På denne side har jeg samlet mine erfaringer med vindror og elektrisk autopiloter. På NETTE's tur til Caribien foregik næsten al styring vha. vindror eller elektriske autopiloter
Den 19.12.2000 Hej Flemming ! Velkommen hjem !!!.....selv om det er lang tid siden I ankom til Nivå. Jeg har læst dine "rejsebreve" med stor interesse. Ja, det er gået så galt, at de er blevet printet. Pc'erne fylder for meget i sengen. Jeg sejler Grinde. Har en Autohelm 2000 til at overtage styringen, men
som du selv skriver, bruger "dyret" for meget strøm, og jeg
syntes, at den ikke er pålidelig nok, når det lufter. Jeg kunne godt
tænke mig en vindpilot, men jeg har for tyndt et grundlag, til at vælge
den, der er den rigtige for mig. Min interesse har været fokuseret på
dit vindror (Navik). Jeg
har savnet lidt mere omkring din sejlads med Navik,
men sådan er det vel, når der er noget specielt, som interesser en, så
kan man ikke få informationer nok. |
|
På forhånd tak ! Glædelig jul og godt nytår |
Date: 2000-12-20 16:17:38
|
I det efterfølgende vil jeg svare på de stillede spørgsmål om vindror:
Mit vindror var et fransk fabrikat Plastimo af mærket Navik . Jeg købte det et år før turen hos Hjertman i Rå i Sverige (Skåne). Prisen var ca 12.000 svenske kr. dvs. ca.10.000 danske kr. Jeg valgte et Navik vindror, fordi det var det billigste og samtidig havde et godt ry. Bla. havde Billesbølle sejlet 2 gange rundt om Jorden med sit Navik vindror. Navik er primært beregnet til mindre både op til ca. 30 fod, og NETTE, som er en Ballad, er netop 30 fod.
Manual over Navik VindrorHvorfor valgte jeg ikke en Aries eller Windpilot. Faktisk undersøgte jeg begge muligheder, og begge er uden tvivl af bedre kvalitet; men de koster også begge mere end det dobbelte!
På min tur mødte jeg mange både - typisk større både op til 40 fod - med Aries eller Windpilot, og alle udtrykte stor tilfredshed med de to typer.
Aries, som produceres i Nordborg på Als af Peter Mathiesen, er det eneste dansk producerede vindror, som jeg har hørt gode anbefalinger af!
En enkelt australsk sejler Gote, som jeg mødte på turen, havde et vindror af typen Fleming, som han også var særdeles godt tilfreds med.
Alle de nævnte typer er servo-pendul-ror, og de fungerer efter det samme princip. En padle påvirkes af vind-fløjen til at dreje, så vandstrømmen tvinger padlen til at svinge ud til en af siderne. Til padlen er der så fastgjort en styreline, som overfører kraften til rorpinden eller rattet.
Servo-pendulum with horizontal windvane
The pendulum rudder shaft is connected by lines and turning blocks to the tiller or wheel of the boat. The windvane signal turns the pendulum rudder blade, which is then pushed out to one side by the flow of water. The shaft moves with the blade, pulling on the connecting lines and moving the helm. Servo-pendulum gears have up to 200 cm/80 in of power leverage and generate very high steering forces. The steering force generated actually increases with boat speed, so steering quality improves as the wind builds. Most systems use a 2:1 bevel gear to supply yaw damping.
Læs mere her: http://www.windpilot.com/en/Se/Tipps/wahlen.html
Navik'ens vindfane drejes vha. en fingerskrue, som drejer den consol, hvor fanen er monteret på. For at udføre denne justering er man nødt til at rejse sig op i cockpittet og række agterud til vindfanen. Aries- vist nok også Windpilot - har en smart detalje, hvor justering sker med en snor, som kan betjenes fra cockpittet, uden at man skal rejse sig op.
Navik'en har en tilsvarende facilitet, idet man, når man ligger for anker eller i havn, kan løfte padlen op og hænge den i et beslag. Det eneste problem, der er ved denne løsning, er, at man skal huske at få padlen ned igen, inden båden kommer op i fart, ellers er det umuligt på grund af vandpresset på padlen.
Navik'en styrer meget fint med vinden ind agten fra eller agten for tværs - ja , selv i svag vind. Årsagen er, at Navik'ens servo er ekstra følsom, idet vindfløjen kun skal bevæge et lille ror, som sidder på bagkanten af padlen for at få padlen til at svinge - en detalje som vist nok er patenteret. For både Aries, Windpilot og de andre servoror gælder det, at vindfløjen skal dreje hele padlen for at få denne til at svinge. Alle disse typer har derfor også en større vindfløj end Navik'en har.
Jeg købte min Navik i Sverige hos Hjertman i Rå, prisen var ca. 12.000 svenske kr., dvs. ca. 10.000 danske kr.
Jeg mødte flere både på min tur - især tyskere - som havde en Windpilot. Alle var meget tilfredse. Før min tur talte jeg med leverandøren i Hamborg b.la .om jeg kunne klare mig med den lille model; men han sagde, at han ville anbefale mig at købe Pacific modellen, når jeg skulle på langtur til Caribien.
Dette afsnit er skrevet den 23/4-05
Af ovenstående fremgår det, at jeg har haft en del problemer med mit Navik
vindror. Jeg har længe været på "jagt" efter et nyt til en overkommelig pris, og
jeg tror at jeg har fuldet det.
Sidste gang jag var på Trinidad og sejle med NETTE i 2005, mødte jeg en
nordmand, som sejlede i en Grinde, og han havde et vindror, som han havde været
særdeles godt tilfreds med. Fabrikatet var Windpilot model:
Pacific Light.
Jeg kontaktede Windpilot i Hamborg, og spurgte om
Pacific Light
også kunne styre min Ballad.
Her er det svar jeg fik fra Hamborg:
|
|
Forespørgsel ang. Pacific Light hos Windpilot |
Den norske "Grinde" LUNA med et vindror af typen
Pacific Light
monteret. NB: Vindfanen er ikke monteret! NB: Bemærk vindroret kan justeres fra cokpitet vha. et simpelt hjemmelavet snoretræk. |
Dette afsnit er skrevet den 7/9-08
I foråret 2007 solgte jeg min Albin Ballad "Nette" på Trinidad. Samme forår
købte jeg en "ny" båd - en Albin Vega. Derfor er jeg begyndt at
interessere mig for finde det optimale vindror til min Vega.
På et sejlertræf i Jyllinge efteråret 2008 mødte jeg en Vega "Louise Rasmussen",
som havde et vindror at typen Windpilot model:
Pacific Light
monteret. Skipper havde været en "smuttur" over Nordsøen til Skotland, hvor
vindroret havde styret hele vejen både frem og tilbage. Det eneste problemer,
der havde været, var at på plat læns havde vindroret svært ved at holde kursen
hvorved båden girerede temmelig meget i søen. Det problem, har jeg også oplevet,
når jeg styre min nye Albin Vega vha. min elektriske autopilot.
Her er et nogle billeder af en Albin Vega monteret med et Pacific Light vindror - bemærk roret er hævet over agterspejlet vha. en rustfri stålplade - klik frem og tilbage for at se flere billeder.
Ovenstående figuren viser nogle statistiske informationer, som viser hvilke vindror de både, der deltog i ARC2000 havde valgt. Du kan læse mere om denne undersøgelse her: http://www.ybw.com/yw/arc_01.html#
Jeg tror, at hvis jeg stod og skulle købe et vindror i dag, så ville jeg nok købe en Aries eller måske en Windpilot. Aries vindroret er en vel afprøvet konstruktion, og det er uden tvivl det vindror, som har flest sømil på bagen. Windpilot er måske en nyere konstruktion.
Hvis jeg skulle af sted på en ny tur til Caribien i morgen. ville jeg beholde min Navik, som jeg kender, og hvis svagheder jeg har lært at leve med.
Hvis jeg skulle sejle Jorden rundt ville jeg skifte vindroret til Aries eller Windpilot.
En Grinde med sit agter-hængslede ror har ellers mulighed for en simpel version af et servoror, som man selv kunne lave. Roret består af en vindfane fast forbundet med en lille ror-flap hængslet direkte på agterkanten af hovedroret - se nedenstående figur. Vindfanen drejer så den lille ror-flap i forhold til hovedroret, som så tvinges til dreje i den rigtige retning.
Trim tab on main rudder with vertical vane Vindror monteret direkte på hovedroret The trim tab is mounted on the main rudder. These systems are very susceptible to oversteering and effective yaw damping is rarely provided, so boat and sail trim must be kept close to perfect to achieve satisfactory steering. There is some power leverage Læs mere her: http://www.windpilot.com/en/Se/Tipps/wahlen.html |
Wind Self Steering Gear: |
Aries Windvane Gear (DK) eller www.selfsteer.dk |
Windpilot (Germany) |
Scanmar: Monitor, Navik Windvane (US) |
Fleming Self Steering Wind Vane System |
Navik Self Steering Gear for my Albin Balad |
Cap Horn www.capehorn.com |
Hydrovane: +44 (0)115 925 6181 |
På Nettes tur til Caribien havde vi også en elektrisk autopilot med af mærket Navico 1000. Når vinden var svag, benyttede vi ofte den elektriske selvstyrer, som styrer efter et indbygget kompas.
Selvstyreren fungerede næsten uden problemer under hele turen, og jeg kan kun anbefale dette fabrikat. Det eneste problem, som jeg havde med den, var, at den ikke kunne tåle at blive våd! Når dette skete, holdt den op med at fungere, hvorefter den først virkede igen, når den blev tørret!
Navico, som er blevet opkøbt af Simrad, har lavet en ny model TP100. som ikke har dette problem, og jeg har faktisk netop købt denne model for 2.500 kr.
NB: 07/05 03 den nye selvstyre Navico TP100 kunne heller ikke tåle at blive våd! På Amazonefloden holdt den op med at fungere, og da jeg skidte den ad viste det sig at elektronikboksen var halvfuld af vand! På trods af at den skulle være ekstra sikret mod vandindtrængning. Min konklusion er, at man mindst må have et par elektriske autopiloter med, for at være sikker på at have en som fungere!
Læs mere om valg af elektrisk autopilot.
Navico TP100 / Simrad TP10
Ovenstående figuren viser nogle statistiske informationer, som viser hvilke autopiloter de både, der deltog i ARC200 havde valgt. Du kan læse mere om denne undersøgelse her: http://www.ybw.com/yw/arc_01.html#
Self-Steering Under Sail: Autopilot and Wind Steering Systems by Peter Christian Förthmann (Preface) and Jimmy Cornell
Hardcover
NB: Bogen
kan hentes gratis på nettet i PDF, 7,2 MB Book Description Copyright 1998, McGraw-Hill Jimmy Cornell´s Foreword of the book:"For some strange reason, most cruising people profoundly dislike steering by hand. The prospect of spending hour after hour at the helmused to deter most people from long distance cruising. This is undoubtedly the main reason why, until relatively recently, the number of sailing boats venturing far afieldwas very small indeed. However, all that changed with the advent of automatic pilots specifically built for yachts plus the development of efficient wind operated self-steering devices. Suddenly, the chore of hand-steering was a thing of the past and long ocean passages could be a pleasure – even on yachts with the smallest of crews. Having made one circumnavigation of over 70.000 miles with an Aries and another of some 40.000 with a Hydrovane, I could not be accused of exaggerating if I state unreservedly that one of the most important pieces of equipment on any cruising yacht is a wind-operated self-steering gear. Unfortunately, and surprisingly, this view is not shared by many Cruising sailors. This is primarily because most of us have grown up with technology around us, we tend to take the push-button mentality with us to sea. Steering a given course is easy to achieve by setting a compass course and pushing a button on the autopilot, and, nowadays, this is what most sailors perfer to do. It is usually on the first morning with flat batteries that the love-affair with their favourite toy comes to an aprupt end. Having been forced to listen to countless heart-rendering stories on this very theme at the end of the ARC or similar trans-ocean rally, I managed to persuade Peter Förthmann to come to Las Palmas before the start of the ARC to talk to our participants about the pros and cons of self-steering. His talks and workshops became an instant success, not only becausde he knows this subject better than anyone else in the world, but also because he always speaks generically about both wind-operated self-steering gears and electronic autopilots. He never tried to sell his own products and, in this way, enjoyed the interest and confidence of his audience. I am therefore pleased, not only that he took my advice to write this long-overdue book, but also that he managed to do it so fairly and objectively by giving all his competitors an equal opportunity to make their products known. Alle existing systems are described in the following pages, allowing the reader to make up his own mind. Many sailors agree that Peter´s Windpilot is currently the best gear available. Being both the inventor and manufacturer of this ingenious device, Peter has indeed shown that his name should stand alongside those of his great precursors: Blondie Hasler, Marcel Gianoli, Nick Franklin. This book confirms Peter Förthmann´s standing as the world authority on wind-operated self-steering gears." |
Her er endnu en bog i PDF-format af Peter Förthmann om vindror, som kan downloadesBemærk! Bogen omhandler kun produkter fra Windpilot i Hamborg
|
Link til manualer for Windpilots produkter: |
Oceanshelf.com directory: Self Steering Windvanes - listings of suppliers and manufacturers.Imported from:
http://www.oceanshelf.com/ProductCat/ResultsProd181.asp |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Fandt du noget du kunne bruge? Så husk at skriv i NETTE's Gæstebog!
|