Spanien |
Med gamle både og gamle motorer er der altid noget at lave! I går opdagede jeg, at generatoren ikke ladede på batterierne. Jeg havde kontakt til Volvo i Danmark. De skulle have 4000 kr. for en ombytningsgenerator! I dag afmonterede jeg så generatoren og bragte den ned til et værksted, som skulle være ekspert i reparation af el til både. - En svensker, som havde et lignende problem i går, kunne anbefale værkstedet. 3 timer senere hentede jeg generatoren igen. Værkstedet havde fundet en fejl i landeregulatoren og havde monteret en ny - pris 14.000 pesetas dvs. ca. 700 kr. Så blev jeg oven i købet kørt tilbage til båden af bestyreren. Jeg monterede generatoren igen. Landespændingen var 14.7 volt, så alt virkede som det skulle igen. I øvrigt virker resten af mit landesystem helt perfekt. Det består af en vindmølle - Rutland 913 - og 2 solpaneler på hhv. 76 w og 33 w, så selv om motorens generator ikke virkede, så havde jeg strøm nok på batterierne hele tiden. Jeg har for øvrigt lige hørt dansk udenlands radio på 7.4850 MHz - den virker en anelse provinsielt, ellers hører jeg nyheder jævnligt på BBC.
I dag har jeg endelig fundet ud af, hvorfor startbatteriet blev afladt. Batteriet var blevet forbundet forkert, da motoren blev skiftet (i foråret fik jeg skiftet min gamle motor Volvo Penta MD6A ud til en nyrenoveret lige så gammel motor MD6B). Startbatteriet var blevet forbundet således, at al forbrugsstrømmen også blev taget fra dette. Fejlen blev rettet ved, at jeg flyttede ledningen til forbrugsstrømmen fra startmotorens plus-terminal til generatorens lande-udgang til forbrugsbatterierne.
Elise hentes i lufthavnen |
Elise lige ankommet ved at pakke ud |
Jeg henter Elise i lufthavnen i morgen. På mandag vil jeg prøve at få båden på land for at se, om der skule være sket noget alvorligt med den ved grundstødningen i England. Hvis der er sket noget, bliver båden nok på land et par dage, ellers vil vi afvente en god vejrmelding og gå sydpå mod Portugal.
I mandags fik vi båden på land til reparation efter grundstødningen i England. Der var kommet et "hak" en halv meter oppe på forkanten af kølen. Hakket var ca. 5 cm dybt. Der var dog ikke gået hul ind til den indstøbte blykøl. Jeg havde medbragt de fleste remedier til reparation af skaden: Vinkelsliber, hårtørrer, polyester, glasfibermåtte, epoxy-primer og bundmaling. I løbet af dagen blev skaden repareret, så båden blev som ny igen. Heldigvis var det den eneste skade, der var kommet på skroget.
Nette i travelift i La Coruna |
Nette sat på land i La Coruna |
|
|
Kølen før reparation |
Kølen efter reparation |
Den nat krøb vi til køjs som en fugl, der har sin rede i trætoppene, til gengæld betalte vi ikke havnepenge.
Efter det sidste lag bundmaling kom vi så efter 24 timer i vandet igen. Turen på land kostede den "nette" sum af 13.000 pesetas dvs. ca. 700 kr. Nu venter vi kun på en god vejrmelding for Finisterre for at kunne komme videre - i dag er der meldt kulingvarsel for området
I går kom der en anden dansk båd fra Gilleleje ind i havnen. De havde krydset Biscayen via Falmouth i England på 3 døgn. Fordelen ved denne rute er, at man fra starten er langt ude i Atlanten og har megen højde, som kan udnyttes ved vestlige vinde. Ulempen er, at de skal krydse de meget trafikerede skibsruter, som går rundt om Bretagne for at komme til La Coruna. Fordelen ved den rute, jeg valgte, var, at jeg med østlige vinde fra Cherbourg kunne sejle hele vejen til La Coruna uden at skulle krydse skibsruterne. Desuden var min rute kortere.
Jeg var ovre hos dem for at få deres e-mailsystem til at virke. De havde nemlig en internet-forbindelse i båden. Systemet bestod af en bærbar computer tilsluttet mobiltelefonen via et kort-modem. Forbindelsen blev etableret ved, at de ringede til en server - Tele Danmark - i Danmark. Dvs. det var en meget dyr løsning til 10-20 kr pr minut! Systemet virkede dog, selv om det var langsomt. Vi fik opsat deres e-mail klient rigtigt, hvorefter e-mails kunne læses fra serveren i Danmark. Der viste sig dog at være andet uforudset problem. De første mails blev læst uden problemer, det fjerde mail var imidlertid så stort, at det ville tage mindst en halv time (600 kr) at hente det ned på computeren, og det blokerede for læsningen af de efterfølgende mails. Jeg foreslog, at de skulle supplere deres mailsystem med en Hotmail konto og få den hjemlige mail redirigeret til Hotmail. Et andet alternativ ville være at læse den hjemlige mail via Hotmails POP service. Derved ville de foruden den dyre telefonforbindelse til Danmark også have muligheden for at læse deres mail via en internet-cafe til 100 pesetas (5 kr.) pr. halve time - f.eks. på "La Weberia" her i Coruna. Et tredje alternativ ville være at få internet-forbindelsen via en spansk Internet udbyder. Internet-forbindelser bliver udbudt gratis hernede i alle radioforretninger. Deres planer var nemlig at lægge båden ved den spanske solkyst i Middelhavet de næste par år.
Elise i sporvogn i La Curona |
Flemming i sporvogn i La Curona |
Udsigt over havnen i La Curona i skumringen |
Hos slagteren i La Curona |
Hilsen fra besætningen på S/Y NETTE Flemming og Elise.
|