Sommerferien 2007 - Første del Bornholmerturen

1. Bornholmerturen - denne del

2. Hjemturen Bornholm til Arilds Läge

3. Hjemturen Anholt til Frederikssund

Sommerferien 2007 blev en sejlerferie i vores "nye" båd - en Albin Vega.
Turen var oprindelig planlagt til at gå til Bornholm, Christiansø, Polen og Rygen - her er den oprindelige rute: klik her
Denne rute blev totalt ændret - primært på grund af det dårlige sejlervejr vi havde i sommeren 2007!

Resume af sommerferien 2007

Bornholmerturen

Jeg startede udturen ved på to dage alene at sejle båden fra Frederikssund via Hornbæk, gennem Sundet til Rødvig og Jungshoved,  Stavreby.
Afgangen fra Jungshoved til Bornholm bliver forsinket 2 uger - regnen står ned i tove, mens vi ventede i sommerhuset på at vejret skal bedres, og båden er parkeret i Stavreby Havn.
Endelig beslutter vi os for at tage af sted dvs. jeg sejler båden i et stræk single-handed til Allinge på Bornholm. Dagen efter kommer Elise så med tog, færge og bus og er med på resten af Bornholmerturen.
Bornholmerturen starter som sagt i Allinge, derfra går den til Gudhjem via Tejn. Fra Gudhjem fortsætter turen til Christiansø og derfra videre til Svaneke, Nexø og slutter i Snogebæk syd for Nexø.
Jeg venter så på, at vinden drejer over i øst, hvorefter jeg starter hjemturen alene mod Frederikssund.

Hjemturen

Hjemturen går via Gisløv Läge, Falsterbo Kanalen, Dragør, Lynetten og Råå til Arilds Läge ved Kullen. Fra Arild fortsætter hjemturen til Anholt og ad Randers fjord til Randers.
Den sidste del af hjemturen går fra Randers til Grenå, Hundested, Frederiksværk og tilbage til Frederikssund.
Elise tager hjem, da Bornholmerdelen af sommerferien slutter; men kommer i bil hver weekend under hjemturen i: Dragør, Arild og Randers.

Ruten for sommerferien 2007

Rutebeskrivelsen er delt i følgende:

Udturen til Jungshoved

Rute Frederikssund til Jungshoved - Stavreby Havn

Jeg starter udturen ved på to dage alene at sejle båden fra Frederikssund via Hornbæk, gennem Sundet til Rødvig og Jungshoved,  Stavreby.

Frederikssund til Ven
Rødvig til Jungshoved
Anduvning af Bøgestrømmen
Rute Bøgestrøm til Stavreby Havn

Levende Google Map - Satellit foto af området omkring  Dynde Krogen ud for Bøget

Jeg står tidlig op om morgenen - omkring kl 5.00 - i Rødvig havn og går ud af havnen for motor mod Bøgestrømmen.
Ud for Bøget på 1,5m vand ved Dynde Krogen, ville jeg droppe ankeret.
Jeg gør mit nye 10 kg. Bruce anker klar og får det også kastet ud. Kæden på 5m løber også fint ud; men da tovet skal komme løber kæden sku...!!! ud over den "bitre ende".
Jeg har glemt at tovet for en uge siden var blevet flyttet tilbage til det gamle paraply anker, og jeg ikke endnu havde fået monteret det nye 16mm tov.
Jeg får hurtigt trykket på GPS'ens mand overbord knap for at få en position, på hvor mit anker var gået overbord. Derefter får jeg droppe det gamle paraply anker, der det bed, som det skulle.
Nu vil jeg så ud og dykke efter mit tabte Bruce anker. Jeg springer også i vandet - ekkoloddet viser en dybde på kun 1,5m, så jeg skulle kunne bunde; men det viser sig imidlertid at jeg ikke kan bunde, så jeg må svømme. Min ekkolodssensor sider cirka 0,5 m under bunden så dybden er vel 2m. Jeg dykker nu efter ankeret; men kan ikke finde det og må til sidst opgive. Det mistede Bruce ankeret var købt for en uge siden i Biltema i Næstved for 349 kr., så tabet er overskueligt; men alligevel irriterende - især fordi jeg har dummet mig.
Jeg er nok kommet for tidligt op, så jeg måt hellere lægge mig og få sovet ud.
Den næste dag, er der varslet hård kuling, Så jeg hiver ankeret op for at søge læ i Nyord Havn. Nyord er en ø - forbundet med dæmning til Møn - der ligger lige over for Bøget.
Elise kommer i bil og besøgter mig på Nyord; men vi bliver enige om at jeg det er mere praktisk hvis jeg går til Stavreby Havn, der ligger omkring 1 km fra vores sommerhuset. Problemet med Stavreby er imidlertid, at der ikke er ret meget vand - hverken i havnen eller i indsejlingen. Jeg går dog ud og efter kun at være gået på grund en enkelt gang, kommer jeg sikkert ind i Stavreby Havn.
Vejret bliver ved med at være dårligt, så det ender med at vi bliver i Stavreby i 2 uger. Vi bruger den første uge af Elises ferie i sommerhuset på at vente på godt vejr. Tiden bliver, bla. brugt til at gå to gange i Bon Bon Land ved Næstved med vores fire børnebørn.

Båden ligger 2 uger i Stavre by Havn og venter på "godt vejr"

Levende Google Map - Satellit foto af området omkring  Stavrehy Havn

Tabel med waypoints: Frederikssund til Jungshoved Stavreby Havn

Bornholmerferien

Afgangen fra Jungshoved til Bornholm bliver forsinket 2 uger - regnen står ned i tove, mens vi venter i sommerhuset på, at vejret skal bedres, og båden er parkeret i Stavreby Havn.
Endelig beslutter vi os for at tage af sted, dvs. jeg sejler båden i et stræk single-handed til Allinge på Bornholm. Jeg starte en eftermiddag fra Stavreby Havn. Det var meningen at jeg ville gå ind i Smygehamn på sydspidsen af Sverige; men på det tidspunkt, hvor jeg var ud for Smygehamn var det mørkt, så jeg turde ikke anduve. I stedet fortsætter jeg mod Bornholm. Selv om vejrmeldingen lover tiltagende vind fra vest. Turen forløber dog og uden problemer. Om morgenen runder jeg Hammeren og gå ind i Allinge Havn. Hele turen "går" jeg for den elektriske selvstyre, og den styrede nogenlunde, selv båden gire en del i den medløbende sø med vinden ind agten for tvær. Jeg går som sagt ind i Allinge havn og finder straks en tom plads helt inde i bunden af inderhavnen. Det viser sig at jeg har fået en første parket plads til Allinge Jazz Festival. Hovedscenen ligger nemlig lige oppe på kajen.
Samme dag kommer Elise så med tog, færge og bus og er med på resten af Bornholmer turen. Vi tager næste dag bussen ud til Hammeren. Vejret er imidlertid blevet fint, så vi går hele vejen til bage via Sandvig. Jeg går så på biblioteket for at undersøge om vi kan låne nogle bøger, til hvis det skulle blive dårligt vejr. Jeg får at vide, at det ikke er noget problem, jeg kan låne de bøger jeg vil. Det mest brugervenlige, som biblioteket tilbyder, er dog at bøgerne ikke skal afleveres på Allinge bibliotek igen, jeg kan aflevere dem på et hvilken som helst bornholmsk bibliotek. Bornholm er nemlig efter kommunesammenlægningen blevet en kommune. Vi "rydder" bibliotekets hyller for gode bøger. Nu havde vi garderet os mod dårligt vejr. Vejret viser sig imidlertid at være fint, næste alle de dage vi er på Bornholm, så vi får først afleveret bøgerne igen på Nexø Bibliotek.

Bøgestrøm anduv. til Bornholm: Allinge, Gudhjem, Christiansø, Svaneke, Nexø og Snogebæk

Bornholmer turen starter som sagt i Allinge, derfra går den til Gudhjem via Tejn. Fra Gudhjem fortsætter turen til Christiansø og derfra videre til Svaneke, Nexø og slutter i Snogebæk syd for Nexø.

Allinge og Gudhjem

Bornholm, Allinge, Tejn, Gudhjem, Christiansø, Svaneke, Nexø og Snogebæk
Første havn vi anduver på Bornholm er Allinge, hvor vi ligger i næsten en uge.

Billeder fra Allinge

Anduvning af Allinge Havn - Færgen til Christiansø er på vej ud af havnen
Allinge Havn - Flot træskib
Vi har første parket til jazzscenen i Allinge Havn
Bliver man træt i ørerne af at ligge i første parket til en Jazz festival, så er der mere stille med fred og idyl syd for byen

Her er et album med nogle flere billeder fra Allinge

NB: Klik på højre side af et billedet for at se det næste - eller klik på højre-pilen øverst til højre for at starte et automatisk billedshow

Allinge, Tejn, Gudhjem og Christiansø

På vej til Gudhjem er vi lige forbi Tejn Havn og køber en bolt til roret. Tejn Havn og Nexø Havn er store gabende tomme fiskerihavne. Efter div. EU-restriktionerne og forureningen af Østersøen, har mange fiskere i på Bornholm måttet opgive deres erhverv.
Jeg hørte bla. at de største - laks fanget i Østersøen - over en hvis vægt ikke måtte landes pga. for megen indhold af dioxin. I dag fanges der ikke længere sild af betydning i Østersøen, men sildene fanges i stedet i Nordsøen og fragtes til Bornholm for at blive serveret for turisterne efter at være røget i et af de få fungerende røgerier, der findes i dag.

Her er et enkelt billede vi tog da vi lå ud for Tejn

Tejn om styrbord på vej mod Gudhjem

Vi ligger Gudhjem havn i flere dage. Jeg besøger bla. tandlægen, fordi jeg pludselig får ondt i en tand - av foer s.... Hos tandlægen i Øster Marie fik jeg startet en rodbehandling af en tang, hvorefter tandpinen gik over.

Vi ligger nogle dage i Gudhjem - Her er nogle billeder vi tog:

Netop ankommet til Gudhjem har vi fået en plads midt i byen i den inderste havn
Gudhjem
Farvel til Gudhjem på vej mod Christiansø

Her er et album med nogle flere billeder fra Gudhjem

Christiansø

Vis stort kort

Levende Google Map - Satellit foto af området omkring Christiansø Havn

Vi ligger i 3 dage på skønne Christiansø - det eneste sted man kan gå til bal på Månen!

Et besøg på Christiansø er altid en succes. Vi har efterhånden besøgt Christiansø mange gange. Den første gang var i midten af 60'erne, hvor Elise og jeg var på cykeltur på Bornholm. Den anden gang var med med hele familien - en gang i 80'erne. Så var jeg der på en Sommertur til Christiansø 2001, hvor jeg bla. tog en masse billeder.
Det første vi foretager os, når vi har fortøjet er, at gå øen rundt og tage en masse billeder.
En anden tradition er at vi skal til "Bal på Månen".
Hver lørdag i sommer perioden er der "Bal på Månen" -  forsamlingshuset på Frederiks.
Som regel spille der et orkester, som består af mindst en harmonika, vaskebræt, klarinet mm.
Sidste gang på  Sommertur til Christiansø 2001 spillede TV2, som tilfældigvis også holdt ferie på Christiansø.

Den musik du netop hører er fra: CD'en med danse-musik fra Christiansø : "Herlig er sommernatten"
Den nye cd bliver solgt på Christiansø og på Christiansøfarten samt forskellige steder på Bornholm - bl.a. hos boghandleren og pladebutikken i Rønne og i Brugserne i Gudhjem, ØsterMarie og Snogebæk. Den koster 130 kroner.
PS "Månen" er altså navnet på forsamlingshuset på Frederiksø

Her er nogle billeder vi tog på Christiansø:

Anduvning af Christiansø
Vores Vega sikkert fortøjet på Frederiksø
Udsigt fra Frederiksø mod tårnet/fyret på Christiansø - solen skinner altid på Christiansø
Mere om fyret på Christiansø
Til "Bal på Månen"
PS "Månen" er altså navnet på forsamlingshuset på Frederiksø
Udsigt fra fyret mod vores Vega
Udsigt fra Frederiksø mod tårnet/fyret på Christiansø
Farvel til Christiansø

Her er et album med nogle flere billeder fra Christiansø

Album med billeder fra Christiansø

Mere om Christiansø: I 2001 var jeg også på Christiansø og lavede en side med billeder - har du fået lyst til også at se denne så klik her: Sommertur til Christiansø 2001

Svaneke, Nexø og Snogebæk

Svaneke Nexø og Snogebæk
I Svaneke lå vi et par dage
Svaneke Havn

I Nexø Havn ligger vi også et par dage.

Her møder jeg min tidligere gast Jakob fra Åbenrå. Han er sammen med sin kæreste, som studere på en keramikskolen, flyttet til Nexø, hvor de har købt et lille byhus. Jakob arbejder som underviser/guide på Natur Bornholm. Jakob var blevet så begejstret for min ballade, da han sejlede med mig fra Danmark til Nord Spanien, at han selv for flere år siden købte en ballade. Han har allerede været på flere langture i den bla. til Skotland. I den forbindelse har han skrevet nogle spændende rejsebreve, som han har lagt ud på Internettet:  http://www.blue-bird.dk/

NaturBornholm i det lokale samfund
Vi bruger bla - efter anbefaling af Jakob - tiden i Nexø til at besøge det meget spænde og informative nye naturcenter i Åkirkeby: Natur Bornholm.
Nexø Torv

Snogebæk Havn er den sidste havn vi besøger på Bornholm - her vi ligger vi en lille uge.

Snogebæk er en lille - tidligere fiskerihavn - som ligger få sømil syd for Nexø. Snogebæk Havn er en ø-havn, som via en bro og dæmning er forbundet med land.
Mens vi er i Snogebæk, er der havnefest. En af festdagene er der "sejlads" med diverse "fartøjer", som bliver sat i vandet fra en sliske på havnen, hvorefter "sejladsen" går ud til en mål-klokke - se billederne i nedenstående album.
De sidste dage vi ligger i Snogebæk, er der rigtig dårligt vejr, med regn og kuling fra øst, som senere drejer mod vest. Havnen er lukket i 3 dage; men vi ligger - efter at have spændt nogle liner tværs over havne bassinet - helt roligt og beskyttet i havnen.
Efter at Elise er rejst hjem på arbejde igen, venter jeg nogle dage på, at vinden drejer over i øst, hvorefter jeg starter hjemturen mod Frederikssund.

Snogebæk Havn

Her er et album med nogle flere billeder fra turen Christiansø-Svaneke-Nexø-Snogebæk

Album med billeder fra turen Christiansø - Svaneke - Nexø - Snogebæk

Tabel:Ruten Bøgestrøm anduv. til Bornholm: Allinge Gudhjem Christiansø Svaneke Nexø og Snogebæk

Flere billeder fra Bornholm

Har du fået lyst til Bornholm, så er her nogle flere billeder, som jeg har hentet fra :Jeanne Cordua's hjemmeside: http://www.festsange-cordua.dk/

Fortidsminder på Bornholm

Billeder af fortidsminder på Bornholm, som jeg har hentet fra :Jeanne Cordua's hjemmeside: http://www.festsange-cordua.dk/

Helleristninger på Bornholm - se denne side: http://www.bornholmsmuseer.dk/helleristninger/index.html