Så er vi endelig nået til Dover efter 3 døgns sejlads fra Cuxhaven.Turen startede i Nivå den 4 juli, hvor der var mødt ca. 50, som ville sikre at vi blev sendt godt af sted. Alle blev budt på morgenbrød og Gl. Dansk i klubhuset. Efter morgenbrød var der rundvisning på skibet, og eksakt kl 12 sejlede NETTE ud af Nivå havn.
|
|
Turen startede afslappet, idet vi de første nætter gik i havn. Først gik vi til Dragør, så til Rødvig og Vejrø, hvorefter vi den følgende dag fandt en stille ankerplads i Kielerkanalen.
|
|
På vej ned gennem Sundet |
Kielerkanalen, i slusen ved Holtenau |
|
|
På vej genem Kielerkanalen |
|
|
|
På vej genem Kielerkanalen ved Rensborg |
På vej genem Kielerkanalen |
Kielerkanalen, slusen ved Brunsbyttel. |
|
Næste dag fortsatte sejladsen ad den 100 km lange Kielerkanal til Brunsbuettel. Efter at have studeret tidevands-tabellerne i Macmillans Nautical Ammanac gik vi den følgende dag kl 10.30 ud af slusen til Elben. Der mødte vi for første gang på turen tidevandet, idet vi efter en times sejlads gik 10 knob over grunden. Vi gik ind i Cuxhaven, som ligger ved udløbet af Elben for at gøre skibet klar til at gå ud i Nordsøen
|
|
Der sejlede en bøjerne forbi! |
På vej ud af Elben |
|
|
|
|
GPS Garmin12 monteret på hylle |
Hollandsk kuf |
|
|
Over Nordsøen |
Indsejlingen til Dover forude. |
. På vej ud af Elben og på Nordsøen
Vejrmeldingen lovede godt - vind op til 10 m fra nordøst! Så vi ville med lidt held blive blæst til England. Distancen til Dover fra Cuxhaven er ca 300 sm dvs. ca 3 døgns sejlads.
Vi opstillede en vagtplan:
Der var 2 mand på hver vagt,. og da der var et ulige antal vagter, så roterede planen, således at det samme vagthold ikke fik samme vagt 2 nætter i træk. Dette vagt skema fungerede helt perfekt.
Undervejs havde vi problemer med Navik vindroret, idet den sikring, som skal sikre padlen mod overbelastning, hvis den rammer en genstand i vandet, blev udløst når bådens fart kom over 7 knob.. Vi fik dog hurtigt koblet padlen til igen, hvorefter vindroret styrede båden perfekt resten af turen til Dover.
Den sidste nat blæste det 15 m/sec, og der opstod nogle store dønninger, hvorved halvdelen af besætningen blev mere eller midre søsyge.
Vi havde også et problem med motoren. Netop som vi lå ud for Calae og skulle krydse den engelske kanal for at gå i havn i Dover, ville motoren ikke starte!. Vi havde ikke haft startet motoren de sidste 3 døgn. Var den mon fuld af vand? Den plejede altid at starte straks!
Efter at have undersøgt sagen fandt vi ud af, at der ikke var strøm nok til, at startmotoren kunne trække motoren rundt! Problemet blev løst ved at parallelkoble start-batteriet med forbrugs-batterierne vha. et startkabel. Da det var gjort, startede motoren straks, og vi krydsede Kanalen og kom ind i Dover uden problemer.
|
|
Dover forude |
Inden for molen i Dover |
|
|
|
|
Lige ankommet til Dover. Alle er glade. |
|
Fortøjet i Dover |
Indsejling til Shorham |
Vores videre planer er i overmorgen at fortsætte langs den engelske sydkyst mod Falmouth. Vil vil nok gå ind i Portmouth for at se marinemuseet med HMS Victory.
Det gik desværre ikke så let med at få sendt mailet. Der ligger ikke nogen internetcafe paa hvert hjørne, og der var slet ingen i Dover. Saa nu er vi naaet til Portmouth efter yderligere 3 dages sejlads.
I en sluse ved Shorhame |
Skorhame neden for Kims pup |
Vinden er i mod hele tiden, saa vi må krydse med motor. Alligevel gaar det langsomt mod vest, ogsaa fordi vi hele tides må tage hensyn til tidevandet og strømmen. Hvis strømmen er i mod, er det helt håbløst at komme frem. Vejret har elles - bortset fra vindretningen - vaeret godt,. dvs ingen regn og sol det meste af tiden. Om natten er det som regel vindstille, i løbet af dagen tager vinden til op til 10-12 m pr sec.
I gaar var vi inde og se alle de berømte museeums-skibe i Portmouth. bla. H.M.S Victory, dvs. det skib Nielson deltog i slaget ved Trafalgar med i 1805.
Slut for denne gang.
Hilsen Fra Flemming og resten af besætningen på NETTE: Morten, Erik og Frank.
|