|
I dag er det ca. en måned siden, jeg ankom her til Rodney Bay Marina efter et kort smut til Bequia. Jeg forventer at blive her ca. en uge endnu, da Lenny flyver hjem til Nord Irland herfra torsdag via Barbados.
Den største adspredelse har været en smuttur til Martinique efter reservedelen til påhængsmotoren.
Det startede med jeg var på vej til Martinique d. 20-01 efter reservedel til Johnson motoren; men gik ind til Rodny Bay, i den tro
at jeg kunne få reservedelen her. Den anden dag jeg var her punkterede gummibåden.
Punkteringen var så alvorlig, at jeg ikke selv kunne lappe den. Jeg måtte gå til
en bro og betale for at ligge der i 1 uge.
Her var sjovt, men dyrt, i selskab med det engelske og hollandske jetsett.
Den. 23-01 var vi på vandretur til midten af øen i den nationale regnskovspark omkring bjerget Piton Flore
- 1850`højt . På toppen var der en fantastisk udsigt. Tilbage i marinaen igen
kølede vi af ved at skubbe hinanden i svømmepølen med tøj, øl og hele molevitten
på.
En af de engelske jetsett'er havde fødselsdag, og vi var efter et par timers hvil på en dyr restaurant og "spise fint" og derefter til "happy hour" i baren - dvs. alle drinks til halv pris - til kl. 04.00 om natten. På vej hjem til marinaen i dingierne og en 40 hk. brandert, bliver der dingy-slåskamp, hvor ingen undgik at blive total våd, og flere af vores skibes flag blev erobret sammen med fejlagtige uskyldige bådes flag. Nattefreden for de nærmeste omgivelser og den halve havn må være blevet forstyrret.
I nattens hede var jeg kommet til at prale så meget af mine pandekager, at bordet fangede, da jeg lovede at jeg ville bage pandekager til morgenmad? Efter 4-5 timers søvn var jeg i gang med at bage. Jeg lover mig selv at finde nogle på min egen alder at lege med næste gang - jeg er simpelt hen blevet for gammel til dette her! Kl. 11.30 spiste vi pandekager på Hobi Bon, hvor alle bar solbriller og var usædvanlig tavse - resten af dagen forløber --- stille.
Den 25-01 fik jeg min gummibåd tilbage. Prisen for et "hurtigt" og "vel udført" arbejde: 380 EC$. ca. 1000 ,- kr.
Jeg brugte tiden på
at shine Carita op, træværket fik olie, dækket blev skuret, motoren fik ny olie og oliefiltre.
Sejlene var til eftersyn og reparation hos den lokale sejlmager - pris 120 US$
ca. 600,- kr. Jeg fik flere komplimenter om Carita, som lå et sted, hvor
næsten alle kom forbi: "It's a cool little Boat".
Ved Cas En Bas St Lucia | Cas En Bas - Kugle spild med nødder - Anders Bjarne og Jens |
Dele fra en satellit |
Towanda kommer og sejler igen. Senere kommer Malot, og vi har nogle gode dage sammen , hvor vi bla. Går over til Østkysten til en bugt Cars an Bars. Der var jeg også i 2001, da var der en stor uspoleret kokos palmelund der; men nu bygger de et stort hotel "Resort". Her i Case an Bars ligger der også en del fra en satellit, som er drevet i land i 1998. Den er lavet af kulfibre og er noget af en fremmet plante her i en ellers til for nylig uspoleret kokoslund.
Lenny netop ankommet | Friske frugter til morgenmed |
Den 8-02 kom Lenny fra Nord Irland ombord og han skal være med i ca.3 uger. Han vil helst blive her i
marinaen, hvor han kender Gud og hver mand.
Det danske projektskibet Mie kommer her til, og vi bliver inviteret ombord til spisning.
Her er også en anden dansker, jeg har mødt før - Ole. Han har været herude i 7 år.
Jeg mødte ham første gang i 2000 her i Rodny Bay. Det er Oles indfødte dame, der står for
mad opskrifter, og de er gode!
På vejen ud til Mie, der ligger for anker under Pigon Island, bliver vi prajet af en fransk charter
katamaran, der har fanget en 100 kg tun. De vil give os resten, som de ikke kan have i fryseren.
Det ender med at vi bliver inviteret til spisning dagen efter, på Mie.
Besætningen fra 2 andre dandske både var også med: Sara med skipper Bent , Uffe og Nina og en anden båd en Fantom 42 fra Rungsted
med et ægtepar ombord.
Af Bent får vi historien om hvordan det er at side 3 døgn i en redningsflåde og vente på at blive samlet op af den Australske flåde - Bent er tidligere skipper på
Tico Tico.
Vi slutter af med at være til "Jump up" i Gros Islet - en gade fest de lokale holder hver fredag med høj musik og dans.
Rodney Bay, St. Lucia til Marin, Martinique og retur | Udsigt mod de 2 Pitons St. Lucia |
ENDELIG d. 13-02 forlader vi Rodny Bay på vej mod Marin på Martinique. Målet er at få den tossede reservedel, jeg har manglet i over en måned. Vi ankommer St. Anne - uden for Marin om eftermiddagen efter en fin tur. Her bruger jeg et par timer med at rense bunden af båden, der er helt "groet til" efter 1 måned i lagunesumpen Rodney Bay.
Martinique vandingskanal på en bjergside ved St. Piderre |
Nina fra Sara kalder os på radioen, de er sejlet samme dag. Senere, efter at vi er kommet i havn, er vi i byen sammen. Den 15-02 lejer vi bil og kører til Fort de France og får endelig reservedelen udleveret efter endt siestaen kl 14.30. Vi kører op til St. Pierre. Her ser vi på en kanal, som slaverne har bygget for flere hundrede år siden. Den går på en bjergside og er mange km. lang - hvor lang fandt vi aldrig ud af. Vi vendte om efter ca. 1,5 km. Næste dag i Marin får jeg en mekaniker til at samle påhængsmotoren igen. Efter snart 5 uger kører den igen .
Dagen efter sejler vi tilbage til Rodny Bay .
Jeg ved man ikke skal lave for meget regnskab på den slags ting - men hvad har hele denne affære med at gummibåden vendte
rundt kostet? Mekanikker på Bequia 60 EC$, 1 uge ved kaj i Rodny bay marina: 280
EC$, rep. af ødelagt gummibåd 380EC$, reservedel 61,5 €, mekanikere
36€ - i danske kr. ca. 2500,- plus det at jeg ikke fik sejlet rundt i Grenadinerne som planlagt.
Ellers ved godt mod og håber det samme for alle hjemme i DK. hilsen Jens.
Links |
|
Google links til: | Saint Lucia |
St
Lucia Tourist Board St-Lucia.com RodneyBayMarina.com Balenbouche.com |
|
St.
Lucia Kort: St. Lucia Castries Gros Islet Soufrière |
|
Google links til: | Martinique |
Franske øer: | Martinique |