Hej alle!
En lille hilsen fra "NETTE" fra Atlanten.
Atlanten: 23 grader 43 minutter nord, 64 grader 24 minutter vest 150 sm. syd for Bermuda, den 13 maj 2000.
Så er NETTE på vej hjem til Danmark. Vi befinder os i øjeblikket ca. 150 sm.. syd for Bermuda. Ombord er vi foruden mig selv også Jacob og Lasse.
Vi har i øjeblikket en svag vind fra nord så vi går på kryds med motoren til hjælp. Vi har netop logget ind på Herb - en amatør metrolog i Canada. Herb giver os hver dag (når vi kan få fat på ham - han er MEGET eftertragtet og ombejlet...) en skræddersyet vejrmelding via SSB-radioen. Vi har også kontakt med en dansk radioamatør: Karsten i Panama hver dag. Karsten får vores daglige position, som han så sender hjem til de pårørende i Danmark via e-mail. Desuden har vi kontakt et par gange om dagen med et radio-net for andre skandinaviske både, som er på vej over Atlanten. Vi har også kontakt med 2 andre danske både BISEN og VICTORIA som begge er på vej mod Azorerne. Vi har (læs: skipper)i det hele tagen megen glæde af SSB-radioen, det er forbløffende så langt den kan række. Vi har bl.a.. haft kontakt med radioamatører i Danmark, som gik helt klart igennem. VICTORIA fik f.eks.. etableret en teleforbindelse via en dansk radioamatør til sin datter i Danmark.
BISEN har været ude for en halvdramatisk hændelse, som de benyttede deres SSB-radio til at få klaret. De havde en amerikansk gast ombord med et sår i foden, der ikke ville læges. De havde kontakt med en dansk radioamatør, som også var læge, han anviste dem hvordan de skulle behandle patienten med penicillin; men patienten blev alligevel dårligere og dårligere og med frygt for at der kunne gå koldbrand i foden eller blodforgiftning - jaa det må så være i blodet - kontaktede de U.S.-coast guard. Onkel Sams drenge fik etableret kontakt med et motorskib i nærheden, der skulle til Jamaica. Patienten blev så i rum så overført til skibet. Hvordan det videre gik med patienten ved vi ikke endnu.
Jacob på besøg i Haagensens hus Charlotte Amalie St.. Thomas | Jacob udsigt fra fortet i Charlotte Amalie St. Thomas |
Lasse og Jabob på internetcafe i Charlotte Amalie St.Thomas | Jacob med flere og Lasse besøger Cruizan Rum på St. Croix |
Besøg på Cruizan Rum på St. Croix | Besøg på Lavetz Plantage St. Croiz |
Udsigt over stranden på nordsiden af St. Croix | De trætte gaster sover mens skipper er på vagt på vej til St. John |
Om morgene St. John forude | Om morgenen St. John forude |
Om morgenen forude.St. John | Lasse studerer regnbuen over St.John |
Lasse om morgenen på vej til St.John | US.Coastguard passeres i strædet mellem St.Thomas og St. John |
På Atlanten på vej til Bermuda | Lasse checker om GPS'en viser rigtig |
Lasse og Jacob på Atlanten på vej til Bermuda | Lasse og Jacob på Atlanten på vej til Bermuda |
Lasse og Jacob på Atlanten på vej til Bermuda | Der kom sku' pludselig en nysgerrig tanker forbi! |
Kort over US. Virgin Islands |
Da vi lå i St. Thomas hentede Elise og jeg den 28 maj Jacob i lufthavnen. Jacob kommer fra Værløse og er 20 år. Han er student fra sidste år og regner med at starte på universitetet til efteråret. Den næste dag var vi på sightseeing med Jacob på St. Thomas. Vi så bl.a. Haagensen's hus, som de 99 trin i Charlotte Amalia fører op til. Senere snorklede vi ved Coki Beach.
Om søndagen den 29 april flugte jeg Elise til lufthaven. Elise fløj til Quito i Sydamerika, hvor hun vil rejse rundt med en veninde de næste måneder. De skal bl.a.. ud og se Galabagos Øerne.
Den 1 maj hentede Jacob og jeg så Lasse i Lufthavnen. Lasse kommer fra Nykøbing Falster og er også 20 år og ligeledes student: årgang sidste år. Han regner også med at skulle starte på universitetet til efterår.
Jacob har jeg fået kontakt med via Langtursejlerforeningen FTLF's gasteformidling. Lasse har jeg fået kontakt via NETTE's hjemmeside. Af de gaster jeg har haft om bord er kun 2 kommet via FTLF. De andre er enten kommet via personligt bekendtskab, eller via min egen gasteformidling på NETTE*s hjemmeside.
Den næste dag brugte Lasse og Jacob til at se St. Thomas, de var bl.a.. også ude at snorkle ved Coki Beach. Resten af dagen benyttede vi til at købe det aller sidste dvs. primært frisk frugt, til turen over Atlanten.
Om aftenen kl 23 lettede vi så anker fra Charlotte Amalia på St. Thomas og sejlede mod St. Croix. Næste morgen ankom vi, efter en behagelig natsejlads, til Christianssted og kastede anker bag øen Protestant Cay.
På St. Croix lejede vi en bil. Først var det meningen at Jacob skulle stå for lejemålet af bilen, han havde tidligere prøvet at køre bil i USA med automatgear. Det viste sig imidlertid at han ikke var gammel nok - han skulle være mindst være 25 år. Så måtte jeg tilbage til skibet for at hente mit internationale kørekort - mit originale danske kørekort havde jeg mistet ved starten fra Nivå sidste år. Det Internationale kørekort var imidlertid udløbet - det gælder kun et år - så jeg var meget spændt på om de ville accepterer kortet. De ville de også selv om kort nummeret var helt ulæselig fordi kortet var slidt.
Vi brugte så dagen til at køre rundt på St. Croix. Først kørte vi til Centerlinien og var inde og se Vim Plantage. Derefter var inde og se et rom destilleri: Cruzan Rum og vi fik så mange smagsprøver som vi ville have, bl.a.. af Pina- colada - ad libitum. Chaufføren måtte selvfølgelig nøjes med at nippe til prøverne.
Mens Jacob og Lasse var inde og se Frederikssted, så jeg Lavetz's plantage, hvor jeg blev vist rundt af ejeren 90 årige Lavetz. Det var en meget spændende oplevelse. Fra Frederikssted kørte vi gennem bjergene på nordvestsiden til Salt River Bay, hvor vi var ude at snorkle på et rev - i regnvejr!
Den næste dag sejlede vi til Buck Island, som ligger nordvest af St. Croix. Vi kastede anker ved badestranden på vestsiden af øen Derefter dog vi gummibåden til revet ved østsiden hvor vi snorklede på et af Caribiens flotteste koralrev.
Om aftenen kl 23. lettede vi anker fra Buck Island og sejlede mod St. John. Næste morgen kastede vi så anker i Cruz Bay, som er hovedbyen på St.John.
Vi brugte dagen til at se øen og få købt de aller sidste ting inden turen til Bermuda. Den næste morgen checkede vi ud hos de amerikanske myndigheder og sejlede derefter til Trunk Bay på nordsiden af St. John hvor vi kastede anker. Vi var derefter ude at snorkle på det flotte rev i Trunk Bay og fik givet både den sidste undervandsinspektion bl.a. fik vi rengjort propellen.
Atlanten: 31 grader 19 minutter nord, 64 grader 32 minutter vest, 63 NM syd for Bermuda. den 14 maj 2000.
Næste dag den 7. maj lettede vi så anker kl 11 og startede turen mod Bermuda. Turen er planlagt til at skulle vare til mandag den 15 dvs. 9 døgn og vi forventer at kunne anduve natten til mandag. De første dage var vinden øst nordøstlig ca. 15 til 20 knob. Derefter drejede vinden mere og mere mod syd og om i vest, for til sidst at blive svag fra nord. Der har den så holdt sig i 2 dage og i den periode har vi gået for motor. Vinden er nu igen drejet til vest og vi går 5 knob for sejl.
En af de første dage på Atlanten fangede Lasse en stor fisk en lækker dolfin, som vi spiste til aftensmad med stor appetit. dvs. Lasse havde nu ikke rigtig nogen appetit, fordi han var søsyg. Lasse var kun søsyg de første dage nu er han helt frisk og ligger i øjeblikket og læser "Kongens Fald" af Johannes V. Jensen.
Jeg ved ikke om der er nogen, som kan huske, at jeg havde et olielæk problem, som jeg klarede ved jævnligt at efterfylde motoren med olie. På St. Kitts købte jeg et mirakelmiddel: "JETGO Engine Oil Stop Leak", som jeg til sidst besluttede at hældte på motoren. Først så det ud som om midlet ikke virkede; men nu efter at have kørt for motor i mere end et døgn ser det ud til at motoren ikke lækker olie mere!
Bermuda, St. Georg, 32 grader 22 minutter nord, 64 grader 40 minutter vest, den 16 maj 2000.
Plot af positioner på ruten fra St. John US. Virgin Islands til Bermuda. Klik på kortet for at se det i stor størrtlse |
Ja så ligger vi for anker i St. Georg Harbour på Bermuda. Vi anduvede Bermuda i går nat hvor vi fandt indsejlingen til havnen uden problemer selv om halvdelen af indsejlingsfyrene - alle de røde - var slukket fordi der var en strømafbrydelse på halvdelen af øen.
Det sidste døgn på Atlanten havde vi frisk vind fra sydvest og vi gik 5 til 6 knob. I går morges klarerede vi ind hos myndighederne. Det var den mest byrokratiske indklarering vi endnu har været ude for, vi måtte udfylde mere end 5 forskellige formularer, som alle var med gennemslag i 3 kopier. Det kostede 15$ per person; men alt forløb effektivt og uden problemer.
Bermuda er vel på størrelse med Samsø alligevel bor der 70.000 mennesker på øen. Øerne er stadigvæk en engelsk koloni, som primært lever af amerikanske turister. Møntfoden US. $ og alt er meget dyrt. I går måtte vi betale ca. 10$ for en burger, det er ca. det dobbelte af hvad det kostede på US. Virgin Islands. Vi ligger for anker ud for centrum af Bermudas næst største by St. Georg. Den største by er Hammilton. St. Georg er som en lille Engelsk havneby med pastelfarvede huse fra begyndelsen af århundredet. Alle tagene er malet hvide. Alt er nydeligt engelsk og pænt.
Jacob og Lasse var ude og snorkle og dykke på stranden på nordsiden af øen og de fandt en masse interessante ting på bunden - kan I gætte hvad? 25 golfbolde!
I aftes var vi inde på stranden og grille sammen med nordmanden Martin, som er skipper på LUA. Vi havde en hyggelig aften sammen med den tørstige nordmand. Martin har læst i København og han er et kendt ansigt fra langturssejlernes klublokale i København: "Kahytten". LUA er sejlet via de Canariske øer, Kap Verde, Brasilien, Trinidad og de Caribiske øer. I Brasilien var de bl.a.. oppe af Amazon-floden. Fra Trinidad har Martin sejlet båden alene. Hans planer er at sejle til Halifax i Canada. Derfra vil han så sammen med sin makker sejle videre til Grønland, og de regner med at være tilbage i Norge til efteråret.
Vi venter stadigvæk på at de første både fra ARC-Europa vil komme her til Bermuda. Lady of Lamanca fra Humlebæk deltager i dette løb. ARC-Europa startede 3 dage senere fra Antigua end vi startede fra US. Virgin Islands.
Vi startede som tidligere nævnt hjemturen den 7 maj. Vi følger med ARC-Europa tilbage til Europa, selv om vi ikke officielt er tilmeldt dette løb. Fra Bermuda fortsætter vi til Horta på Acorerne, hvor der bliver lejlighed til at besøge flere af øerne. Turen fortsætter fra Porto Delgado, som ligger på den østligste og største ø i gruppen, tilbage til Plymouth i England. Fra Plymouth går turen videre langs den engelske sydkyst og Nordsøen til Elben og derfra via Kielerkanalen hjem til Danmark igen.
Vi vil anduve Nivå havn lørdag den 29 juli kl. 10.00. Ja, altså, hvis alt går efter planen ! De planlagte ankomst- og afgangstidspunkter kan læses på passageplanen.
Er der nogen, som er interesseret i at læse nogle af de gamle rejsebreve med billeder, så se på NETTE's hjemmeside: "http://www.move.to/nette".
Jeg har udbygget min hjemmeside med en oversigt over de internatcafeer, vi har besøgt, adressen er: "http://www.move.to/nette".Aktiver menupunktet Internet Cafeer. Jeg har endvidere udbygget hjemmesiden med kommunikationsfrekvenser, som vil blive anvendt under hjemturen til Danmark. Aktiver menupunktet Maritime frekvenser.
Hilsen Jacob, Lasse og Flemming fra det gode skiv "NETTE". - og så lige 73 til jer alle sammen...
|