Julebrev 2012

Jungshoved Kirke 5. december 2012 - lige før sneen falder

Kære familie og venner.

Frederikssund den 15 december 2012

På denne side kan du bl.a. møde en glad efterlønner, en gammel smed fra 20'erne og en rask soldat fra 60'erne.
Året 2012 er snart forbi. Traditionen tro vil vi også i år sende et julebrev med billeder af de oplevelser, som vi har haft i årets løb. Julen i år tilbringer vi i Danmark. Juleaften fejrer vi hos Annette og Per  - i deres skønne hus - i Rungsted.
I år gik Elise på efterløn. Flemming var meget bekymret for, om hun efter 46 år på arbejdsmarkedet kunne vende sig til at gå hjemme og "servicere" ham. Det er gået over al forventning. Hun har nydt hver en dag, og vi har sammen oplevet så meget, at vores julebrev/-bog i år er blevet så lang, at Elise mente, at vi måtte lave et indeks. Der er jo læsestof til hele julen.

Billeder fra året, der gik

Først lidt brugervejledning: Hvis du klikker på en overskrift, kommer du til et billedalbum med masser af billeder, som uddyber overskriften. Hvis du klikker på et billede, kommer du typisk til en større version af billedet. Brug "pil tilbage" for at komme retur til julebrevet. Er teksten for lille så tast: Ctrl+

Indeks:

21. 120815 Tur til Fejø i Smålandsfarvandet

22. 120819 Tur til Nekselø

23. 120826 Marias fødselsdag

24. 120828 Caminotur fra Porto til Santiago de Compostella sammen med Carsten og Laila

25. 120923 Daniels fødselsdag

26. 120929 Camilles fødselsdag

27. 121020 Elises fødselsdag

28. 121118 Tur til Barcelona November 2012

29. 121125 Soldaterbilleder fra Jonstruplejren 1964-65

30. Links til flere billeder fra året der gik

31. Links til gamle julebreve

120121 Carls 70 årige fødselsdag

Elises bror fyldte 70 år - ja tiden går. Carl blev fejret med en flot fest i Horsens.

Gavebordet Carl byder velkommen

120125 Vinterferie i Marrakech

Også i år ville vi ned til lyset i den mørkeste vintertid i Danmark. Derfor havde vi bestilt en tur på 3 uger - gennem Norwegian - med hotel i Marrakech. Marrakech ligger i Marokko i ørknen ved foden af Atlasbjergene. Vi deltog i flere ture ind i bjergene. Vi red hele 3 timer på kameler i Sahara på den anden side af Atlasbjergene, og vi frøs - en hel nat - i telt i Sahara. Vi var også på tur ud til en lille fiskerby ved Atlanterhavet. Alt i alt en meget spændende og oplevelsesrig vinterferie, som vi varmt kan anbefale. Pris for de 3 uger med fly og hotel: små 10.000 - ja altså for to.

Udsigt fra vores hotelværelse i Marrakech mod medinaen med Atlasbjergene i baggrunden På vej over Atlasbjergene
Elise besøger en berberlandsby
Elise på kamel i Sahara Det telt vi frøs i - en hel nat i Sahara

120221 Ida Sofies fødselsdag

Vores yngste barnebarn Ida Sofie blev 2 år - dagen blev fejret hos far og mor i Espergærde. Vi har desværre ikke nogle billeder fra selve dagen; men her er nogle billeder fra tiden omkring hendes fødselsdag

Ida Sofie bygger med klodser Mormor spiller bold med Ida Sofie foran Kirsten og Henriks nye hus i Espergærde
Ida Sofie med far På tur ved Flekkefjord i Norge - Maria, Ida Sofie Henrik og mormor

120313 Oscars fødselsdag

Oscar - vores næst ældste barnebarn - bliver 10 år. Hele familien var inviteret til fødselsdagslagkage i Rungsted

Lagkage Oscar og Daniel Oscar på sin nye cykel
Maria kunne så prøve Oscars gamle cykel Camille fik også en ny cykel
Computerspil er nu sjovere siger Daniel og Oscar Maria spiller basketball

120404 Påske i Flekkefjord i Norge

Kirsten og Henrik har nogle vikariater i Norge. I april havde de fået et påskevikariat på Flekkefjord sygehus. Vi tog med til Norge bla. for at passe børnene. En del af tiden brugte vi så sammen med børnene på flere ture i fjeldene rundt om byen.

Morfar helt på toppen Børnene fandt også påskeæg i fjeldet. Maria, Henrik, Ida Sofie, Daniel og mormor

120512 Med Maria til fernisering på Louisiana

Maria havde "gået" til kunst på Louisiana. Det blev afsluttet med en fernisering, som hun havde indbudt hele familien til.

Velkommen til fernisering Den har jeg lavet af bronze og tyggegummi

Trolden har jeg også lavet

Den har jeg lavet til morfar
Hele familien beundrer kunstværkerne Jeg har også lavet nogle kravlefiduser til det blå træ

120417 Skibet "M/s Henry" besøger Stenværkshavnen i Frederikssund

En morgen vi kiggede ud at vinduet, så vi dette syn - der var kommet et stort skib ind i havnen

Der var M/s Henry, som var på besøg for at ramme nogle pæle, som isen havde "taget", ned igen

120527 Pinse i Ebeltoft

FTLF langturssejlerne holdt også i år deres generalforsamling i pinsen i Ebeltoft. Denne gang foregik det dog i Øer-ferieby. Vi var der sammen med Anna og Hans Peter. Vi havde sammen lejet en bolig, hvor vi overnattede. Turen blev afsluttet med et besøg i Mols Bjerge.

Det var endnu forår - pilen var lige sprunget ud Elise og Anna på en kæmpehøj i Mols bjerge.

120623 Sankthansaften i Frederikssund

Sankthansaften holdt vi som sædvanlig i Frederikssund med hele familien. Først gik vi til premiere på vikingespillet på Kalvøen. Derpå gik vi sammen med skuespillerne ned til stranden og antændte sankthansbålet, hvorefter borgmesteren holdt tale. Aftenen blev afsluttet med, at vi i fællesskab sang Midsommervisen, mens vi foran det knitrende bål fik sendt heksen til Bloksbjerg.

Vikingeskibet Aslak var på besøg Daniel og Oscar tog straks skibet i besiddelse
Så er der vikingespil Sankthansbål
Maria vil lige have et billede af bålet

120624 Tur i Grib skov med Minna & Mogens samt Bodil & Jesper

Jesper havde indkaldt os til møde ved Mårum station - vi skulle ud og inspicerer Grib Skov. Regnen stod ned i tove, alligevel havde vi en fin vandretur i skoven. De sultne skovgængere sluttede turen med en frokost i det grønne. Derefter kørte vi til Hørsholm, hvor Bodil og Jesper bød på dejlig middag.

120711 Andelslandsbyen Nyvang med Daniel og Maria

Vi havde hørt, at der skulle være et spændende  frilandsmuseum:"Andelslandsbyen Nyvang" ved Holbæk. Den tog vi en dag ud og så sammen med Maria og Daniel.

Maria og Daniel på parkeringspladsen ved "Andelslandsbyen Nyvang" Hallo er der nogen ? - Daniel
Maria trækker blæsebælgen for smeden i den gamle smedje. Daniel studerer interesseret smedens arbejde - Daniels tipoldefar var også smed Smeden i Regerup tipoldefar: Carl Ludvig Olsen
Ingen dumme spørgsmål! Kan I så sidde stille! - Fra kateteret styrer lærerinde Maria undervisningen med hård hånd i den gamle skolestue

120713 I sommerhus på Samsø - Mårup og Langør

Elise havde gennem sit gamle arbejde på SDC lejet et sommerhus på Samsø. Hele familien fra Rungsted var inviteret med i sommerhus. Vi brugte meget af vores tid på Samsø til at cykle øen rundt.

Hele familien affodres - Per, Maria, Camille, Daniel, Oscar, Elise og Annette Så skal der bades
På vej mod Mårup På vej mod Langør

120715 Tur til Orø

Vi havde aldrig været på Orø, så en dag parkerede vi bilen ved færgelejet og tog færgen med cyklerne over til øen.

Elise på vej ombord på færgen til Orø Orø kirke
Inde i Orø Kirke På vej tilbage til færgen

120717 Tur til Lejre Forsøgscenter med Oscar og Camille

Em dag i juli besøgte vi det spændende Lejre Forsøgscenter sammen med Camille og Oscar.

Ved dammen - udsigt mod pottemagerens hus Hos pottemageren lavede vi bla. en elefant
Camille skulle lige prøve gabestokken - Oscar ser på Stenalderboplads besøges
Nu bliver det vist snart regnvejr Pludselig blev det regnvejr

120721 Kirsten og Henrik i Sletten

Kirsten og Henrik var på sejlerferie med børnene. En dag besøgte vi dem, mens de lå i Sletten havn

Ida Sofie Maria går på hænder
Alle går ombord på fartøjet, Maria, Daniel, Kirsten, Elise og Henrik Familiebillede - Flemming, Ida Sofie, Daniel, Maria, Henrik og Elise

120723 Hærvejstur på cykel fra Viborg til Kongeåen

For at komme i form til den planlagte Caminotur i efteråret tog vi lige en tur på cykel ad Hærvejen fra Viborg til Kongeåen.

Den anden nat sov vi på Kragelund Præstegård Elise på vej op ad Tyres høj - Jelling kirke i baggrunden
En nat sov vi i telt i haven på Bindeballe købmandsgård Elise passerer broen over Kongeåen

120801 Vandretur rundt om Bornholm

Sejlerferie

Nu skulle vi på sejlerferie. Turen var planlagt til at skulle gå til Limfjorden - Limfjorden rundt. Flemming havde fået Carsten til at hjælpe med at sejle båden til Ålborg, der ville Elise så komme. Vi fik også startet fra Frederikssund,. Vejret lovede ikke godt. Regnen stod ned i tove, og de følgende dage lovede meteorologerne ingen bedring. Så vi valgte at søge ly i den nærmeste frihavn Frederiksværk og vente på bedre vejr. Efter 2 dages venten, uden at vejret og vejrudsigten havde vist tegn på bedring, opgav vi og sejlede båden tilbage til Frederikssund.
Vi havde længe overvejet at sælge båden. Nu skulle det være! Sommeren var endnu ikke forbi, så båden blev sat til salg i Den Blå Avis sammen med havnepladsen: Annonce. Hvordan gik salget så?  Ja i løbet af efteråret var båd med havneplads solgt.

Bornholm rundt

Vejret tegnede som sagt ikke godt - kun Bornholm havde en god vejrudsigt. Så vi besluttede os til at tage til Bornholm og gå hele øen rundt for at komme i bedre kondi før vores Caminotur til efteråret. Vi bestilte 6 overnatninger på vandrehjem og købte returbilletter fra Frederikssund over Ystad til Rønne. Allerede den første dag gik vi fra Rønne til Hasle. Derefter gik det slag i slag videre langs kysten til Sandvig, Gudhjem, Svaneke og Dueodde. På Dueodde var Flemmings vabler - efter 5 dages vandring - vokset så store, at vi valgte at tage bussen den sidste dag til Rønne.

Rønne anduves med færgen fra Ystad Hasle røgeri forude - så er der aftensmad

Til køjs på Svaneke vandrehjem På vej mod Nexø
Elise hviler sig i Nexø På vej mod Dueodde

120809 Tur til Knuds Odde

En weekend var Camille og Oscar i sommerhuset på Jungshoved. En dag tog vi ud på Knuds Odde ved Vordingborg. Vi kørte i bil til parkeringspladsen ved odden og cyklede så ud til Draget. Her spiste vi vores frokost, inden vi cyklede tilbage.

På vej mod Draget. Camille, Oscar og Elise Udsigt over Draget mod Knuds Odde
Camille Undervejs besøgte Oscar og Flemming en kæmpehøj.

120812 Oscar og Daniel i sommerhus og besøg på Glænø og Holsteinsborg

Oscar og Daniel var på sommerferie nogle dage hos mormor og morfar på Jungshoved. En af dagene var vi en tur på Glænø og Holsteinsborg

Daniel Oscar og Daniel
Stranden på Glænø Udsigt fra Holsteinsborg slotspark

120813 Cykeltur i "Fodsporet" fra Sandved til Skelskør og retur

"Fodsporet" er en ny cykelvej, som blev indviet sidste år. Fodsporet går ad den nedlagte jernbane, der gik fra Vordingborg til Slagelse og Skelskør. Vi måtte prøve den nye cykelrute. Så en dag tog vi bilen og kørte med cyklerne bag på til Sandved station. Her startede vi vores tur mod Dalmose, som ligger halvvejs mod Slagelse. I Dalmose grener banen af mod Skelskør. I Skelskør var vi rundt og se byen, inden vi kørte tilbage ad det smukke Fodspor til Sandved. Vi havde haft en spændende dag med masser af oplevelser og motion. En tur vi varmt kan anbefale til alle.

Ad Fodsporet mod Skelskør Udsigt fra Skelskør havn - udsigt mod kirken

120815 Tur til Fejø i Smålandsfarvandet

Træning til vores caminotur var stadigvæk aktuel, så en dag besluttede vi, at vi ville se Fejø i Smålandsfarvandet, ved at gå øen rundt. Vi kørte til Kragenæs og fortsatte med færgen til Fejø. Vi nåede at gå 8 km rundt på den smukke ø, inden vi var tilbage ved havnen igen.

Mæfikken - en åledrivkvase - i Dybvig havn - den anden havn på Fejø Fejø mølle
Vi besøgte en kunstner, som var ved at stemme en pingvin ud i et æbletræ

120819 Tur til Nekselø

Vi skulle have mere motion, så vi valgte også en dag at køre til Havnsø og tage færgen over til Nekselø. Derefter gik vi hele Nekselø rundt - en tur på ca. 10 km

Udsigt mod Nekselø om bagbord Elise på vej Nekselø rundt
Flemming mellem nogle forblæste fyrretræer Elise på vej rundt om øen
Udsigt mod vest fra sydsiden af øen Elise foran Nekselø Kirke

120826 Marias fødselsdag

Vi har 3 børnebørn, som har fødselsdag lige efter sommerferien. Den første er Maria, så Daniel og til sidst Camille. Maria er vores tredje ældste barnebarn, hun fyldte 9 år og havde indbudt til fødselsdagskalas i Espergærde.

Så er gæsterne ved at være kommet Ida Sofie - kom nu skal vi til bords
Alle til bords Så skal der bades Daniel og Maria
Vi skal lige ud til flydebroen Maria og Daniel Der var hele 2 lagkager med 9 lys i hver

Også i år havde vi besluttet at gå en caminotur til Santiago de Compostella i det nordlige Spanien. Vores caminotur gik denne gang ad "Den portugisiske rute" fra Porto nordpå til Santiago. Turen lød så spændende, at Carsten og Laila også ville gå med. Vi fløj med EasyJet til Lissabon. Efter en dags sightseeing fortsatte vi til Porto med toget. Vi havde en dags portvinssmagning i Porto, inden den egentlige caminovandring startede. Den første dag gik vi omkring 25 km langs kysten. Den næste dag svingede ruten ind i landet, hvor den fortsatte mod nord resten af vejen mod Santiago. Ca. halvvejs passerede vi grænsen mellem Portugal og Spanien. Vi var også denne gang heldige med vejret - "Når engle er på tur, skinner solen altid" (et tysk ordsprog, som jeg blev belært om på min første caminovandring i foråret 2011). Vi nåede - efter ca. 14 dages vandring og 13 Gbyte billeder - målet, hvor vi alle fik et flot diplom. Turen er på knap 300 km. Den var helt fantastisk og kan varmt anbefales. De fleste overnatninger foregik denne gang på hotelværelser til omkring 30 euro pr. nat for et dobbeltværelse. Hjemturen gik med Iberia via Madrid.

Den første dag gik ad en "boardwalk" mod nord langs med Atlanterhavskysten Undervejs måtte vi lige hjælpe en bil fri, som var kørt fast
Her går det opad over et bjerg Her passerer vi en romersk bro
Turen fortsætter ad brolagt vej Vi møder også ham Jesus med korset
Floden er grænsen mellem Portugal og Spanien Så er vi i Spanien på vej mod Tui
Da vi passerede et orkester, gik Carsten i dansemode
Så går det op ad bakke Efter toppen går det igen nedad
Endnu en gammel bro passeres Er det vejen til Santiago? Si !

Her passeres endnu en vinmark med søde modne druer Kom nu
Se! Der er Santiago
Se kun 4 km tilbage Der er vores hotel
Tillykke med vel gennemført tur
Nu skal vi have vores velfortjente diplom; men der er lang vej endnu Hvad siger I så? Er de ikke flotte?
Her er de 2 seje caminopar
For at få en god plads i kirken kom vi i god tid Her svinges der med røgelseskar for at dulme lugten fra de svedige pilgrimme.

120923 Daniels fødselsdag

Vores ældste barnebarn Daniel fyldte 11 år. Han havde også indbudt til lagkagekalas i Espergærde.

Så er vi klar til brunch
Efter brunch gik alle en tur i skoven
Efter skovturen skal vi have chokolade med lagkage og boller
Lagkagen fik hurtig "ben at gå på" Ungerne bliver helt grønne i hovedet af at spille på computer

120929 Camilles fødselsdag

Så blev det vores næstyngste barnebarn Camilles fødselsdag. Hun blev 8 år og havde også indbudt til stor fødselsdagfest hos far og mor i Rungsted.

Vi blev modtaget med et veldækket bord
Camille pakker gaver ud Drengene vil hellere spille på computer
Så er lagkagemanden klar - 8 lys er tændt - Daniel, Annette, Oscar og Ida Sofie Farmor, Camille og Linda

121020 Elises fødselsdag

Den 20. oktober mødtes hele familien i sommerhuset på Jungshoved for at fejre Elises fødselsdag. Efteråret er ved at være slut, så det er på tide at få sejljollen på land. Det er også snart alle helgens aften og på tide at få lavet nogle græskarmænd og -koner.

Så er gæsterne ved at være kommet
Maria og Camille Oscar og Daniel
Nu må vi se og få båden på land
Hyp! Hyp!  Alle mine heste Vi må have flere heste til at hjælpe - kom så!
Det går stadigvæk fint især med nye friske heste
Så skal vi have vendt båden - Løft!

Så skal båden ned og ligge igen
Så ligger båden fint til foråret
De vilde piger skal lige ned og springe på vores fine badebro - Camille og Maria Nu må vi hjem og have lagkage - Annette og Kirsten
Kun en kæreste - hvem mon det er?
Så skal vi ud og gå en tur i skoven
Annette, Oscar og Per Hanne, Elise, Kirsten, Henrik med Ida Sofie og Daniel
Hestene må gerne klappes - Camille og Maria Ida Sofie og Henrik
Nu må vi se at få  udhulet nogle græskarkoner og -mænd

Her er så resultaterne

121118 Tur til Barcelona November 2012

I efteråret var vi lige en uge i Barcelona. Vi havde bestilt flyrejsen og en hotellejlighed gennem Norwegian.  Turen var fin, hvor vi fik masser af motion ved at vandre rundt til byens seværdighederne.

Gaudis Sagrada Familia Udsigt mod Barcelona

121125 Soldaterbilleder fra Jonstruplejren 1964-65

I slutningen af oktober modtog Flemming nedenstående besked i sin gæstebog:

"Hej Flemming
I feb. 2014  er der 50års soldaterjubilæum i Jonstruplejren. Send en mail til ovenstående webmail så sender jeg site- adresse om arrangementet.
Bedste hils´ner med god vind.
;o) 644 558"

Er det virkelig snart 50 år siden, at Flemming var en rask soldat i  Jonstruplejren? Han stod straks på hovedet i vores "velorganiserede" billedarkiv, og minsandten om han ikke fandt flere soldaterbilleder.

Raske soldater i Jonstruplejren 1964/65 - hvor er morfar?

Her slutter så vores julebrev. Vi ønsker jer alle en god jul og et rigtigt godt nytår

Udsigt mod fjorden før sneen rigtig faldt - 2. december 2012
Udsigt mod fjorden dengang vi endnu havde sne - 10. december 2012
Juleaften i Rungsted 2012

God jul og godt nytår

Elise og Flemming

Tryk her

Kill that cat!

Ikke alle billederne kom med i vores julebrev fra 2012 - var der nogle du manglede, så kan du måske finde dem ved at klikke på nedenstående links:

Har du lyst til at læse nogle af vores gamle julebreve så er her links: