En lille hilsen fra "NETTE" fra English Harbour, Antigua, Caribien.
English Harbour, Antigua, Caribien: 17 grader 00 minutter nord, 61 grader 45 minutter vest, den 27. februar 2000.
Så er NETTE nået til ø-staten Antigua-Barbuda, som ligger lige nord for Guadeloupe. Vi ligger for anker i English Harbour, som ligger på sydsiden af øen.
Vi ankom til Antigua i forgårs fra Port Louis, som er en lille havneby på den nordlige del af Guadeloupe.
|
|
Guadeloupe | |
Guadeloupe med Iles des Saintes | Iles des Saintes |
Elise på bænk i havnen på Iles des Saints |
Udsigt over bugten ved Iles des Saints |
Udsigt over bugten ved Iles des Saints |
Udsigt over bugten ved Iles des Saints |
Udsigt over bugten ved Iles des Saints |
Ved fortet på Ille des Saints |
|
|
Flemming på NETTE med udsigt over |
Udsigt over bugten ved Ile des Saints |
Omkring Iles des Saints
Siden sidste rejsebrev fra Iles des Saints har vi været på Guadeloupe.Før vi sejlede til Guadeloupe, brugte vi et par dage til at se Iles des Saints, hvor vi lå for anker ud for byen Bourg des Saints. Vi brugte tiden til at gå nogle ture rundt på øen Terre d'en Haut. Øen er mere tør end de øer, vi tidligere har besøgt. Vi var bl.a. oppe og se Fort Napoleon, hvor vi på vej op til fortet så vilde leguaner på 1 m i længden! Oppe fra fortet var der en helt fantastisk udsigt udover øen. Alt var for øvrigt meget dyrt på øen.
|
|
Guadeloupe | |
Guadeloupe med Iles des Saintes | Iles des Saintes |
Fra Iles des Saints sejlede vi en dag med nordvestlig vind 15 m/s med lille fok og klodsrebet storsejl mod hovedstaden Pointe-a-Pitre på Guadeloupe - en distance på ca. 17 sømil. Vinden var ikke direkte imod; men næsten, så vi var nødt til at tage et enkelt kryds mod sydøst. Vi lagde os ind i marinaen Port de Plaisance, som ligger ved indsejlingen til havnen. De første 3 dage lagde vi os ind ved en bro, resten af tiden lå vi ved nogle bøjer i havnen til den halve pris, dvs. ca. 50 kr. pr dag. Guadeloupe er den største ø af De Franske Antiller. Øen består i virkeligheden af 2 øer, som er vokset sammen: Basse Terre mod vest og Grand Terre mod øst. Basse Terre er bjergrig med en høj vulkan La Soufriere. Grand Terre er den mindste og forholdsvis flad. Begge øer er til sammen på størrelse med Lolland og Falster. Mellem øerne, hvor hovedstaden Pointe-a-Pitre ligger på den østlige side, er der et sumpområde med mangrove, og der går en sejlbar kanal i dette sumpområde mellem øerne.
Der var sku en, som havde roet over Atlanten |
Robådn i havnen Pointe-a-Pitre på Guadeloupe |
Vi tester rom punch'en |
Udsigt over stranden østsiden af Guadeloupe |
Havnen Pointe-a-Pitre på Guadeloupe
En af dagene tog vi en bus ud til et rom museum ved byen Sainte-Rose. Entreen var ikke gratis - det var til gengæld smagsprøverne! Inden vi nåede at få "studeret" alle rom varianterne, fandt vi det dog sikrest at finde tilbage til busstoppestedet. På de fleste vestindiske øer blev der i 1700 tallet og 1800 tallet dyrket sukkerrør vha. arbejdskraft fra indførte slaver fra Afrika. Sukkerrørene blev oprindelig brugt til at fremstille sukker, som på dette tidspunkt var et meget værdifuldt produkt. Rom blev så fremstillet som et biprodukt af affaldet ved sukkerproduktionen. I dag er sukkerproduktionen næsten ophørt, i stedet bruges sukkerrørene - på de franske øer - nu næsten udelukkende til romfremstilling. Rommen findes i mange varianter, fra den helt unge hvide rom til den meget gamle og dyre brune rom, der fremstilles og smager næsten som Cognac. Desuden fremstilles der diverse likører, f.eks. Rom Punch og Pina Colada, hvor den sidste er en likør fremstillet af kokosmælk.
En anden dag tog vi bussen ud til en lille havneby Saint Francois mod øst. I byerne langs kysten mod øst på Grande Terre er der bl.a. dejlige badestrande, hvorfor dette område er meget turistet.
Vi lejede en fin bil og kørte rundt på Guadeloupe |
Udsigt mod Ills des Saints fra Guadeloupe |
Udsigt over Guadeloupe |
Rom destilleri Guadeloupe |
Dampmaskine i rom destilleri Guadeloupe |
Sukkerrør til romfremstilling Guadeloupe |
En af de sidste dage i Pointe-a-Pitre lejede vi en bil til ca. 200 kr. for en dag og kørte rundt på Basse-Terre. Vi kørte tværs over øen gennem en utrolig flot regnskov. På den vestlige side af øen kørte vi mod syd langs havet til byen Basse-Terre. Derfra kørte vi næsten op til toppen af vulkanen La Sufriere, som er 1467 m høj. Desværre lå vulkanens top helt oppe i skyerne, så der var ikke så meget at se pga. tåge, men vi kunne tydelig lugte svovldampene fra vulkanen. Enkelte gange lettede tågen dog, og det gav en fantastisk udsigt ud over øen.
En af dagene i Pointe-a-Pitre mødte vi Svend Erik og hans kone, som sejlede i deres hjemmebyggede 34 fods aluminiumsbåd. Svend Erik hedder Øland til efternavn og har bygget aluminiumsbåde professionelt sammen med sin bror de sidste 10 - 15 år, indtil han gik på pension. Vi var en eftermiddag ovre hos familien Øland og så deres dejlige skib og blev trakteret med rødvin, ost og chips. Svend Erik skulle hente en gast i lufthavnen, hvorefter de sejlede sydpå til karneval på Trinidad. Deres videre planer er at sejle nordpå efter karnevallet igen til St. Martin, hvor hjemturen over Acorerne starter omkring 1 maj.
Fra Pointe-a-Pitre gik vores videre tur ad kanalen mellem de 2 øer til byen Port Louis, som ligger på nordvestsiden af Grand Terre. Vi startede kl. 17 kort før solnedgang og sejlede ind i havnen til en motorvejsbro, som ligger ved den sydlige indsejling til kanalen. Der kastede vi anker ud for broen og gik til køjs for at vente på, at den skulle åbne kl. 5 næste morgen. Vi vågnede kl 4.30, det var helt mørkt endnu, fik ankeret op og lagde os ned foran broen og cirklede rundt der i et kvarter. Og sandelig præcis kl. 5.00 åbnede broen, og vi sejlede gennem. På den anden side var der helt mørkt, og der var endnu en bro ca. 1 sømil længere fremme, som vi skulle nå. Vha. en halogen projektør og ved at "føle" os forsigtigt frem - (gik kun på grund een gang) - nåede vi den anden bro uden de store problemer. Den bro åbnede sandelig også, da vi kom. På den anden side af bro nr. 2 kastede vi anker og sov, indtil det blev lyst en time senere.
Gennemsejlingen af kanalen mellem de 2 øer, som Guadeloupe består af |
Mangroven mellem de 2 øer, som Guadeloupe består af |
Da vi vågnede, sejlede vi længere ind i mangroven og kastede anker igen,
hvorefter vi tog gummibåden og sejlede rundt og studerede den idylliske
mangrove, hvilket bl.a. gav en masse myggestik. Over middag sejlede vi ud
af det nordlige udløb af kanalen og kom ud i noget, der kan minde om en
skærgård. Der var øer og et koralrev, som skulle passeres via en afmærket
rende - det var næsten som at sejle mellem Marstal og Ærøskøbing. Vi kom
godt ud gennem revet og sejlede derfra til Port Louis, som er en lille
fiskerihavneby på den nordvestlige side af Grand Terre. Havnen var dog så
lavvandet - 1m - at vi måtte ankre op uden for og sejle ind i vores
gummibåd.
Vi blev i Port Louis en dag, hvorefter vi sejlede til Antigua til English Harbour, hvor vi nu ligger. På alle andre sejladser har vi haft masser af vind - ofte for meget; men på denne tur var der næsten ingen vind, så vi gik hele distancen på ca. 35 sømil for motor. Til gengæld mødte vi en flok delfiner for første gang her i Caribien.
Antigua og Barbuda | Antigua |
Anduvning af English Harbour, Antigua |
Udsigt over English Harbour, Antigua |
Vores videre planer - efter Antigua - er at gå mod vest til Montserrat, hvor der er en vulkan, som lige har været i udbrud Derfra går turen videre nordpå for til sidst at ende på St. Thomas, hvorfra hjemturen starter.
Har du lyst til at se rejsebrevene fra Atlanten med billeder, så gå ind på NETTE's hjemmeside:"www.move.to/nette".
Jeg mangler for øvrigt stadigvæk en gast til hjemturen, som starter fra St.
Thomas i begyndelsen af maj måned 2000. Vi følger med TransARC'en tilbage
til Europa, selv om vi ikke officielt er tilmeldt dette løb. Turen går først
til Bermuda. Derfra fortsætter den videre til Horta på Acorerne, hvor der
bliver lejlighed til at besøge flere af øerne. Turen fortsætter fra Porto
Delgado tilbage til Plymouth i England. Fra Plymouth går turen videre langs den
engelske sydkyst og måske via Amsterdam og de hollandske kanaler til Elben og
derfra via Kielerkanalen hjem til Danmark igen. Vi skal være i Nivå inden den
1. august, hvor jeg skal starte på mit arbejde igen hos Danfoss. Er der nogle,
som er interesserede, så send en e-mail til min adresse "flemming_bitz@hotmail.com"
og/eller kontakt min datter Annette på "2b@email.dk"
eller læs mere om betingelserne for at deltage på NETTE's hjemmeside: "www.move.to/nette"
Hilsen Elise og Flemming fra det gode skiv "NETTE".
|