|
|
Caribien |
Ja så ligger vi i Rodney Bay på St Lucia.
Vi ankom fredag den 17. december ca. kl 22 lokal tid. Anduvningen til Rodney Bay forløb uden de store problemer.
St Lucia forude
Jeg havde forventet, at der havde været et fyrtårn på nordspidsen af St. Lucia og et på Pigeon Island, som ligger ved indsejlingen til Rodney Bay. Men det med fyr og andre former for afmærkninger bruger de ikke her. Så anduvningen måtte foregå via de waypoints, som vi havde tastet ind på GPS'en. Heldigvis var der en halv måne oppe, så vi kunne skimte land-konturerne. Uden måne ville alt have været sort. Selve mållinien lå inde i Rodney Bay mellem en bøje og en sejlbåd med et hurtigblinkende lys på. Så den fandt vi hurtigt. Efter at vi havde passeret mållinien, skulle vi sejle ind ad en kanal ind til den lagune, hvor havnen ligger i. Der var også 2 fyr, som afmærkede indsejlingen; men foran disse fyr var der udlagt 2 ubelyste olie tønder en grøn og en rød, som vi skulle sejle imellem. Vi fandt også en tønde; men vi kunne ikke se farven, da der var helt mørkt. Først efter at vi havde cirklet rundt et par gange foran indsejlingen, og vi havde fået tændt vores halogen projektør, kunne vi se, at den tønde vi havde fundet var grøn. Nu er der så lige det problem, at her i Caribien har de byttet om på farverne, således at grøn skal holdes om bagbord, når man er for indadgående!
Vi kom dog sikkert ind i marinaen og fik via VHF'en anvist en plads. Da vi lagde til, blev vi budt velkommen af besætningerne fra de fleste andre både, som vi kendte. Desuden fik vi hver et glas rom-likør med isterninger. Det er nok den bedste drink, som vi havde fået på hele turen. Vi har jo ikke har køleskab ombord, så vi havde kun drukket lunkne øller. Jeg havde ellers indkøbt øl, så der var en øl til en sundown'er pr. mand pr dag; men kun en tredjedel var blevet drukket. Vi fik også overrakt en kurv med et udvalg af de lokale frugter samt en flaske af det lokale rommærke "Bounty Rum". Som den mindste båd var vi åbenbart stadigvæk interessante, for vi blev også mødt af et filmhold og måtte stille op til et interview.
Lige ankommet til St. Lucia, alle har fået rom-punch med isterninger og Thomas har fået den første cigaret i en uge.
Rotney Bay St. Lucia
Tabel med daglige positioner for turen over Atlanten |
||||
Døgn |
Dato |
Kl. |
Bredde |
Længde |
Søndag den 21 nov. |
28 07 N |
15 25 W |
||
1 |
Mandag den 22 nov. |
12:00 |
26 45 N |
17 04 W |
2 |
Tirsdag den 23 nov. |
13:30 |
25 55 N |
19 02 W |
3 |
Onsdag den 24 nov. |
12:00 |
25 09 N |
20 51 W |
4 |
Torsdag den 25 nov. |
12:00 |
24 14 N |
22 44 W |
5 |
Fredag den 26 nov. |
12:00 |
23 30 N |
24 05 W |
6 |
Lørdag den 27 nov. |
13:30 |
22 55 N |
25 47 W |
7 |
Søndag den 28 nov. |
12:00 |
22 18 N |
27 23 W |
8 |
Mandag den 29 nov. |
12:00 |
21 40 N |
29 12 W |
9 |
Tirsdag den 30 nov. |
12.00 |
21 06 N |
31 09 W |
10 |
Onsdag den 1 dec. |
12:00 |
20 24 N |
32 53 W |
11 |
Torsdag den 2 dec. |
12 00 |
19 47 N |
34 15 W |
12 |
Fredag den 3 dec. |
12:00 |
19 12 N |
35 36 W |
13 |
Lørdag den 4 dec. |
12:00 |
18 46 N |
37 12 W |
14 |
Søndag den 5 dec. |
12:00 |
18 23 N |
39 17 W |
15 |
Mandag den 6 dec. |
12:00 |
17 55 N |
41 36 W |
16 |
Tirsdag den 7 dec. |
12:00 |
17 23 N |
43 52 W |
17 |
Onsdag den 8 dec. |
12:00 |
17 03 N |
45 40 W |
18 |
Torsdag den 9 dec. |
12:00 |
16 53 N |
47 22 W |
19 |
Fredag den 10 dec. |
12:00 |
16 55 N |
48 06 W |
20 |
Lørdag den 11 dec. |
12:00 |
17 01 N |
49 15 W |
21 |
Søndag den 12 dec. |
12:00 |
16 35 N |
49 40 W |
22 |
Mandag den 13 dec. |
12:00 |
16 13 N |
51 13 W |
23 |
Tirsdag den 14 dec. |
12:00 |
15 45 N |
53 14 W |
24 |
Onsdag den 15 dec. |
12:00 |
15 14 N |
55 34 W |
25 |
Torsdag den 16 dec. |
12:00 |
14 38 N |
57 44 W |
26 |
Fredag den 17 dec. |
12:00 |
14 25 N |
59 51 W |
Fredag den 17 dec. |
14 04 N |
60 57 W |
Tabel med alle middagspositioner for turen over Atlanten
Her er så et plot over NETTE's tur
over Atlanten - klik på kortet for at få det i
stort format. |
Dagen efter var vi til præmieoverrækkelse. Heldigvis havde vi fået anvist en havneplads lige foran det telt, hvor præmieoverrækkelsen foregik. Det var meget praktisk, så skulle vi ikke gå så langt, når vi skulle slæbe alle præmierne hjem til båden!
Vi fik faktisk 2 præmier, en fordi vi var den mindste båd, der deltog. Den helt store overraskelse var imidlertid, at vi også fik en præmie, fordi vi blev nr. 2 i vores løb efter korrigeret tid. Vi blev imidlertid snydt for en præmie for Rasmus's vægmaleri i Las Palmas, som uden sammenligning var det bedste. Det var nok, fordi det ville have været for pinligt, hvis vi skulle have haft alle præmierne. Vi har nu kun et problem. Jeg bliver nok nødt til at købe en større båd, hvis der skal være plads til alle de præmier, vi efterhånden har fået.
Overalt blev vi for øvrigt nr. 35 og blev dermed den bedste danske båd. Laydy of la Mancha fra Humlebæk blev nr. 36, og Marie-Louise blev ca. nr. 50. Marie Louise, som også kommer fra Nivå, havde ellers kæmpet hårdt under hele løbet, især med deres spiler, som de fik redesignet flere gange på turen, og hele besætningen havde brugt flere dage på at sy den om i hånden.
Der var tilmeldt en lille sejlbåd "Jægermeister"; men den blev ikke godkendt under sikkerhedschecket i Las Palmas, fordi den ikke havde monteret søgelænder. Den blev derfor nægtet deltagelse. Alligevel sejlede båden over sammen med de andre ARC-både. Det var heldigt for den, fordi da de var ca. halvvejs over Atlanten, fik skipperen bommen i hovedet og faldt overbord. Besætningen havde været så forvirrede, at de ikke havde fået trykket på "mand over bord knappen" på GPS'en. I stedet havde de aktiveret EPIRB'en, som de i forvirringen havde beholdt ombord på skibet i stedet for at smide den ud i vandet til den overbordfaldne. Via EPIRB'en blev den amerikanske Coastguard alarmeret, og de sendte nogle fly ud til eftersøgning - der var for langt til at sende en helikopter. De ARC- både, som lå i området, blev alarmeret, og der blev organiseret en systematisk eftersøgning. Kort før solnedgang blev den overbordfaldne fundet efter at have ligget i vandet i ca 17 timer af en norsk ARC-båd. Det var for øvrigt anden gang inden for samme måned, at den norske båd samlede en mand op af vandet. Ved Las Palmas havde de samlet en afrikansk dreng op, som var blind passager på et fragtskib og derfor var blevet smidt overbord.
En af de dage, da vi havde sejlet ca. 2/3 af vejen, sad jeg og lyttede til SSB-radioen, mens de enkelte skibe var ved at afgive deres positionsmeldinger. Pludselig bliver meldingerne afbrudt af en båd, som kalder "break break break", hvorefter en forvirret kvinde bryder ind og meddeler, at hendes mand, som sejler deres båd alene, har overanstrengt sig. Han havde fået et ildebefindende. Hun har givet ham en aspirin, og nu ligger han og slapper af nede i kahytten. Hun spørger efter en læge, som kunne fortælle, om det er det er det rigtige, hun har gjort, og om der er andet hun kan gøre ? En læge på en ARC-båd, som ligger længere fremme i feltet, melder sig og instruerer hende via radioen med at give manden, der havde fået et hjertetilfælde, den rigtige behandling. Senere bliver der fra en ARC-båd sat en sygeplejerske ombord med hjertemedicin for at pleje manden. Herudover bliver der fra en ARC-båd sat flere besætningsmedlemmer ombord, som kunne hjælpe kvinden med få båden sejlet til St. Lucia. Historien ender godt. Båden ligger nu her på St. Lucia, og manden er kommet på sygehuset.
I aften skal jeg ud i lufthavnen og hente min kone Elise, som kommer fra Danmark og skal sejle med mig rundt i Caribien indtil maj 2000.
Check af rig efter turen | Rodney Bay St. Lucia |
. | . |
Rundtur på St. Lucia | St. Lucia Castrice |
. | . |
Rundtur på St. Lucia | Rundtur på St. Lucia |
. | . |
Rundtur på St. Lucia | Rundtur på St. Lucia |
. | . |
Rundtur på St. Lucia | Rundtur på St. Lucia |
. | . |
Rundtur på St. Lucia | Rundtur på St. Lucia |
Før jul var vi en dag på sightseeing på St. Lucia med deres lokale busser. Det er en meget frodig og smuk ø af vulkansk oprindelse. Vi tog bussen til hovedstaden Castries, hvor vi skiftede til en bus sydpå til en by Soufriere, der er den første by, der blev bygget på St. Lucia af franskmændene. Her gik vi ud til en aktiv vulkan med varme kilder og spadserede tilbage til byen Sufriere og havde en flot udsigt til de 2 smukke Piton bjerge, som er øens vartegn.
Elise på St Lucia, Pitton i baggrunden |
St Lucia Soufriere |
Flemming På St Locia, Pitton i baggrunden |
Jeg mangler for øvrigt stadigvæk gaster til hjemturen, som starter fra St. Thomas i begyndelsen af maj måned 2000. Vi følger med TransARC'en tilbage til Europa, selv om vi ikke officielt er tilmeldt dette løb. Turen går først til Bermuda. Derfra fortsætter den videre til Horta på Acorerne, hvor der bliver lejlighed til at besøge flere af øerne. Turen fortsætter fra Porto Delgado tilbage til Plymouth i England. Fra Plymouth går turen videre langs den engelske sydkyst og måske via Amsterdam og de hollandske kanaler til Elben og derfra via Kilerkanalen hjem til Danmark igen. Vi skal være i Nivå inden den 1. august, hvor jeg skal starte på mit arbejde hos Danfoss igen. Er der nogle, som er interesserede ? Send et e-mail til min adresse "flemming_bitz@hotmail.com" og kontakt min datter på email-adressen: "2b@email.dk".
Hilsen Thomas, Rasmus Flemming og Elise
|