg må tage alle sejl ned og drive for vinden væk fra mit mål på en sydlig kurs.
Efter to et halvt døgn, 100 mil længer syd og en knockdown - hvor bla. redningsflåden skyller overbord og må opgives efter den ikke åbnede sig - kommer jeg sikkert i havn i port Torres på det nordvestlige Sardinien. 600 mil er udsejlet; men kun 100 mil nærmer mit mål fra, hvor jeg tog afsked med finnerne 7 dage tidligere.
Jeg får kontakt med Kari og Marika fra Necesse. De har ligget 4 både og redet stormen af på øst siden af Sardinien. De har målt op til 50 knobs vind på ankerpladsen i læ af land. Mistral varsler skal man tage alvorligt - tro mig.

Jens fulgte ikke helt ovenstående rute. Fra Nancy gik hans rute gik ad Mosel og Rhinen, dvs. op forbi Luxemburg -
Se den gule rute på nedenstående kort
Her kan du læse mere om kanalsejlads på Europas kanaler: http://www.kanalsejlads.dk/

Jens  rute gik fra Nancy ad Mosel og Rhinen - den gule rute
Her kan du læse mere om kanalsejlads på Europas kanaler: http://www.kanalsejlads.dk/

Første etape op til Lyon er med modstrøm på Rhônefloden. En tur der tager os 8 dage, og hæver os 160 m op i 14 sluser, hvor den højeste hævede os 24 m op.
I disse kæmpe sluser fortøjer man til en pullert, der følger med op som en korkprop.
De 340 km er modstrøms, og til tider løber strømmen op mod 6 knob - oftest under broer hvor floden var smallest og hvor bropillerne også dæmmer vandet op. Det var en lettelse at dreje af og gå op i Saone`s mere tæmmet vand.
Vi er en lille flåde af skandinaviske både, der har fulgtes ad. Necesse fra Finland, Mareld og You You fra Sverige, begge fra Göteborg og Carita fra Danmark.

01 Avignon 
02 Viviers
 
03 Kæmpesluser på Rhône
04 You You Necesse og Carita 
05 Carita i Lyon 

Vi gør bla. Stop i Ales, Avion, Viviers, Valence før vi ankommer Lyon. I Lyon skilles vi med Necesse, der har hjemve og har sat sig for at være hjemme i Finland i slutningen af juli og derfor har et andet tempo på end os andre.
Sankthans aften fejres på svensk vis med Jønssons fristelser, sild og nye kartofler og så selvfølgelig pandekager. Vi bliver samme aften inviteret til grill fest på havnen, som egentlig bare er en enkelt flydebro og små både; men her er hyggeligt og folk her er meget venlige og imødekommende. En dame  Adine, der bor her i en husbåd, kører for os ind til den nærmeste by så vi kan handle.
Vejen siden Lyon har været meget grøn og smukt og med meget mindre strøm end på Rhônen. Sluserne er også mindre, og her er praktisk talt ikke kommerciel trafik, dvs. der kan komme store pramme forbi; men vi ser højest 2 om dagen. Man føler også man er kommet på landet, hvor man sejler gennem marklandskaber og skove. De små landsbyer man passerer er oprindelige og nærmest lidt tilbagestående i tid - selvfølgelig ment på den bedste måde.
I byen Thoissey efter sluse nr. 2 på Saóne, gør vi næste stop for natten. Om morgenen - i en af de utallige smukke morgener - sejler vi så mod næste mål byen Tournus - en tur på 50 km. Hvor vi ankommer om eftermiddagen. Her er et nyt fænomen ved at dukke op - charter både.
Saone er en meget eftertragtet ferie destination - ifølge antallet af små og store udlejnings både. Jeg kan god forstå dem, jeg kunde også bruge meget mere tid her, hvis det ikke var fordi vi havde et mål at nå 1500 km længer nord på.
Her i Tournus er der anlagt en flydebro, og den er trods sine 100 m hurtig belagt. Det er et sjove i sig selv at se disse charter både ligge til, med den panik det medfører på de privatejede lystbåde det involverer.
Der kommer også flodbådsfærger og lægger til, de har deres egen kajplads og er ikke et problem. Da vi er der kommer der to ens færger og lægger til uden på hinanden.

06 Mareld på Saone 
07 To ens hotelskibe i Tournus 
08 Danske charterbåds turister fra Hornsherred Tournus 

Vi - de svenske både You You og Mareld og jeg - bliver her i Tournus en ekstra dag. Her møder jeg ni dansker fra Hornsherred, som har lejet en flodbåd for en uge. Jeg får rugbrød og leverpostej og Tuborg øl fra dem.
I Chalon-sur-saone skilles vi fra You You, da han sejler fra her og går ind i Kanal du Centre. Han vil sejle hjem via Paris, Belgien og Holland.

09 Tournus 
10 Verdun-sur-le-Doubs - min 3 års dag for udrejsen
 
11 650m tunnel på Saone 
12 Ved Scey-sur-Saone 
13 Scey-sur-Saone i godt selskab med Anders og Lillian 

Vi andre når til det underskønne Verdun-sur-le-Doubs, hvor jeg inviterer Anders og Lillian på boblevand og dadler, da jeg i dag fejer 3 års dagen for min udrejse på min tur jorden rundt.

14 Små sluser på Kanal des Vosges   
15 Små sluser på Kanal des Vosges 2

I Core forlader vi Saone floden og sluser ind i Kanal des Vosges, der skal bringe os over højderyggen og om til Moselle floden nær Nancy.

Onsdag 04 / 07 op strøms 18 sluser senere 11 km op ad kanalen endelig på toppen - 360 m over havet. Det højeste Carita nogen siden har været. Derefter går det er nedad igen i noget, der minder om en trappe uden at være det. 14 sluser ned ad før vi kl. 17.50 gør stop ved Epinal.
Her fejrer vi, at vi har toppet og nu er på vej ned igen mod Champagne. Vi kommer også på fin restaurant og spiser pizza.
Vejret har været rigtigt aprils vejr med regn sol hagl og torden og regntøjet har været af og på mange gange.
Vi har gjort det godt i dag og er fult tilfredse med at væe nået til Epinal. - 26 km og 32 sluser.
Her er sluserne små, og der kan kun være to lystbåde i slusen af gangen, så det passer fint med at vi - Mareld og Carita - følges ad og fylder slusen ud.
Mange af sluserne er manuelle, og det er oftest en ung studerende, der har det som ferie job at passe en sluse.
Det er utroligt charmerende, som at sejle i en anden tidsalder at besejle Kanal des Vosges, som også kaldes Kanal de Lèst.

Lørdag 07 /07 har vi passeret 15 sluser, sejlet 30 km og ankommet byen Richardmenil få km syd for Nancy.
Her tager vi to hviledage. Her får jeg besøg af min bror Michael, der er på vej i bil til Sydfrankrig for at ferierer i 3 uger med hans familie, der flyver der ned.
Michael og jeg kører rundt og ser bla. byerne Nancy, Toul, Charmes mm. Vi er inde og se et museum og fødebyen for legenden Jeanne d Arc.

16 Nancy - Jeanne dArc 
 Fra Nancy gik ruten fortsatte Carita ad
Mosel og Rhinen - den gule rute
17 Velkomstmiddag for Michael - Richardmenil 
18 Anders og Lillian på restaurant i Trier- Mosel 
19 På Mosel
 
20 På Mosel 

I Moselle floden bliver sluserne igen gigantiske, og i de første sluser sluser vi alene ned. Det er som to små legetøjs både i et badekar.

Torsdag 12 / 07.Vi når frem til Sierck Les-Bains 3 km fra den Fransk Luxemburgske og Tyske grænse, det fejeres med boblevand at vi nu er på vej ud af Frankrig.
18 /07. Kl. 12.00 sejler vi ind i Koblenz, forlader her Mosel og sluser ind i Rhinen. Her er der stærk med strøm, og vi gør ca. 9 knob i snit. 40 km senere stopper vi i Oberwinter i en fin ny marina.

21 Koblens - mødet mellem Mosel og Rhinen 
22 Kraftig medstrøm på Rhinen 
23 Marel på Rhinen
 
24 Düsseldorf 
25 Med strømmen på Rhinen
 
26 Middelalder borgen ved Münster 
27 Unge finner på langfart i åben udrigger kano 

Vi sejler næste dag frem til Düsseldorf Yacht Klub - en tur på næsten 100 km. Det giver nogle munter tanker tilbage til Rhonefloden, hvor vi masede mod strømmen og gjorde ca. 30 - 40 km på den dobbelte tid.
Det er ikke bare idyl, der er meget tung trafik, og billedligt set er Rhinen en 6 sporet motorvej med modkørende trafik.
Man passerer gennem Ruhr områdets tunge industri. De pramme vi ser er da også lastet til bristepunktet med kul, grus eller skrotjern.
Vi passerer stålvalseværker, kemifabrikker og atomkraftværker. Af byer kan nævnes Bonn, Kölen, Leverkussen, Düsseldorf og Oberhausen,
I Oberhausen drejer vi fra Rhinen, og går ind i Dortmund Ems kanalen, hvor man sluser 4 sluser opad, før man kan sejle på helt tæmmet vand i en snore lige kanal, hvor horisonten forsvinder i en prik forude, hvis der ikke var broer, der forstyrrede billedet.

Lørdag 21 / 07 ankommer vi Münster. Vi går ind til byen. Vejret er blæsende og lidt overskyet og ikke det bedste; men godt nok til en gåtur på 2 gange 5 km.
Efter at have været byen rundt for at finde det rette sted, får vi en fadøl med en hotdog til.
På vej tilbage er vi inde og se en middelalderborg, og går en omvej igennem skoven hjem.

Mandag 23 / 07 det er letter overskyet og meget koldt, jeg har lange bukser pullover og jakke på. Vi sejler 70 km i dag frem til Mittelandkanal og forlader Dortmund-Ems-Canal.
Vi passerer en sluse, og her ser vi en lille fransk udrigger kano med et ungt par i tyverne sejle ind i slusen og derefter ned af kanalen med samme fart som os. Det er jo koldt i dag, de er godt klædt på, og det er absolut ingen fornøjelse for dem. De stopper desværre længe før os. Vi ville gerne have talt med dem. De havde sikkert en spændende historie at fortælle.
Næste dag er det overskyet og regnfuldt og temmelig kedeligt.
kl. 15.00 er vi fremme i Bad Essen. Her bryder et uvejr ud lige som vi er færdige med at fortøjer. Vi venter en lille time før vi går ud og handler.
Imens vi sider i tørvejr i cockpitteltet på Mareld og drikker en øl og roser os selv for vores brave indsats i dag i dette grå og kolde vejr, ser vi de to unge komme forbi i deres udriggerkano, hvor regnen og blæsten er som værst - så bliver der ikke talt mere om vores heroiske dagsetape den dag.
Efter en overnatning i Minden når vi til udkanten af Hannover. Her får jeg igen besøg af min bror Michael, som nu er på vej hjem igen efter 3 ugers ferie i det sydfranske med familien.

Lørdag 28 /07 regner det hele morgnen, og kl.9.15 siger jeg farvel til Michael. Vi sejler af sted i fuld regn uniform.
Vi passerer Hannover, vejret bliver bedre og regntøjet kommer af.
Vi kommer i en sluse, hvor der ikke er ventetid, så vi sejler direkte ind.
Vi ville stoppe, hvor vi skal dreje fra Middellandkanal; men liggestedet er lukket pga. arbejde, så vi drejer af og sejler op af Sideebbekanal og gør stop 10 km oppe af denne kanal ved et sted - Osloss. kl. 19.30 - 93 km og 10 timer efter vi startede i morges.
Vi fejrer dagens rekord og ny kanal med bobbevand. Vi er heldige med dette liggested, at der lige bliver plads til os, for der er helt fyldt op om natten med pramme, der ligger uden på hinanden.
I Baden Bevensen tager vi en hviledag, og dermed er vi igen bag efter den lille udriggerkano, der gør et kort stop her, før de sejler videre.
Lillian får en kort snak med dem. De er fra Finland og har tænkt sig at sejle hjem til Finland i dette lille skrøbelige og ukomfortable åbne fartøj

Mandag 06/08 ankommer jeg til Gedser lystbådehavn. Jeg har her krydset mit gamle kølvand og dermed suttet ringen rundt jorden. Det fejres med en Carlsberg klassik og en hotdog til i selskab med Lillian og Anders.

Lørdag 18/08 sidste dag. Jeg har anmeldt min ankomst til kl. 14.00 i dag og efter overnatninger i henholdsvis Nysted, Guldborg Vordingborg, Stege, Nyord, Rødvig og Bøgeskoven, tager jeg det stille i dag og går og slår tiden ihjel med en gåtur på stranden.
Sejler 11.30 for fuld sejl og gør ca. 5,5 - 6 knob og når frem til Hundige, hvor jeg ser Michael står og filmer på molen. Jeg giver ham tid at nå om til Mågen - den bagerste havn i Hundige - og kommer dermed lidt senere frem.
Kl. 14.25 sejler jeg ind i havnebassinet og lægger til ved mastekranen i Mågen havn. Der er mange der er fremmødt for at tage imod.
Turen og historien er dermed forbi.

Mange hilsner Jens.

Link til diverse kanalkort

NB De med sort markerede kanaler Sejlede  Carita ikke ad, i stedet sejlede Carita ad Mosel og Rhinen

Her kan du læse mere om kanalsejlads på Europas kanaler: http://www.kanalsejlads.dk/

Diasshow fra Caritas tur ad de europæiske kanaler

<
Service links:
 Send en hilsen til Jens - skriv i hans gæstebog
Retur CARITAS's Hjemmeside
Retur til forrige side 
CARITA's Fotogalleri
Oplæsning af tekst via adgangforalle.dk Få teksten læst op
Jens blev interviewet til  Jyllands-Posten den 2 marts 2005
 igen 21 december 2005
og igen i lokalbladet "Sydkysten" 30. december 2005

Informationer fra Noonsite om lande, der (måske) passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Stillehavet: SouthPacific.org American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
South Indian Ocean: Chagos, Christmas Island, Cocos Keeling, Comoros, Kenya, Madagascar, Mauritius, Mayotte, Mozambique, Reunion Island, Seychelles, South Africa, Tanzania
North Indian Ocean & Red Sea: Bahrain, Djibouti, Egypt, Eritrea, India, Jordan, Kuwait, Maldives, Oman, Qatar, Saudi Arabia, Somalia, Sri Lanka, Sudan, United Arab Emirates, Yemen
Mediterranean: Albania, Algeria, BosniaCroatia, Cyprus, Egypt, France, Georgia, Gibraltar, Greece, Israel, Italy, Lebanon, Libya, Malta, Monaco, Montenegro, Morocco, Slovenia, Spain, Syria, Tunisia, Turkey

Informationer fra The World Factbook om lande, der passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel Islands,  FranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Informationer om Caribien
Kort Over Caribien
Stillehavet:American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
 


Copyright © 17 Nov 2006 00:42 Jens Drøgemüller, http://sycarita.bitz.dk