1. Rejsebrev: Portsmouth, England den 19 juli 1999

Dover 13 juli 1999.

Så er vi endelig nået til Dover efter 3 døgns sejlads fra Cuxhaven.Turen startede i Nivå den 4 juli, hvor der var mødt ca. 50, som ville sikre at vi blev sendt godt af sted. Alle blev budt på morgenbrød og Gl. Dansk i klubhuset. Efter morgenbrød var der rundvisning på skibet, og eksakt kl 12 sejlede NETTE ud af Nivå havn.

 

 

 

Turen startede afslappet, idet vi de første nætter gik i havn. Først gik vi til Dragør, så til Rødvig og Vejrø, hvorefter vi den følgende dag fandt en stille ankerplads i Kielerkanalen.

 

 

 

På vej ned gennem Sundet

Kielerkanalen, i slusen ved Holtenau

   

 

 

På vej genem Kielerkanalen

 
   

 

 

På vej genem Kielerkanalen ved Rensborg

På vej genem Kielerkanalen

   

Kielerkanalen, slusen ved Brunsbyttel.

 

Næste dag fortsatte sejladsen ad den 100 km lange Kielerkanal til Brunsbuettel. Efter at have studeret tidevands-tabellerne i Macmillans Nautical Ammanac gik vi den følgende dag kl 10.30 ud af slusen til Elben. Der mødte vi for første gang på turen tidevandet, idet vi efter en times sejlads gik 10 knob over grunden. Vi gik ind i Cuxhaven, som ligger ved udløbet af Elben  for at gøre skibet klar til at gå ud i Nordsøen

 

 

 

Der sejlede en bøjerne forbi!

På vej ud af Elben

   

 

 

 
   

GPS Garmin12 monteret på hylle

Hollandsk kuf

   

 

 

Over Nordsøen

Indsejlingen til Dover forude.

. På vej ud af Elben og på  Nordsøen

Vejrmeldingen lovede godt  -  vind op til 10 m fra nordøst!  Så vi ville med lidt held blive blæst til England. Distancen til Dover fra Cuxhaven er ca 300 sm dvs. ca 3 døgns sejlads.

Vi opstillede en vagtplan:

  1. vagt 00:00 til 06:00
  2. vagt 06:00 til 12:00
  3. vagt 12:00 til 16:00
  4. vagt 16:00 til 20:00
  5. vagt 20:00 til 00:00

Der var 2 mand på hver vagt,. og da der var et ulige antal vagter, så roterede planen, således at det samme vagthold ikke fik samme vagt 2 nætter i træk. Dette vagt skema fungerede helt perfekt.

Undervejs havde vi problemer med Navik vindroret, idet den sikring, som skal sikre padlen mod overbelastning, hvis den rammer en genstand i vandet, blev udløst når bådens fart kom over 7 knob.. Vi  fik dog hurtigt koblet padlen til igen, hvorefter vindroret styrede båden perfekt resten af turen til Dover.

Den sidste nat blæste det 15 m/sec, og der opstod nogle store dønninger, hvorved halvdelen af besætningen blev mere eller midre søsyge.

Vi havde også et problem med motoren. Netop som vi lå ud for Calae og skulle krydse den engelske kanal for at gå i havn i Dover, ville motoren ikke starte!. Vi havde ikke haft startet motoren de sidste 3 døgn. Var den mon fuld af vand? Den plejede altid at starte straks! 

Efter at have undersøgt sagen fandt vi ud af, at der ikke var strøm nok til, at startmotoren kunne trække motoren rundt! Problemet blev løst ved at parallelkoble start-batteriet med forbrugs-batterierne vha. et startkabel. Da det var gjort, startede motoren straks, og vi krydsede Kanalen og kom ind i Dover uden problemer.

 

 

 

Dover forude

Inden for molen i Dover

 

 

 

 

 

Lige ankommet til Dover. Alle er glade.

   

Fortøjet i Dover

Indsejling til Shorham

 

 

Vores videre planer er i overmorgen at fortsætte langs den engelske sydkyst mod Falmouth. Vil vil nok gå ind i Portmouth for at se marinemuseet med HMS Victory.

Portsmouth den 19 julei 1999

Det gik desværre ikke så let med at få sendt mailet. Der ligger ikke nogen internetcafe paa hvert hjørne, og der var slet ingen i Dover. Saa nu er vi naaet til Portmouth efter yderligere 3 dages sejlads.

 

I en sluse ved Shorhame

Skorhame neden for Kims pup

Vinden er  i mod hele tiden, saa vi må krydse med motor. Alligevel gaar det langsomt mod vest, ogsaa fordi vi hele tides må tage hensyn til tidevandet og strømmen. Hvis strømmen er i mod, er det helt håbløst at komme frem. Vejret har elles - bortset fra vindretningen - vaeret godt,. dvs ingen regn og sol det meste af tiden. Om natten er det som regel vindstille, i løbet af dagen tager vinden til op til 10-12 m pr sec.

I gaar var vi inde og se alle de berømte museeums-skibe i Portmouth. bla. H.M.S Victory, dvs. det skib Nielson deltog i slaget ved Trafalgar med i 1805.

Slut for denne gang.

Hilsen Fra Flemming og resten af besætningen på NETTE: Morten, Erik og Frank.

Retur til forrige side
Retur til S/Y NETT's hjemmeside
Noonsite-links til lande undervejs til Caribien
West Europa & Nord Atlantiske Øer
Azores, Bermuda, Canary Islands,Denmark, France, Germany, Madeira, Netherlands, Portugal, Spain, United Kingdom
Caribien
Anguilla, Antigua & Barbuda, Aruba, Dominica, Grenada, Guadeloupe, Martinique, Montserrat, Sint Maarten, St Barts, St Kitts & Nevis, St Lucia, St Martin, St Vincent & the Grenadines, US Virgin Islands
Informationer om Caribien
Kort Over Caribien


Copyright © 07. March 2009 Flemming Bitz . Ingen af disse breve må helt, delvis eller i omskrevet form publiceres uden en skriftlig tilladelse fra forfatteren.

My status
Ring via Skype!